Jag har sagt det förut, men tycker min spelgrupps lösning fungerar.
Bakgrund. Pappor med familj som inte har tid att ha "tråkiga" sessioner
Session 0 så vi pratar ihop oss om:
Gruppdynamiken. Så vi inte har en alvhatande dvärg och dvärghatande alv i gruppen som aldrig kan prata med varandra...
Funktionsdynamiken. Så vi har spelmässigt en fungerande grupp. Dvs att vi har en grupp som kan klara (eller inte klara om det är målet) uppdraget
Ringens brödraskap vs DND-classes: Vi gillar aktivt att alla inte är lika bra på strid eller andra aktiviteter. Alla behöver inte ha förmågor som ger samma offensiva och defensiva egenskaper som alla andra. Det ger vår SL huvudvärk....men vi tycker det ger mer "feeling" att krigaren är bra på att kriga.....tjuven på att tjuva.....den lärde mannen på att veta vad som står skrivet i mystiska tecken.
Det gör att alla har sin "nisch"
Sedan kommer vi till det som är själva lösningen.
Det är nämligen så att vi sällan lyckas pricka helt rätt.....eller en person pga något inte alls fungerar som vi tänkt. Eller vi förstod inte systemet....
Så efter en handfull 2-10ggr så sätter vi oss ner och kollar om gruppen, systemet fungerar som vi tänkt. Det kan bli stora förändringar eller små.
Sedan är det inte slut där. Vi kollar en gång per termin? eller så att det fungerar. Sedan kan en spelare eller gruppen "kalla till möte" om något inte fungerar.
Oftast är det att en person tar för mycket tid i sessionen pga något regelmässigt skäl. Då försöker vi hitta en lösning.
Ex krigaren slår ett slag för träffa....klar med sin runda.
Magikern måste slå 3-4 slag och läsa i tabeller och sedan slå ett slag för varje fiende som träffas....
eller spelare med "följeslagare" som gör både sin och sin följeslagares handling.
Spelare utan följeslagare får bara gör en handling.
Vi försöker aktivt titta på vad som kan bryta spelet. I symbaroum är vissa kombinationer för kraftiga.....i förhållande till andra. Men om man bara pratar ihop sig så går det att förklara varför man inte skall använda dessa kombinationer. SL kan i spelet nämligen välja andra monster som gör kombinationerna helt meningslösa.....men hur kul är det.....
Tja....den korta versionen är: Titta på karaktärerna efter några spelmöten......ändra det som behöver ändras för att spelaren och gruppen...OCH SL skall ha kul.....
Men jag kanske spelar rollspel fel