Bara för att synliggöra det, låter kanske som att jag syftar till att alla konsekvenser måste vara så stora, vad jag menar när nog bara att de är lite som att knäcka ett ägg, vi har ett ägg, efteråt är det knäckt, det finns ägg i en skål, på ett bord eller golv, äggskal i handen, på golvet, etc... härifrån måste vi göra något annat, vi kan inte få ihop ägget igen. Vi får agera utifrån det nya. Det finns inget "du knäcker inte ägget men äggulan och vitan kommer ut i skålen ändå!" trams som curlande rollspelare håller på med. Lägg av med det för fan! Ni får ju den här hobbyn att verka cozy myspys!
Det är den ju också, men lägg av med det ändå!
MEN! Vill lyfta en sak jag äääääälskar! Konsekvenser som man fan inte fattar resultatet av, inte ens SL, inte någon, de finns där och skapar något som sen, inte på grund av att någon väljer att dra in dem för att få ett ödespoäng eller att någon drar in dem för att få ett omslag eller annat, utan de bara dyker upp på grund av omständigheterna i spel dikterar att fan, nu är ju det där aktuellt!!! Och nu är det aktuellt och påverkar situationen omfattade! Ex:
Vi försöker laga en mech > lyckas halvdant och SL säger att ok, det fungerar men värmesköldarna kommer inte fungera som de ska, reaktorn och axellasern genererar mer värme än vanligt och tar längre tid för den att ledas bort > fine säger vi och spelar på, kör mech, spränger någon familjs vapendepå, fyller på soppa i machen, räddar våran love och hinner med lite hångel innan vi måste fly fältet igen > mer fight > vi har nu tömt nästan hela autokanonen amma och vi drar ner mechen i en sjö för att den ska få kylas av > mer hångel > då kommer familjens attackgrupp med mechs > vi flyr igen! pew pew > fan, vi har ingen kulor kvar, lasern får jobba > överhettning > fan, nytankat bränsle > fan överhettning > bränslet fattar eld > shit mechen jag ärvt av min farfarfarfarfarfarfarfarfars mormor är i lågor och jag och min älskade måste fly till fots, men långt kvar....
Det finns ju inget självklart A till B här, konsekvens A leder inte direkt till att vi måste fly till fots över tjugo mil snårig terräng, istället sätter A upp en möjlighet att överhettningen kan ske, kanske är det otroligt mycket regler här emellan och konflikter och strider som alla har sina slag och slumpade element, men sen när min mech tar en kula, bränslet börjar läcka och överhettningen är ett faktum kanske det är ett slag varje runda för att se om bränslet fattar eld? Och sen, vad innebär till fots 20 mil för den större sitatuationen? Dödförklaras vi? Hur ses det att jag dumpat en så gammal mech och kommer hem med mitt livs kärlek? Har jag prioriterat rätt? Behövde jag skynda mig för att hinna hem med henne till ett bröllop för att förena våra släkter så att vi tillsammans kunde stå emot andra familjer?
Detta snowballande av konsekvenser och framgångar och hur de spinns vidare utan snitslad bana eller plan, bara att vi spelar karaktärer i nuet är kärnan i vad rollspel är för mig.