Gobliner i Mhurr skogen (rutland)

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
Iste studerar det material han samlat på sig. Det räcker inte! Det duger inte!

Han vet att Bengo är seg i tankarna, inte för att det är dåligt eller så... Bättre det än jätte-snabb-i-tankarna och hamna i fara! Men Bengo behöver då något som kan motsvara hans sega sätt att tänka och närvara i vår värld.

Iste minns dock berättelser från förr, om stora djur! Stora fyrbenta djur med tjock päls och två betar, samt en lång slang från vilken oväsen kunder föras. Han ser den mäktiga varelsen inför sig och går till handling.

Iste tar delar av pälsen från hobgoblin pälsen, två skelett som ska bli till betar och börjar binda dessa efter bästa förmågan. Dockan fylls med halm, löv och kvistar för att skapa en fin form. Sen så är det dags för ritualen. En brasa tänds. Bendamm slängs i elden. Den allt för stora sombreron åker ned över Istes ögon och allt blir mörkt. Gorm och Tass är dock redo. Vid vardera sida av Iste. Gorm skakar något som för ett ljud likt en maracas, medan Tass spelar på något som ser ut som en liten trumma. I röken som sprids från elden påbörjas ritualen för att binda Bengo till sin nya kropp. En majestätisk mammut! Iste själv mumlar några ord som låter stora och kloka, ord som påminner om de tant brukar säga vid sagostunderna.
 

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Iste studerar det material han samlat på sig. Det räcker inte! Det duger inte!

Han vet att Bengo är seg i tankarna, inte för att det är dåligt eller så... Bättre det än jätte-snabb-i-tankarna och hamna i fara! Men Bengo behöver då något som kan motsvara hans sega sätt att tänka och närvara i vår värld.

Iste minns dock berättelser från förr, om stora djur! Stora fyrbenta djur med tjock päls och två betar, samt en lång slang från vilken oväsen kunder föras. Han ser den mäktiga varelsen inför sig och går till handling.

Iste tar delar av pälsen från hobgoblin pälsen, två skelett som ska bli till betar och börjar binda dessa efter bästa förmågan. Dockan fylls med halm, löv och kvistar för att skapa en fin form. Sen så är det dags för ritualen. En brasa tänds. Bendamm slängs i elden. Den allt för stora sombreron åker ned över Istes ögon och allt blir mörkt. Gorm och Tass är dock redo. Vid vardera sida av Iste. Gorm skakar något som för ett ljud likt en maracas, medan Tass spelar på något som ser ut som en liten trumma. I röken som sprids från elden påbörjas ritualen för att binda Bengo till sin nya kropp. En majestätisk mammut! Iste själv mumlar några ord som låter stora och kloka, ord som påminner om de tant brukar säga vid sagostunderna.
jag ser framför mig ett mjukis djur som Iste kommer ha under armen eller kanske under hatten? Kanske behöver Iste en sådan där BabbyBörn och bära dem i?
 

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Fladderfax, en stundtals kompetent kvickfot som lätt kan gömma sig och smyga tyst tyst...såvida han inte har en visa i huvudet för då måste han nynna den, står och vädrar armhålorna samtidigt som han nynnar på en gammal visa får plötsligt en high five av Rolo. Fladderfax fattar inte riktigt varför han fick en high five men det kändes bra, han blir varm i hela kroppen och mungiporna dras ofrivilligt uppåt. Kanske är den där Rolo också glad för någonting? Kanske en snigel eller ett sånt därnt snöre.
...man kan knyta sådana dära'na snören. Dom är roliga. Om man viker dom så blir dom lite runda, sen häpps! kan de bli alledes raka igen. Fladderfax tänker länge på snören, och sniglar. Undrar om man kana knytas ihopa snörena och en snigel, en sådana dära'na grön plöffsig snigel. Han ska nog göra det när han hare vädrat klart sina armhålisar. Fladderfax har hört knappt någo-ting av vad de andrasanna har pratat om men han är glad och varm.
Välkommen Fladderfax! Dina goblin kamrater är nära på att finna den stulna SkalleKlubban och det har gjorts en hel del olika äventyr i skogen som går att läsas om för mer information. SagoLäsaren (SL) ger er val för dag 5 imorgon.
 

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Dag 5

Tant Guther varnar er för pixies tricks. “Ni har ju visat er vara modigare än de som försvann i höstas. Se nu till att ta hem Skalle Klubban innan de där pixie patrasken förstör den helt och hållet!” Tant Guther går in i hålan igen och kacklar glatt. Hur ska en liten goblin ta sig igenom det lilla hålet i väggen pixierna försvann?

Vad gör ni?
  1. Lyssnar på Tant Guther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Fokuserar på att skapa sig utrustning med vad som hittats(chans till prylar, ingen erfarenhet).
  5. Arbetar med att förstärka byns försvar tex: rensar marken, gräver fallgropar.
  6. Utforskar den mörka Gravkammaren

Material: 6 skelett (4st färgade med pastell färger) & en död Hobgoblin. Ring brynja-bikini, 3 trasiga läderrustningar.
Reklammugg för Krumpers loppis tält.

Vapen: Stor klubba (överdrivet stor för en goblin)
Byns försvar: 2st fällor & en grop som är full av Hobgoblin
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,190
6! Efter att Roderick Kingsley heroiskt lett goblinsen i att dräpa odjuret så kommer han nu modigt vara först in i Gravkammaren… Alltså, moraliskt först. Någon annan goblin med mindre blått blod och mer grova muskler kan få gå först. Ärligt talat, Roderick är mest värdefull för taktiskt planerande. Så han kan gömma sig bakom närmsta sten och leda de mindre mentalt begåvade goblinerna genom sitt överlägsna taktiska lynne. Sedan kan han rusa fram och leverera det dräpande slaget som skalderna sjunger om medan fienden hålls fast, blöder ut och är ledsen.

Sedan, när Roderick är kung över alla goblins, kan han belöna de som gick först genom stora äror, så som att få slåss om smulor från Rodericks bord eller dö i hans onödiga krig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,659
Location
Helsingborg
6! Som andepratare så Uggo måste ju stödja Roderick i hans heroiska mål att rensa gravkammaren från goblinernas fiender.

Uggo kommer att göra detta genom att hålla utkick efter vänliga andar och fråga dem om letrådar, genom att inspirerade vifta med sin Marulkspinne och genom att se till att Roderick är alltid framför och aldrig bakom honom när gravkammaren utforskas. Kanske till och med genom att sticka någon lede fi med sitt spjut om det behövs.
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
163
RoLo tar sitt spjut och följer efter Roderick och Uggo. Självklart har hen sin nya handske på sig.
Hen hoppas att få sticka något med sitt spjut, det är en skön känsla som infinner sig när hen fått göra det.
RoLo skrattar gott för sig själv.
6.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,469
Location
Ludvika
Tant Guther, tant Guther! Det har snurrat runt i mitt huvud redan sen innan vi drack den där mjöden? Är det vanligt? Jag kanske inte tål mjöd.

1: Kvask sätter sig hos tant Guther och trycker händerna mot pannan i ett försök att få världen att sakta ner lite.
 

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Sedan, när Roderick är kung över alla goblins, kan han belöna de som gick först genom stora äror, så som att få slåss om smulor från Rodericks bord eller dö i hans onödiga krig.
Varning för storhetsvansinne?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
Just! Precis innan Iste hinner skiljas från RoLo och gänget som ska till graven så tar han av sig Sombreron och kröner återigen RoLo med häx-hatten. Sen snubblar Iste vidare ut i skogen med sins tre andar i famnen. Bengo i mitten som kuddande för att hindra käbbel mellan Gorm och Tass.
 

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Kvask (rymdhamster) blir ompysslad och får dricka blåbärskvist te som får det att sluta snurra i huvudet. Spindel kompisen väver lite snurriga mönster i Kvasks ullskägg och småpratar “du har lite löss i skägget, perfekt fika bröd för mig!”
RoLo (majk) och Fladderfax (rollspelspiraten) sitter och hjälper Tant Guther med att baka maskmjöls kakor och alla lyssnar på fler sagor som lugnar och helar.

Slemmo (leon) och Iste (sömniga isaac) går ut i skogen tillsammans, vinkar av kompisarna som går mot gravkammaren. De vandrar djupare in, lite längre bort och hör ett pårlande ljud. Ni hamnar borta vid Bjärrbäck, en porlande bäck där Slemmo ser en älva piska på en groda. “sjung fint, kväk inte!” Grodan ser er, hoppar ner i vattnet med ett stort plask, älvan blir blöt och kan inte flyga iväg! Hon försöker springa iväg, men Slemmo plockar upp henne i sin hand!
Iste visar bäcken för Tuss, Gorm och Bengo. Gorms röst hörs säga “Bjärrbäck är fullt av dvärga skit, drick det inte.” Tuss verkar vända sig att följa blicken med strömmen och säger “Farligt vatten där nere”. Det tar ett tag… men sen hör Iste Bengo muttra “hoppa int över till andra sidan, inte utan vänner.”

Stump (mogger) går igenom materialet som finns, den där hobben ligger ju kvar där i gropen med fin mjuk päls. Stump häver, sliter och använder hobbens mjuka päls tillsammans med benbitar från skeletten så har Stump nu en “krasch kruka” som hjälper honom mot slag mot huvudet! Den är också varm och skön till nästa vinter.

Roderick(god45), Tissla(lupus), Uggo(cybot) & Tistel(arrikir) vandrar in i gravkammaren igen. Den lilla öppningen i väggen som pixierna flög in genom är för liten att klättra igenom.
Uggo hör ett ekande hoande ljud, storugglan leder honom till en sten i väggen som har en liten udda symbol ingraverad. Uggo trycker lätt på den, vägledd av stor ugglans anden och får en bit av väggen att öppna sig… in där pixierna och skalle klubban är!
Tissla kastar in en röksvamp, som hen visste var en röksvamp. Denna underliga dimmiga rök luktar udda och får pixierna att börja nysa!
Roderick och Tistel är snabba in och smäller till pixierna med Gramcalibursting och vass benkniv! Pixierna försöker bita på Tistel, men arm skenorna skyddar mot bett! Roderick får ett par bett i armarna, båda två får glitterbajs kastat i ansiktet!!

Den lilla gruppen gobliner har lyckats fånga en hel bunt med pixies som stoppats i Uggos påse med örter och annat kladdigt så de inte flyr. Gruppen har hittat Skalle klubban, den ser kladdig ut med en massa blommor pålimmade med kåda, det har ritats obscena bilder på den med kolbitar som även går att ses på väggen bakom där pixierna verkar ha ritat er alla på elakt vis.

Tant Guther är stolt över er och börjar rengöra Skalle Klubban direkt. Efter att ha äventyrat runt i skogen har ni lyckats hitta och tömma en gravkammare, hittat ledtrådar om Krumpers loppis tält, hittat vägen till Bjärrbäck som andarna verkar varna för att gå åt fel håll.

Alla Gobliner är nivå 2!

-*-

Slemmo - Örtplockare nivå 2. Udda ring. Koppar mynt. 1 burk Snor snigelslem. Arg älva, färskt gott vatten!

Roderick - Kvickfot nivå 2. Gramcalibursting (dolk/svärd). trasig tunika. bit märken på armarna.

Uggo - Andepratare nivå 2. Glittrande bajs sten. Marulks spjut.

Iste - Andepratare nivå 2. Skrattande ansikte: ledtråd. Påse med benpulver. 3 ande dockor. Ledtrådar om andra områden.

Kvask - Magixäxare nivå 2. Bränd/stekt fladdermus. Barkbits hatt & stinkande säck rustning. Spindel kompis aka familiar. tom glasburk

Stump - Krigare nivå 2. Tillplattat murmeldjur, pytte liten sadel. Höger handske (lättare att slåss). Krasch kruka (hjälm)

RoLo - Krigare nivå 2. Två små skadade har pälsar. Vänster handske (lättare att slåss)

Tissla - Örtplockare nivå 2. Svampar och fotspår. vass benkniv

Tistel - Kvickfot nivå 2. 1 par armskenor av ben. vass benkniv

Fladderfax - Kvickfot nivå 2.


Material: 6 skelett & en död Hobgoblin. Ring brynje-bikini, 3 trasiga läderrustningar.
Reklammugg för Krumpers loppis tält.
Vapen: Stor klubba (överdrivet stor för en goblin)
Byns försvar: 2st fällor & en grop som är full av Hobgoblin

Alla Gobliner får skapa valfri utrustning(hjälm, sköld eller bröstplåt) tills kapitel 2 startar.
Jag börjar nytt jobb på måndag, så jag kommer ta paus nästa vecka för att komma in i rutin och sånt tråkigt som att gå upp tidigt och pendla.

Skogen fylls av en dimma, visioner av människor som springer i underliga kläder och färgglada snaror runt halsen syns i skogen. Det är som om den magiska väven spruckit och visar en annan värld utan gobliner! Dimman tjocknar och tvingar goblinerna in i hålan, de måste vänta ut denna skrämmande tid med ljud som: “jag blir sen, trafikolycka" “måste hämta lillan på dagis” och “kopierings helvete, funka!” tillsammans med repeterande lugn, men också irriterande musik (hissmusik). Näsor fylls av underliga dofter av kemiska rök avgaser, men i hålan är man säker och med Tant Guthers sagor är det inte lika läskigt. Nu är det bara till att vänta tills allt det roliga börjar igen.
 
Last edited:
Top