Vägen bort till KrumKnuts torn är en bit bort från hålan, marken blir mjuk av mossa blandat med lingon snår. Oavsett hur mjukt underlaget är, kan de inte stänga ute Tistels repeterande frågor om “När är vi framme?”
Uppe på en höjd, orörd av naturen, ligger bitar av stenblock som en gång varit en del utan KrumKnuts torn. Blommor i blått, lila och rosa växer på dessa block av sten, det enda som finns kvar av tornet för att kunna se vad detta en gång var, är dörrkarmen av sten.
Uggo (cybot) ser visioner av fallande fjädrar inramat av dörrkarmen, en stor uggla! Uggo springer mot dörrkarmen och försvinner från gruppen. För Uggo suger det till i magen och han står plötsligt i ett tomt duvslag med en mörk stentrappa som leder nedåt. På trägolvet ligger det fjädrar, ben och spybollar, tecken på att det en gång fanns ugglor här. Uggo hittar ett halsband med en stor svart fjäder och två ben kulor, den känns magisk, kanske en gåva från den stora Skogsugglan?!
Kvask (rymdhamster) ser Uggo försvinna och springer igenom dörrkarmen tillsammans med
Kingsley (god45) och
Slemmo (Leon). Alla tre känner ett sug i magen och finner sig inne i ett rum med polerat trägolv, tjocka gobelänger och högt uppe i taket hänger en takkrona. Varelser från en av gobelängerna ramlar ut med blir nedstucken av
Kingsley med Gramcalibursting! Det känns ingenting när varelsens tentakel slår till honom på hjälmen och tappar ett stort guldmynt efter en till attack med svärdet!
Slemmo kastar en kladdig klump med kåda och mossa på den andra som också tappar ett guldmynt när
Kvask kastar en eld flamma på den! Älvan Pyret klagar surt på hur Kvask viftar på staven med henne i den.
Slemmo passar på att samla upp varelsens brända aska!
Det finns en dörr som leder ut, den är öppen och alla tre ser en trappa som leder upp eller ner.
Iste(sömniga Isaac) hör andar viska till dem om att gå hem. Tuss vill in igenom dörrkarmen, Gorm är rädd att gå igenom men Bengo säger lugnt att med en så här stor grupp vänner går de bra. Tillsammans med
Tistel(arrikir),
RoLo(majk) och
Tissla (lupus) springer de igenom dörrkarmen, känner suget i magen och finner sig i ett rum fullt av uppstoppade djur och varelser!
På väggarna sitter det huvuden av Hobbs, Björn, Räv, något randigt kattdjur och en stor älg. Det finns en öppen spis som har lite glöd i sig, en stor grizzly björn står i ett hörn, den börjar röra på sig och attackerar!
Tistel hukar sig med hjälmen, springer med sina kvicka fötter och glider under björnen med sin vassa kniv, sticker in den djupt innan han kommer ut på andra sidan. Den här kniven är ju bara bäst!
Tissla ser hur Tistel attackerar och imiterar attacken, lyckas sticka in kniven men det här med att glida och vara kvick på fötterna är svårt för en örtplockare. Tack och lov har man ju en hjälm på huvudet och smällen från björnen känns knappt när Tissla glider tvärs över golvet av smällen.
Bengo trumpetar med snabeln från dockan, ljudet får
Iste att bli snabbare och undviker björnen med snabba fötter. Iste ropar ut till
RoLo att peta björnen i ögonen, det är vad Tuss viskat till honom. RoLo greppar spjut och sköld, använder spjutet genom att peta loss björnens porslin ögon. Med en blind uppstoppad motståndare gör gruppen en gallant attack tillsammans och den uppstoppade björnen faller! Istället för en uppstoppad björn är den numera en björnpäls matta!
Det finns en öppen dörr och trappa som leder upp eller ned.
Stump (Mogger) ser hur hans vänner försvinner in genom dörrkarmen, han går runt den och kliar sig på huvudet. Stump tvekar, tittar runt och inser att han är helt ensam här ute! Stump blundar, känner ett sug i magen... och krockar nästan in i Uggo uppe i duvslaget. Fönster gluggarna visar hur högt upp de är, men utsidan ser inte ut som om det är dagsljus utan mitt i natten.
Vad gör ni i tornet:
- Går uppåt
- Går nedåt
- Stannar kvar och utforskar
Fladderfax (rollspelspiraten) sitter hemma hos Tant Guther och Kväkerta, småpratar och fixar lite mat tills vännerna kommer tillbaka.
Vad gör ni hemma i byn:
- Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
- Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
- Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
- Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
- Utforskar område X (tex: Krumknuts torn).
-*-
Slemmo - Örtplockare nivå 2. Udda ring. Koppar mynt. 1 burk Snor snigelslem. Arg älva, Varelse aska.
Roderick - Kvickfot nivå 2. Gramcalibursting (dolk/svärd). trasig tunika. bit märken på armarna. Hjälm
Uggo - Andepratare nivå 2. Glittrande bajs sten. Marulks spjut. Befjädrad hjälm, Halsband.
Iste - Andepratare nivå 2. Skrattande ansikte: ledtråd. Påse med benpulver. 3 ande dockor. Ledtrådar om andra områden. Pastellfärgad sköld
Kvask - Magixäxare nivå 2. Bränd/stekt fladdermus. Barkbits hatt & stinkande säck rustning. Spindel kompis aka familiar.Stav med Älvlykta
Stump - Krigare nivå 2. Tillplattat murmeldjur, pytte liten sadel. Höger handske (lättare att slåss). Krasch kruka (hjälm).
RoLo - Krigare nivå 2. Två små skadade har pälsar. Vänster handske (lättare att slåss). Spjut, Sköld.
Tissla - Örtplockare nivå 2. Svampar. Vass benkniv, hjälm.
Tistel - Kvickfot nivå 2. 1 par armskenor av ben. Vass benkniv, hjälm, öronskyddare (ring brynje bikini).
Fladderfax - Kvickfot nivå 2.
Material: 6 skelett & en död Hobgoblin. 3 trasiga läderrustningar.
Reklammugg: Krumpers loppis tält.
Mat: Hobgoblin kött
Vapen: Stor klubba (överdrivet stor för en goblin)
Byns försvar: 2st fällor & en grop
Skatter: 2 guldmynt, björnpäls matta