Min tolkning av "bug-hunt" har nog, ganska oreflekterat, varit att de tänkt sig att det kommer att vara en enkel biff. De har typ… I dunno, varit med om bosättare som blivit hysteriska över nån skalbagge förr, men när väl the big boys kommer dit med sina big guns så visar det vara som att skjuta fisk i en tunna. Jag har nog inte reflekterat alls över eventuell clash mellan "vi har aldrig hört om något liknande" (där jag föredrar tanken på ett utomjordings-tomt universum där xenomorfen får vara något ballt och extra unikt) och att det funnits bugs att hunt:a.
Om nån skulle pressa mig tror jag att jag föredrar att tänka mig att människan inte hittat några andra levande varelser alls. Jag gillar ju mitt Alien-universa mer Alien än Aliens, dvs ganska ödsligt, tomt, kallt. Långa sträckor, djup tid, etc. Det spelar för mig in i den lite lovecraftska känslan av litenhet inför det stora, farliga universum där andra regler råder än de vi är vana vid och har kontroll över.
När det gäller äventyr utan xenos och engineers så har jag ju sedan länge skissat vad jag skulle vilja se för en Alien-kampanj: en där man spelar ett utredande team som åker runt och på W-Ys order utreder diverse skumma grejer, där en del är falsklarm, en del är xenos, en del är typ skumma kulter eller weird forskning där äventyren inte nödvändigtvis har med riktiga xenos utan bara ikonografi, data, genkoder. Sen skulle jag vilja se att man kastade allt spelarna kan tänkas vet om engineers och om xenosarnas ursprung åt helskotta, och bygger en ny canon som spelarna kan få uppleva utredandet och utforskandet av genom kampanjen.
(En tanke jag haft ibland när jag tänkt på Alien-franchisen överlag är: tänk om Xenosarna är liksom ofrånkomliga? De är helt naturliga, men de har uppstått många gånger på många ställen. Engineers uppfann dem – eller, en av de gånger de uppstod var det som resultat av deras och androidens experiment. Men de har uppstått många gånger förr. Och senare. Det är kanske en quirk av universum att de här varelserna uppstår närhelst vissa kriterier dyker upp. Eller så finns det något slags hyperrymdsbaserad spridningsväg som gör att vissa typer av aktiviteter drar till sig typ xeno-sporer som sätter sig i vissa material, t.ex. Engineers oljiga substans. Eller så hittades just såna sporer nånstans av engineers och fick ligga till grunden för experiment, men de finns på många andra ställen. Kanske är de ett slags Great Filter, designade att upptäckas och leda till undergången för alla civilisationer som blir avancerade nog att återupptäcka dem? I dunno. och jag minns just nu inte om jag fått den tanken från andra media, så jag tar ingen cred).
Om nån skulle pressa mig tror jag att jag föredrar att tänka mig att människan inte hittat några andra levande varelser alls. Jag gillar ju mitt Alien-universa mer Alien än Aliens, dvs ganska ödsligt, tomt, kallt. Långa sträckor, djup tid, etc. Det spelar för mig in i den lite lovecraftska känslan av litenhet inför det stora, farliga universum där andra regler råder än de vi är vana vid och har kontroll över.
När det gäller äventyr utan xenos och engineers så har jag ju sedan länge skissat vad jag skulle vilja se för en Alien-kampanj: en där man spelar ett utredande team som åker runt och på W-Ys order utreder diverse skumma grejer, där en del är falsklarm, en del är xenos, en del är typ skumma kulter eller weird forskning där äventyren inte nödvändigtvis har med riktiga xenos utan bara ikonografi, data, genkoder. Sen skulle jag vilja se att man kastade allt spelarna kan tänkas vet om engineers och om xenosarnas ursprung åt helskotta, och bygger en ny canon som spelarna kan få uppleva utredandet och utforskandet av genom kampanjen.
(En tanke jag haft ibland när jag tänkt på Alien-franchisen överlag är: tänk om Xenosarna är liksom ofrånkomliga? De är helt naturliga, men de har uppstått många gånger på många ställen. Engineers uppfann dem – eller, en av de gånger de uppstod var det som resultat av deras och androidens experiment. Men de har uppstått många gånger förr. Och senare. Det är kanske en quirk av universum att de här varelserna uppstår närhelst vissa kriterier dyker upp. Eller så finns det något slags hyperrymdsbaserad spridningsväg som gör att vissa typer av aktiviteter drar till sig typ xeno-sporer som sätter sig i vissa material, t.ex. Engineers oljiga substans. Eller så hittades just såna sporer nånstans av engineers och fick ligga till grunden för experiment, men de finns på många andra ställen. Kanske är de ett slags Great Filter, designade att upptäckas och leda till undergången för alla civilisationer som blir avancerade nog att återupptäcka dem? I dunno. och jag minns just nu inte om jag fått den tanken från andra media, så jag tar ingen cred).
Last edited: