entomophobiac
Low Prep High Play
Hela idén med "failing forward" tycker jag är galenskap. Att rollspelare, likt fågelungar, förväntar sig att matas med bekräftelse på sina Beliefs och Backgrounds och andra rollformulärliga idéer. Spel som ägnar sig mycket åt detta, exempelvis i form av konsekvensregler, brukar frustrera mig, för det blir ett ytterligare element av "kom på nåt" som ofta är helt fokuserat på spelledaren.
Men! Det finns också intressanta exempel på konsekvenser som olika varianter av fail forward-system använder sig av. Så jag tänker att vi inte gnäller här, utan att min första paragraf gnäll får vara tillräcklig.
Istället skulle jag vilja höra bra varianter av konsekvenser som ni stött på i olika rollspel!
Apocalypse Frame: I strid blir här konsekvensen att en fiende aktiveras. Coolt sätt att göra asymmetriskt initiativ, tycker jag.
Blades in the Dark: Tyckte den mest användbara formen av konsekvens här var skada, även om det också kunde leda till nästan slapstick, exempelvis när någon skar sig på sina lockpicks.
Men! Det finns också intressanta exempel på konsekvenser som olika varianter av fail forward-system använder sig av. Så jag tänker att vi inte gnäller här, utan att min första paragraf gnäll får vara tillräcklig.
Istället skulle jag vilja höra bra varianter av konsekvenser som ni stött på i olika rollspel!
Apocalypse Frame: I strid blir här konsekvensen att en fiende aktiveras. Coolt sätt att göra asymmetriskt initiativ, tycker jag.
Blades in the Dark: Tyckte den mest användbara formen av konsekvens här var skada, även om det också kunde leda till nästan slapstick, exempelvis när någon skar sig på sina lockpicks.