Kvask (rymdhamster) blir ompysslad och får dricka blåbärskvist te som får det att sluta snurra i huvudet. Spindel kompisen väver lite snurriga mönster i Kvasks ullskägg och småpratar “du har lite löss i skägget, perfekt fika bröd för mig!”
RoLo (majk) och Fladderfax (rollspelspiraten) sitter och hjälper Tant Guther med att baka maskmjöls kakor och alla lyssnar på fler sagor som lugnar och helar.
Slemmo (leon) och Iste (sömniga isaac) går ut i skogen tillsammans, vinkar av kompisarna som går mot gravkammaren. De vandrar djupare in, lite längre bort och hör ett pårlande ljud. Ni hamnar borta vid Bjärrbäck, en porlande bäck där Slemmo ser en älva piska på en groda. “sjung fint, kväk inte!” Grodan ser er, hoppar ner i vattnet med ett stort plask, älvan blir blöt och kan inte flyga iväg! Hon försöker springa iväg, men Slemmo plockar upp henne i sin hand!
Iste visar bäcken för Tuss, Gorm och Bengo. Gorms röst hörs säga “Bjärrbäck är fullt av dvärga skit, drick det inte.” Tuss verkar vända sig att följa blicken med strömmen och säger “Farligt vatten där nere”. Det tar ett tag… men sen hör Iste Bengo muttra “hoppa int över till andra sidan, inte utan vänner.”
Stump (mogger) går igenom materialet som finns, den där hobben ligger ju kvar där i gropen med fin mjuk päls. Stump häver, sliter och använder hobbens mjuka päls tillsammans med benbitar från skeletten så har Stump nu en “krasch kruka” som hjälper honom mot slag mot huvudet! Den är också varm och skön till nästa vinter.
Roderick(god45), Tissla(lupus), Uggo(cybot) & Tistel(arrikir) vandrar in i gravkammaren igen. Den lilla öppningen i väggen som pixierna flög in genom är för liten att klättra igenom.
Uggo hör ett ekande hoande ljud, storugglan leder honom till en sten i väggen som har en liten udda symbol ingraverad. Uggo trycker lätt på den, vägledd av stor ugglans anden och får en bit av väggen att öppna sig… in där pixierna och skalle klubban är!
Tissla kastar in en röksvamp, som hen visste var en röksvamp. Denna underliga dimmiga rök luktar udda och får pixierna att börja nysa!
Roderick och Tistel är snabba in och smäller till pixierna med Gramcalibursting och vass benkniv! Pixierna försöker bita på Tistel, men arm skenorna skyddar mot bett! Roderick får ett par bett i armarna, båda två får glitterbajs kastat i ansiktet!!
Den lilla gruppen gobliner har lyckats fånga en hel bunt med pixies som stoppats i Uggos påse med örter och annat kladdigt så de inte flyr. Gruppen har hittat Skalle klubban, den ser kladdig ut med en massa blommor pålimmade med kåda, det har ritats obscena bilder på den med kolbitar som även går att ses på väggen bakom där pixierna verkar ha ritat er alla på elakt vis.
Tant Guther är stolt över er och börjar rengöra Skalle Klubban direkt. Efter att ha äventyrat runt i skogen har ni lyckats hitta och tömma en gravkammare, hittat ledtrådar om Krumpers loppis tält, hittat vägen till Bjärrbäck som andarna verkar varna för att gå åt fel håll.
Alla Gobliner är nivå 2!
-*-
Slemmo - Örtplockare nivå 2. Udda ring. Koppar mynt. 1 burk Snor snigelslem. Arg älva, färskt gott vatten!
Roderick - Kvickfot nivå 2. Gramcalibursting (dolk/svärd). trasig tunika. bit märken på armarna.
Uggo - Andepratare nivå 2. Glittrande bajs sten. Marulks spjut.
Iste - Andepratare nivå 2. Skrattande ansikte: ledtråd. Påse med benpulver. 3 ande dockor. Ledtrådar om andra områden.
Kvask - Magixäxare nivå 2. Bränd/stekt fladdermus. Barkbits hatt & stinkande säck rustning. Spindel kompis aka familiar. tom glasburk
Stump - Krigare nivå 2. Tillplattat murmeldjur, pytte liten sadel. Höger handske (lättare att slåss). Krasch kruka (hjälm)
RoLo - Krigare nivå 2. Två små skadade har pälsar. Vänster handske (lättare att slåss)
Tissla - Örtplockare nivå 2. Svampar och fotspår. vass benkniv
Tistel - Kvickfot nivå 2. 1 par armskenor av ben. vass benkniv
Fladderfax - Kvickfot nivå 2.
Material: 6 skelett & en död Hobgoblin. Ring brynje-bikini, 3 trasiga läderrustningar.
Reklammugg för Krumpers loppis tält.
Vapen: Stor klubba (överdrivet stor för en goblin)
Byns försvar: 2st fällor & en grop som är full av Hobgoblin
Alla Gobliner får skapa valfri utrustning(hjälm, sköld eller bröstplåt) tills kapitel 2 startar.
Jag börjar nytt jobb på måndag, så jag kommer ta paus nästa vecka för att komma in i rutin och sånt tråkigt som att gå upp tidigt och pendla.
Skogen fylls av en dimma, visioner av människor som springer i underliga kläder och färgglada snaror runt halsen syns i skogen. Det är som om den magiska väven spruckit och visar en annan värld utan gobliner! Dimman tjocknar och tvingar goblinerna in i hålan, de måste vänta ut denna skrämmande tid med ljud som: “jag blir sen, trafikolycka" “måste hämta lillan på dagis” och “kopierings helvete, funka!” tillsammans med repeterande lugn, men också irriterande musik (hissmusik). Näsor fylls av underliga dofter av kemiska rök avgaser, men i hålan är man säker och med Tant Guthers sagor är det inte lika läskigt. Nu är det bara till att vänta tills allt det roliga börjar igen.