Iste (sömniga isaac) sätter sig på en bumling, fokuserar och med sina stora fina öron lyssnar han in andarna omkring ruinen. Andarna här verkar vara från fångade äventyrar andar, ett par riktigt sura dvärgar som sitter djupt nere någonstans i mörkret. Den kalla vinden verkar vara en sådan där spetsig öra alv som skapat, så att andra inte ska komma hit och fastna i ruinen. Iste hör en viskande röst säga: Akta er för spöken. Det går en kall rysning genom hela Iste när den viskande anden ger honom en vision: En magisk spikklubba, långt där nere i mörkret.
Uggo (cybot) ser till att rustningen sitter bra på Slemmo, sätter igång att bli klar med sin egen. På morgonkvisten beger sig Uggo iväg att hitta de andra, korsar Bjärrbäck med ett par försiktiga kliv, råkar falla omkull vid strandkanten men ingen skada!
Stump (mogger) tar sig enkelt över Bjärrbäcks vatten med ett par starka hopp och kliv. När Uggo och Stump kliver upp till ruinerna ser han vännerna, plinge bollen plingar till och ljudet visar en skepnad mitt inne i ruinen som springer emot honom! Det verkar som att bara Uggo kan se den, Stump verkar inte reagera på den ankommande faran utan står där med klubban i handen, skölden redo och en fin liten ros instoppad i hjälmen. Stump tittar runt, alla kompisarna verkar hitta på saker, det låter lite från ett håll, men det känns bäst att stå här bredvid kompisen Uggo.
Roderick (god45) ser till att äventyrar skrällarna inte kommer in lätt med ett par fällor! Med Kväkertas hjälp byggs det en riktigt bra fälla med skräm docka, dvs en till vass grop att falla ned i tillsammans med det gamla Hobb huvudet på ett par pinnar, stoppad med mossa, löv och lite björn skit så den luktar Hobb också!
Tissla (lupus) spänner snaror, fångar ett par riktigt fina harar och en rapphöna! Perfekt ju! Deras fjädrar kan man ju stoppa i hjälmen, bakom örat, vifta bort kryp med och massa mer. Kanske kan man skapa fina pilar? Men då behöver man ju en båge och skjuta med, kanske i Krumpers tält?
Kvask (rymdhamster) kollar runt de fallna stenarna, ibland hittar han gammalt trä, snurriga detaljer och en liten skylt som Kvask nästan trampar på: Varning för Hunden. Efter att ha gått ett halvt varv runt de fallna stenarna och de underliga väggarna som är byggda av perfekt hackade rektanglar (tegel stenar), hittar Kvask en övervuxen buske som klänger sig uppför de här rektanglarna. Busken kastar ut taggiga små rankor! De river, klänger sig runt Kvasks ben och drar in honom i busken!
RoLo (majk) ser detta hända när stenarna utforskas och med starka muskler lyckas han lätt dra ut Kvask från den hemska busken. Efteråt greppas spjutet som svishas fram och tillbaka med det vassa stålet, det klipper till busken till att inte ha något mer kvar på grenarna innan spjutet används som hävstång och katapulterar iväg busken med rötter och allt!
Tistel (arrikir) springer fram med snabba kvickfots fötter och ser till att Kvask lever. Tistel ser hur något ligger kvar i hålet där busken var och plockar upp en döskalle med två brutna horn på. Runt de tomma ögonhålorna är det svart sot, som om något varmt brunnit inne i skallen. Det finns inga tänder kvar i käken, istället sitter det rader med vad som ser ut som blomskott eller något.
Slemmo (leon) kommer inspringande och hjälper Kvask upp, tittar på de avhackade grenarna från den elaka busken och ser skallen Tistel håller i. Slemmo, som är en kunnig örtplockare, ser att blomskotten är av Gast violer, som är farliga om de inte behandlas på korrekt vis, så som en erfaren Örtplockare bara vet och kan!
-*-
Ni vid Alkvars Ruin:
- Går nerför stentrappan inne i ruinen.
- Utforskar de fallna stenarna.
- Annat - skriv
- Går tillbaka hem.
Vad gör ni hemma i byn:
- Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
- Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
- Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
- Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
- Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).