När jag spellett äventyr på konvent och liknande situationer har jag satt en åldersgräns (oftast 15 år) - dels för att jag inte vill sitta barnvakt, dels för att jag då känner att jag inte behöver anpassa innehållet till skräckslagna föräldrar. Eftersom det är en vanlig åldersgräns på bio för filmer som innehåller skräck och våld känns det liksom inte helt taget ur luften med just den siffran heller.
Ibland försöker jag skriva i min lilla text om vad rollspelet handlar om så att jag försöker förmedla vad det är för ton och eventuellt kontroversiellt innehåll. Är det skräck? Berör det religion? Spelar ni moraliskt grå rollpersoner? Men sånadär punkter som är vanliga inom content warnings känns på något sätt så... töntiga? Som många varit inne på, det kan vara ganska intetsägande med exempelvis "varning: våld mot minderåriga". Är det att en osympatisk SLP örfilar sin tonårsdotter i samband med bråk eller förväntas rollpersonerna döda ett litet gulligt barn i en hiskelig ritual? Ofta kan själva varningen i sig skapa värre fantasibilder än innehållet det varnar för, tycker jag.
Sen tycker jag att är det gäller rollspelsböcker så kanske en åldersrekommendation eller liknande (så som i tv-spel) vore rätt bra. Dels kan det ju handla om hur komplicerade reglerna är, även om innehållet är mjukt och tryggt. Man kan inte förvänta sig att en 7-åring ska hålla koll på lika många siffror och tabeller som en 15-åring. Dels kan just handla om innehållet. Skräck, detaljerat våld, sexuellt innehåll, realistiska skildringar av droger, svåra moraliska dilemman, osv.