Kapitel 2. Problem i KackelTräsk
På morgonen vaknar ni och den mystiska dimman är borta.
Tant Guther går ut ur hålan och lyssnar med sina stora öron åt alla håll. “Det är något på gång, jag känner det i stortån”.
En rapande röst kväker sig fram mellan träden och
Häxan Kväkerta kommer inspringandes till Tant Guther.
“Mitt träsk! Mitt träsk är fullt av äventyrare som får de dränkta att vakna och skuggorna att dansa!”
Häxan Kväkerta berättar om hur äventyrarna går runt och gör oväsen, de har en
guda bönare som nästan brände borta Kväkerta med ett starkt ljus. Hon tittar runt på er, klädda i hjälmar av ben och fjädrar. Ni ser ut att nästan vara de hon behöver, lite mer utrustning kan dock behövas mot brännande böner av ljus. Kväkerta berättar om
KrumKnuts Torn, ett förfallet torn som kanske har något kvar i ruinerna. “Magi läcker ut ibland, det kan vara farligt också”.
Krumpers Tält är ett ställe som du kan använda mynt, pälsar och annat som du kan handla saker med.
Alkvars Ruin är ett farligt ställe, det vet Kväkerta. “Gå inte dit om ni inte är många, det bor något där bland stenarna!” Kväkerta ryser till, tar en klunk av blaskigt träskvatten från sin flaska och avslutar med att berätta om de
två Dvärgstäderna långt norrut: Malmborg och
Stenborg. “Gå inte dit om ni inte har guld och byta med, dvärgar är sura och har ihjäl er om ni kommer upp dit och inte har guld att handla med!”
-*-
De redskap/rustningar ni ville ha, har ni skapat inne i hålan. Hjälmar till: Roderick, Tistel, Tissla & Uggo. Sköld till: RoLo & Iste. Kvask har en av de fångade älvorna i den tomma glas burken på en stav!
Vad Stump, Fladderfax och Slemmo skapat, det vet jag inte.... eftersom de varit upptagna med annat goblin bus.
-*-
Dag 1. Vad gör ni?
- Lyssnar på Tant Guther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
- Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
- Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
- Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
- Utforskar område X (tex: Krumknuts torn).