Gobliner i Mhurr skogen (rutland)

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,402
Location
Örebro
3. Iste sätter sig på bumlingen och spänner upp öronen så de nästan klipper mot varandra. Han försöker höra in andarna på platsen och ta del av deras visdom. Han vill så gärna förstå varför vindarna är kalla, är det sorg och vemod eller något annat som vilar bakom kylan. Med stadig blick mot himlen söker han förstå platsens mysterier.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Uggo beslutar sig för att ge den första rustningen till Slemmo (då Slemmo inte är en rival om andarnas gunst).

Sedan gör han klart sin egen rustning. Om han hinner klart med rustningen innan mörkret går ner så ger han sig iväg efter de andra (på vägen till Alkvars ruin), men håller ögonen öppna om han hittar något att imponera på nu när han har både hjälm, rustning, spjut och bling bling (Lysande! Plingande! Ben-klattrande!)
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
249
Location
Sweden
3. Iste sätter sig på bumlingen och spänner upp öronen så de nästan klipper mot varandra. Han försöker höra in andarna på platsen och ta del av deras visdom. Han vill så gärna förstå varför vindarna är kalla, är det sorg och vemod eller något annat som vilar bakom kylan. Med stadig blick mot himlen söker han förstå platsens mysterier.
Väldigt inspirerande text för SL
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Hörni! Det är nått stort som vilar under den här ruinen. Stort och magiskt! Kanske en drake! Kanske en bastuba. Svårt att säga!

Bäst att vi är lite tysta och försiktiga!

Kvask stannar kvar uppe och börjar leta runt bland stenarna. Både efter roliga prylar, men också efter spår efter vad det än är som kanske finns där nere.
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
181
RoLo väntar på Iste, samtidigt som hen smyger runt bland stenarna och kikar. (2.)

Kvask pratade om en bass-tu-ba, RoLo vet inte riktigt vad det är.. Hen smakar på ordet, ba-stuba, bastuba, kanske bastubad låter som något man gör, "kanske jag kan bli en bastubadare" tänker RoLo.

"Sir RoLo, bastubadare av bastuba" - det låter fräscht tycker RoLo.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Hörni! Det är nått stort som vilar under den här ruinen. Stort och magiskt! Kanske en drake! Kanske en bastuba. Svårt att säga!

Bäst att vi är lite tysta och försiktiga!

Kvask stannar kvar uppe och börjar leta runt bland stenarna. Både efter roliga prylar, men också efter spår efter vad det än är som kanske finns där nere.
Bas-tu-ba låter både hemskt och definitivt svårt att säga/uttala. Slemmo gör som Kvask
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Bas-tu-ba låter både hemskt och definitivt svårt att säga/uttala.
Det är en hemsk varelse, med hud av mässing, en gigantisk mun, och kan ryta så det börjar skaka i magen!

Om det är en bastuba kan vi alla hälsa hem! Om det är en drake kanske vi kan ha en chans. Om det är en snäll drake. Eller möjligen en väldigt, väldigt liten drake.
 

NordicMouse

Warrior
Joined
23 Jul 2024
Messages
249
Location
Sweden
Iste (sömniga isaac) sätter sig på en bumling, fokuserar och med sina stora fina öron lyssnar han in andarna omkring ruinen. Andarna här verkar vara från fångade äventyrar andar, ett par riktigt sura dvärgar som sitter djupt nere någonstans i mörkret. Den kalla vinden verkar vara en sådan där spetsig öra alv som skapat, så att andra inte ska komma hit och fastna i ruinen. Iste hör en viskande röst säga: Akta er för spöken. Det går en kall rysning genom hela Iste när den viskande anden ger honom en vision: En magisk spikklubba, långt där nere i mörkret.

Uggo (cybot) ser till att rustningen sitter bra på Slemmo, sätter igång att bli klar med sin egen. På morgonkvisten beger sig Uggo iväg att hitta de andra, korsar Bjärrbäck med ett par försiktiga kliv, råkar falla omkull vid strandkanten men ingen skada! Stump (mogger) tar sig enkelt över Bjärrbäcks vatten med ett par starka hopp och kliv. När Uggo och Stump kliver upp till ruinerna ser han vännerna, plinge bollen plingar till och ljudet visar en skepnad mitt inne i ruinen som springer emot honom! Det verkar som att bara Uggo kan se den, Stump verkar inte reagera på den ankommande faran utan står där med klubban i handen, skölden redo och en fin liten ros instoppad i hjälmen. Stump tittar runt, alla kompisarna verkar hitta på saker, det låter lite från ett håll, men det känns bäst att stå här bredvid kompisen Uggo.

Roderick (god45) ser till att äventyrar skrällarna inte kommer in lätt med ett par fällor! Med Kväkertas hjälp byggs det en riktigt bra fälla med skräm docka, dvs en till vass grop att falla ned i tillsammans med det gamla Hobb huvudet på ett par pinnar, stoppad med mossa, löv och lite björn skit så den luktar Hobb också!
Tissla (lupus) spänner snaror, fångar ett par riktigt fina harar och en rapphöna! Perfekt ju! Deras fjädrar kan man ju stoppa i hjälmen, bakom örat, vifta bort kryp med och massa mer. Kanske kan man skapa fina pilar? Men då behöver man ju en båge och skjuta med, kanske i Krumpers tält?

Kvask (rymdhamster) kollar runt de fallna stenarna, ibland hittar han gammalt trä, snurriga detaljer och en liten skylt som Kvask nästan trampar på: Varning för Hunden. Efter att ha gått ett halvt varv runt de fallna stenarna och de underliga väggarna som är byggda av perfekt hackade rektanglar (tegel stenar), hittar Kvask en övervuxen buske som klänger sig uppför de här rektanglarna. Busken kastar ut taggiga små rankor! De river, klänger sig runt Kvasks ben och drar in honom i busken! RoLo (majk) ser detta hända när stenarna utforskas och med starka muskler lyckas han lätt dra ut Kvask från den hemska busken. Efteråt greppas spjutet som svishas fram och tillbaka med det vassa stålet, det klipper till busken till att inte ha något mer kvar på grenarna innan spjutet används som hävstång och katapulterar iväg busken med rötter och allt!

Tistel (arrikir) springer fram med snabba kvickfots fötter och ser till att Kvask lever. Tistel ser hur något ligger kvar i hålet där busken var och plockar upp en döskalle med två brutna horn på. Runt de tomma ögonhålorna är det svart sot, som om något varmt brunnit inne i skallen. Det finns inga tänder kvar i käken, istället sitter det rader med vad som ser ut som blomskott eller något. Slemmo (leon) kommer inspringande och hjälper Kvask upp, tittar på de avhackade grenarna från den elaka busken och ser skallen Tistel håller i. Slemmo, som är en kunnig örtplockare, ser att blomskotten är av Gast violer, som är farliga om de inte behandlas på korrekt vis, så som en erfaren Örtplockare bara vet och kan!

-*-
Ni vid Alkvars Ruin:
  1. Går nerför stentrappan inne i ruinen.
  2. Utforskar de fallna stenarna.
  3. Annat - skriv
  4. Går tillbaka hem.

Vad gör ni hemma i byn:
  1. Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  5. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,402
Location
Örebro
1. Låt oss springa ner för trappen! Spikklubba! Stor! Mäktig! Vacker! FARLIG! Utan att tänka mer på saken tar Iste med Gorm, Tass och Bengo, för att i full kareta rusa mot trapporna som leder nedåt! Det är först när han tränger ned i mörkret som rädslan hinner ikapp och han börjar trava sig fram i mörkret, omfamnades sina tre ande dockor hårt.
 
Top