Vi håller ett bra tempo nu och lyckades klämma in ett oplanerat spelmöte. Jag är trött och glad idag. Det blev minst sagt rafflande.
Efter att Blå Dunster avslöjat sin identitet tvingas gruppen slå läger. De måste ta hand om döda och sårade och att flytta nu, i skymningen, kan bli farligt. Soldaterna sätter upp ett perimeterskydd med minor, taggtråd och rörelsesensorer. T.o.m Zeb imponeras av deras flit, trots att han gjort en stor sak av att med viss framgång försökt visa hur väl förberedd hans egna grupp är, och hur uselt förberedda Thorulfs knektar är!
Men, de är ju i zonen, och tycks vara väl skyddade så då kan man ju gå på skattjakt! Zeb och Bart ger sig av in i den skymmande zonen. Bart besväras av den stickande luften och hans ögon rinner och rödkantas. Hans redan usla syn blir inte bättre och de binder ihop sig med gult neonrep för att inte komma ifrån varandra.
De söker igenom ruin efter ruin, lyfter på skrot och kika in i hinhål. Och här och var hittar de finfina fynd!
- En duktig samling forntida plantor av plastics!
- En rejäl overall med mängder av fickor, hakar och hölster, i slitstarkt material (ABS 1)
- En omladdningsmackapär för .50-patroner. Tom, men fullt fungerande.
- En lätt kulspruta!
- En oöppnad flaska ljuvt doftande rengöringsmedel.
Men, på sin jakt efter de flottaste fynden stövlar de ner i gammal källare, där ingen har satt sin fot på säkert 100 år! Tror de. Men i dammet framför sig ser de omisskänliga spår av...rubbit! Av allt att döma en ensam spanare, men en rubbit kommer sällan ensam. De backar försiktigt ut, men i Barts mullvadsbröst väcks ett hopp och en glöd. Hans kära Totti Muff (från Pirit - DiK) som han sökt efter i 15 år, kanske finns här!?
De ger sig tillbaka till lägret. De har förresten barrikaderat och byggt basläger sig i en forntida sockerarena och satt upp ett väldigt dugligt försvar. Kvällen blir trevlig. Onkel Zander fräser på zonkorv och berättar skrönor om zonen och hur man enklast håller sig mätt i dödens närhet. Det dricks tokjos och kaffeslask. På kvällen, strax innan de kryper till kojs, knastrar SPUTNIX till. Återigen har automaten övertagits av LIMBO! De får reda på att Hydran har flyttat sig. Deras basläger är alltså på fel ställe...
Trots denna nyhet sover de gott. Utom Bart. Han sitter uppe hela natten och funderar på hur han ska ta kontakt med rubbitarna. Till slut bestämmer han sig för att skriva ett brev och lämna i källaren. Tyst gör han sig redo. Klär sig i goggels och rustning, och knyter omsorgsfullt fast sina gröna forntida rubbitöron som han funnit (han har även lärt sig att hjälpligt kommunicera med dessa med snören han fäst i dem, så att han likt rubbitarna, kan ge tysta kommandon och enkla fraser genom att klippa med öronen på olika vis). Brevet författar han på den rubbitska dialekt han lärt sig. (det behöver inte sägas att Barts fascination för rubbitar är av det osmakliga, och framförallt opatriotiska, slaget, men har man egenskapen "min fru är en rubbit" så har man).
Den lille mullvaden smyger osedd ut ur lägret, mot källaren. Men han går nästan omgående vilse. Allt ser ju likadant ut i den här förmökade ruinstaden! Han kommer allt längre bort, när han hör det ljud han fruktar mest - asgnagarnas glupska gnyn! (för 20 år sedan lämnades Bart livlös som föda åt en skock asgnagare, och händelsen hesöker fortfarande både hans och Zebs drömmar!). Bart lägger benen på ryggen och kastar all proviant han har de svultna kräken! Några snabba svängar senare tycks han vara i säkerhet. Men nu är han om möjligt ännu mer vilse!
Dock har han sin betrodda pratkvarn! Han bestämmer sig för kontakta Zeb och skamset berätta om sin fadäs. Men pratkvarnen sprakar spakt! Ingen signal går fram! Inga problem för en pryldoktor som Bart! Han letar upp en rent och tryggt litet gömsle och plockar fram sin tama mek-robot, en spindelliknande assistent som kan laga det mesta! Mek-roboten kopplar in sig på pratkvarnen men Bart märker genast att något är fel. Pratkvarnen är bekräftad och smittar omgående roboten med sitt stygga virus!
Nu sitter han verkligen i soppan! Vilse, utan medel att kontakta omvärlden, och med en kräftsmittad robot (de kan reagera på alla möjliga vis vid kräftsmitta, och i sällsynta fall gå till attack!).
Samtidigt vaknar Zeb och de övriga till, och börjar bryta läger. Föregående kväll rapporterade Zeb och Bart om att de siktat rubbitspår, och kapten Emric Atterdag ville redan då ge sig av, alternativt bekämpa samfundets främsta fiende. Zeb hittar märkliga lappar i husvagnen (Barts refuserade brev till Totti Muff) men han begriper inget av de märkliga krumelurerna (Zeb kan endast med möda stava sig igenom Gazettens sportsektion) utan gissar att det är SPUTNIX, vi LIMBO, som under natten lämnat fler ledtrådar. Han sparar omsorgsfullt lapparna.
Men snart inser de att något är fel. Bart finns ingenstans. "Han har nog grävt ner sig", men inga hål står att finna. Har han blivit mullvadsnappad?!?! Nu börjar paniken bubbla upp. Zeb tänker inte förlora Bart en gång till! Han tar med sig sin vresiga vapendragare Burrito och något oförberedda kliver de ut i zonmarken på jakt efter sin försvunne vän!
De finner snart små mullvadsspår, och snart även asgnagare som tycks förfölja honom. Efter en stund ser den en mindre flock gnagare som kalasar på något. Är det Bart!?! Duon anfaller osjälviskt, trots att de vet att asbestarna är smittodjur och bäst bekämpas på avstånd. Men de kan inte riskera att skjuta Bart. Om han fortfarande lever...
De gör rätt snabbt slarvsylta av asgnagarna, men inte innan en av dem tar ett litet bett av Burrito.
De följer spåren och efter en stund ser de två slokande gröna öron titta fram bakom en halvt raserad ruinvägg. De hittar en djupt skärrad Bart som vägrar berätta vad han varit med om, men det finns ändå inte tid för snicksnack nu. De dubblar sig hemåt. Burrito börjar få feber och såret är redan infekterat!
Väl tillbaka låter de den spöklikt melankoliske läkarroboten SPIX se över Burritos sår, och han konstaterar kallt mekaniskt att han drabbats av likfeber, och har en överlevnadschans på ca 57,7%. Zeb gräver febrilt igenom all packning på jakt efter en läkedrog (klass II eller styvare) men hittar ingen. Det är upp till den lilla chihuahuans immunförsvar att bekämpa smittan! Han bäddas ner och svår frossa bryter ut. Men, de kan inte stanna här.
Följet sätter av. Det är 10 styva knektar, en tungt bestyckad fornkärra med husvagn och en rejält nedtyngd vagn, dragen av fyra pansárer ger sig av (vad de tror är) söderut. Men när de tränger djupare in i ruinstadens labyrinter tappar de snabbt bäringen, och att sikten är begränsad p.g.a zonsmogg gör det inte enklare.
(Spelmötet fram till nu har kantats av riktigt usla tärningsslag, men följande episod tar priset, då samtliga inblandandes lag mot zonfarande, speja m.m. blir närmast katastrofala)
Fornkärran Krautkrämer ligger nu sist i kolonnen, då Emric Atterdag tar täten. Men de rider rakt in i ett näste av torra buskskyttar som ligger i bakhåll. Buskskytten är oftast ett skyggt men styggt monster som helst ger sig på mindre grupper eller ensamma vandrare, men här lyckas sällskapet med konststycket att ramla in i en större koloni.
Knektar faller plötsligt från pansárer, rejält nedklibbade och oförmögna att röra sig. Zeb och Bart försöker skjuta dem, men de är kvicka och gömmer sig bland ruinerna. Den torra buskskytten är en blind grävare men med god precision, och avlossar sina klibbiga projektiler från underjordiska gångar. När deras offer klibbats ihop gräver de sig upp under dem och börjar kalasa på det orörliga offret. En gruvlig död!
Några loskor riktas mot Zeb som istället kastar sig in i Krautkrämer. Han drar i spaken och fäller ner sin frontmonterade plog. Han ska köra över bestarna! Bart ställer sig vid laserpositivet, redo att peppra! Det flyger skrot och sten över honom så han får inte till något skottläge, men Zeb lyckas platta till högerflanken, och iaf temporärt stoppa attacken. Han svänger runt och gör samma på vänsterflanken. Bart får en rejäl loska och klibbas fast vid vapnet. Han är fast!
Zeb fortsätter sin manöver och cirklar runt knektarna. Några av dem har fallit, och verkar gnagas på underifrån. Men de tar tillfället i akt och retirerar i ordnad form.
Men nu kommer nästa nähä-upplevelse. De har tagit sig djupare in i zonen och här är strålningsnivån värre. De behöver vända tillbaka och finna ny plats för basläger. Knektarna är nu bara 7 till antalet.
Men Bart står fastlimmad till kanons och måste först knackas loss. Detta förargar Kapten Atterdag, men det slutar med en halvtimmes försening innan mullvaden kan ta sig loss.
När kvällen randas inser de till sin fasa att de är tillbaka där de började. De har lyckats färdas i den klassiska cirkeln och är alltså inte en meter närmre sitt mål...
Bart känner djup skuld över att han orsakat Burritos likfeber, och satt sina vänner i fara. Men han vägrar berätta vad som hände. När de åter ser sockerarenen blir han dock hoppfull igen. Han kan ju skriva ett nytt brev!
De stannar dock inte här utan hittar ett nytt nattläger en bit bort.
Kapten Atterdag är rasande. Han stövlar fram till Zeb och anklagar honom för allmänt svikligt beteende, varpå Zeb förolämpar honom så grovt att han tvingas utmana järven på duell i gryningen.
Hedersamma dueller är dock inget för Zeb. Han slåss gärna. Men han slåss smutsigt. Han berättar detta utan omsvep för Traffaut som förstår situationen.
Morgonen efter visar det sig att Atterdag och två soldater har gett sig av. Så var de bara fem...