Jag vill skapa ett rollspel tillsammans med någon!

Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Jag har två idéer till rollspel som jag har börjat plita lite på, den ena mer än den andra, och de båda skiljer sig väldigt mycket åt.
Det jag har problem med är att jag fastnar, blir frustrerad och lägga ner, istället för att tåga på och bara fortsätta skriva/skapa.
Jag skulle behöva någon som tror på min idéer och som eventuellt vill skriva tillsammans med mig samt agera dragplåster när min frustration & otålighet tar överhanden.
Så är det någon här som skulle vilja ingå ett samarbete? Jag vill så gärna fullfölja men känner att det är för tungt att göra det själv.

Jag är ganska kass på regler och vet inte alls vilket regelsystem jag skulle vilja använda mig av. Jag tänker att det där kan säkert någon annan ta tag i.

Hur går era tankar? Ni som faktiskt håller på att skapa era egna alster, vare sig det är ett komplement eller ett helt rollspel...hur gör ni?
Vart började ni?
Skriver ni helt själva?

Mina två projektnamn är Lyndon, tänk Sherlock Holmes á la Robert Downey Jr och SGDH, tänk Starwing blandat med Interstella 5555.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,422
Location
Göteborg
Hur går era tankar? Ni som faktiskt håller på att skapa era egna alster, vare sig det är ett komplement eller ett helt rollspel...hur gör ni?
Vart började ni?
Skriver ni helt själva?
Jag har insett att jag inte kan skriva rollspel tillsammans med andra. Jag är inte bra på att kompromissa med mina visioner och vill inte göra ett spel jag inte kan stå för till 100%. Så jag står själv för regeldesign, text, korrläsning, layout och illustrationer. Det gör också att det inte blir någon press och att det är helt gratis.

Till skillnad från @Rickard är speltest en ganska oviktig del av min process. Oftast är spelet helt färdigdesignat (om än inte nedskrivet) innan jag kör det första speltestet, och då är det ofta ganska binärt: Antingen funkar det eller inte. Vissa spel har jag dock justerat lite på och testat igen. Detta illustrerar dock att processer är väldigt olika för olika människor. Rickards process funkar inte alls för mig, och min funkar säkert inte för honom. Du behöver rimligen hitta en process som funkar för dig.

Skrivandet är rätt tråkigt och arbetssamt. Det hjälper att bli klar med designen först så att man inte skriver ned saker man inte kommer att använda. Jag gör det mesta med lite enkla punktlistor medan jag jobbar med ett spel, och skriver ut det i text först när det är klart. För mig hjälper det också att jag dels inte har någon deadline, och dels ofta har ett halvdussin olika projekt på gång parallellt, så även om ett enskilt spel tar lång tid att få ut så är det ofta något som är i slutfasen.

I övrigt är det också hjälpsamt att inte ha ett hektiskt liv. Har man mycket tid så att man ofta får tråkigt är det både lättare att sätta sig och skriva och lättare att få kreativiteten att flöda.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,494
Location
Ludvika
Jag är i samma sits som Pappapiraten, men har också samma "problem" som genesis.

Jag är övertygad om att de flesta rollspel blir "bättre" (eller kanske snarare "tilltalar en störe mängd personer") om man skapar dem tillsammans med någon. Plus att om man är två eller fler kan man driva på varandra och hjälpas åt att nå slutet. Det den ena tycker är tråkigt tycker förhoppningsvis den andra är intressant.

Men det kräver att man klarar av att kompromissa (ibland med utifrån ST:Lower Decks premis där en kompromiss är en lösning ingen är nöjd med).

Men jag är tjurskallig, envis.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,979
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En orsak till att det finns så många olika spel, är alla dessa som har en idé och inte kan jämka sin med andras (jag är även en av dessa). Man får nog också fundera över vad och varför, vill jag göra för att ha nåt att göra eller för att få något färdigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,422
Location
Göteborg
En orsak till att det finns så många olika spel, är alla dessa som har en idé och inte kan jämka sin med andras (jag är även en av dessa). Man får nog också fundera över vad och varför, vill jag göra för att ha nåt att göra eller för att få något färdigt.
Ja, motivationen är också viktig. Jag skriver dels för att det är jättesvårt att hitta intressanta rollspel jag kan tänka mig att spela, och dels för att om jag väl hittar ett rollspel så finner jag det ännu tråkigare att läsa spel än att skriva dem. Plus egoboosten då.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,422
Location
Göteborg
För övrigt tror jag att det är mycket svårt att övertyga någon annan att jobba med dina idéer, åtminstone om du inte betalar dem eller redan har publicerat några spel. Det är nog mycket enklare att fråga om du kan få hjälpa till med någon annans spel. Utom mina eller Rymdis, då. :gremgrin: Inte lika lockande, kanske, men det är ju vad du ber andra att göra när du frågar om de vill jobba för att förverkliga dina idéer.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Jag skapar rollspel via speltest. Börjar så smått som möjligt med enbart det enda jag behöver för att komma igång att spela. Sedan bygger jag på med mer och mer för senare speltest. Inga jäkla kampanjer för speltestet, utan one-shots ... men här går det att binda ihop one-shots till en kampanj.
Låter som att det krävs ganska mycket efterarbete för att kunna få ihop ett komplett rollspel. Jag gillar dock idéen och skulle nog kunna tänka mig att testa på att lira innan man utvecklat spelet någorlunda. Ett spännande sätt att jobba.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Jag har insett att jag inte kan skriva rollspel tillsammans med andra. Jag är inte bra på att kompromissa med mina visioner och vill inte göra ett spel jag inte kan stå för till 100%. Så jag står själv för regeldesign, text, korrläsning, layout och illustrationer. Det gör också att det inte blir någon press och att det är helt gratis.
Jag tänker att vissa visioner behöver man kanske inte kompromissa om man är den som "äger" projektet. Min naiva sida säger mig att det "räcker" med att hitta och ta emot hjälp som delar visionen. Kritik och ifrågasättande är väl välkommet, dock inte sagt att man måste ändra någonting.

Till skillnad från @Rickard är speltest en ganska oviktig del av min process. Oftast är spelet helt färdigdesignat (om än inte nedskrivet) innan jag kör det första speltestet, och då är det ofta ganska binärt: Antingen funkar det eller inte. Vissa spel har jag dock justerat lite på och testat igen. Detta illustrerar dock att processer är väldigt olika för olika människor. Rickards process funkar inte alls för mig, och min funkar säkert inte för honom. Du behöver rimligen hitta en process som funkar för dig.
Detta är ju första gången jag ger mig på konsttycket att skriva ett eller två egna rollspel så än så länge vet jag inte riktigt hur min process ser ut. Ska bli kul att få bli varse detta dock. :giggle: 😇

Skrivandet är rätt tråkigt och arbetssamt. Det hjälper att bli klar med designen först så att man inte skriver ned saker man inte kommer att använda. Jag gör det mesta med lite enkla punktlistor medan jag jobbar med ett spel, och skriver ut det i text först när det är klart. För mig hjälper det också att jag dels inte har någon deadline, och dels ofta har ett halvdussin olika projekt på gång parallellt, så även om ett enskilt spel tar lång tid att få ut så är det ofta något som är i slutfasen.
Jag är ju ganska svag för olika typer av listor och har märkt att jag tycker det funkar ganska bra att koncentrera sig på först innan jag lägger till beskrivande text.

I övrigt är det också hjälpsamt att inte ha ett hektiskt liv. Har man mycket tid så att man ofta får tråkigt är det både lättare att sätta sig och skriva och lättare att få kreativiteten att flöda.
En fru, två barn och en hund...inte ha ett hektiskt liv, glöm det.:LOL:
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Jag är i samma sits som Pappapiraten, men har också samma "problem" som genesis.

Jag är övertygad om att de flesta rollspel blir "bättre" (eller kanske snarare "tilltalar en störe mängd personer") om man skapar dem tillsammans med någon. Plus att om man är två eller fler kan man driva på varandra och hjälpas åt att nå slutet. Det den ena tycker är tråkigt tycker förhoppningsvis den andra är intressant.

Men det kräver att man klarar av att kompromissa (ibland med utifrån ST:Lower Decks premis där en kompromiss är en lösning ingen är nöjd med).

Men jag är tjurskallig, envis.
Jag delar din uppfattning om att det både blir roligare samt mer lättarbetat att vara fler när man arbetar fram ett rollspel. Jag har inga större problem med att kompromissa såvida jag inte frångår min vision helt och hållet. 😇😁
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
490
Har inget att tillägga men vill applådera initiativet att göra ett Intestella 5555-rollspel!
Nu saknar man bara ett rollspel baserat på Electroma ;)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,779
Jag skriver själv. Försöker sätta tydliga designmål så att det jag skriver inte ska bli alltför spretigt. Speltestar gärna för att känna hur det jag skrivit uppför sig vid faktiskt spel, samt för att se hur andra reagerar. Om jag skriver något avsett att publiceras brukar jag även be väl valda personer att läsa det jag skrivit och komma med synpunkter. Dessutom brukar jag ta hjälp med korrekturläsning, formgivning, bilder och kartor. Ibland skriver jag även till andras projekt som inspirerar mig. Det är kul som omväxling och känns ofta lite mer tillbakalutat. Jag har aldrig testat att ha ett helt igenom gemensamt projekt. Det skulle kunna vara intressant men också svårt eftersom det gäller att hitta och bibehålla en gemensam vision.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
En orsak till att det finns så många olika spel, är alla dessa som har en idé och inte kan jämka sin med andras (jag är även en av dessa). Man får nog också fundera över vad och varför, vill jag göra för att ha nåt att göra eller för att få något färdigt.
Jo så är det nog vilket då blir positivt för hobbyn, ju fler rollspel desto bättre. Jag vill göra detta av två orsaker främst, bli av med dessa idéerna som konstant maler i skallen och pockar på min uppmärksamhet samt att det vore så roligt att faktiskt få införliva tanken på att få släppa något fysiskt och kunna stå för det, "detta har jag gjort". En bonus vore ju helt klart om rollspelet mottogs väl och blev omtyckt och spelat av flera.
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
För övrigt tror jag att det är mycket svårt att övertyga någon annan att jobba med dina idéer, åtminstone om du inte betalar dem eller redan har publicerat några spel. Det är nog mycket enklare att fråga om du kan få hjälpa till med någon annans spel. Utom mina eller Rymdis, då. :gremgrin: Inte lika lockande, kanske, men det är ju vad du ber andra att göra när du frågar om de vill jobba för att förverkliga dina idéer.
Ja så är det kanske? Men jag vill ändå tro att om man är en typ av person som har en jäkla massa kreativitet i kroppen samt knoppen men inte riktigt vet hur man ska kanalisera det så kan det nog vara ganska skönt att få hjälpa någon annan med deras idéer. Detta bjuder in till att man får en liten hum om hur man kan gå till väga för att få ut sin egen kreativitet samt att man eventuellt får någon att bolla både sina egna- samt den andres idéer med. Självklart är en ekonomisk kompensation att föredra för många men jag tror ändå att skaparlusten är tyngre inom hobbyn än vinstintresset. Men som jag har skrivit innan lite högre upp, detta är nog min högst naiva tanke och uppfattning.😇😁
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Har inget att tillägga men vill applådera initiativet att göra ett Intestella 5555-rollspel!
Nu saknar man bara ett rollspel baserat på Electroma ;)
Just SGDH är så jäkla ballt och läckert i min skalle och det finns sådana jäkla möjligheter...om jag bara kan få ner det på pappret!
 
Joined
25 Oct 2013
Messages
387
Location
Kristianstad
Jag skriver själv. Försöker sätta tydliga designmål så att det jag skriver inte ska bli alltför spretigt. Speltestar gärna för att känna hur det jag skrivit uppför sig vid faktiskt spel, samt för att se hur andra reagerar. Om jag skriver något avsett att publiceras brukar jag även be väl valda personer att läsa det jag skrivit och komma med synpunkter. Dessutom brukar jag ta hjälp med korrekturläsning, formgivning, bilder och kartor. Ibland skriver jag även till andras projekt som inspirerar mig. Det är kul som omväxling och känns ofta lite mer tillbakalutat. Jag har aldrig testat att ha ett helt igenom gemensamt projekt. Det skulle kunna vara intressant men också svårt eftersom det gäller att hitta och bibehålla en gemensam vision.
Jag tänker att med tydliga ramar och ett bra upplägg så borde det ju inte vara omöjligt. Jag menar vi har så många rollspel där ute som har kommit till genom en gemensam ansträngning och vision. Jag som inte är särskilt regelbunden skriver ju inte gärna om själva regelsystemet, det finns det bättre lämpade personer för. Däremot jobbar jag gärna som idéspruta och en i gänget som utvecklar färdigheter, bakgrunder, historian, osv osv...det "mjuka" delarna liksom.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,979
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag gör för att ha nåt att göra, inte i första hand för att bli klar. Men tänker att jag ska bli det och skaffa mig något nytt sen.

Sätter upp en övre gräns, så jag måste börja reducera om texten blir för yvig. Sen kan jag givetvis revidera min gräns, men det får mig att stanna upp och fundera om jag är klar.

Jobbar med form samtidigt som innehåll. Men tror inte att det egentligen gynnar någon att göra. Kan lätt bli att man fastnar i radbrytning eller fontstorlek när det borde handla om mening och tydlighet. Men det tar längre tid vilket gynnar mig just nu. Trolig inte någon annan.

Testar gärna det jag gör medan jag gör det, även om deg ibland kan vara frustrerande om man i text förmedlar något annat än man vill förmedla. Men det är bra med feedback.

… skriva ut och läsa, få uppläst, plöja igenom något som analyserar texten oavsett om det är en rättstavare, AI eller kompis. Allt som gör att man kan få ny input så man inte bara läser vad man tror man skrivit … allt det gör att man kommer vidare.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
231
Location
Stockholm
1. A game only happens because you want it to happen.
2. Not all ideas work out. That’s ok.
3. It’s super helpful to have some people who want to read and maybe even play your game.
4. Try and find the right person for the game you are working on right now. Not all games are for everyone.
5. When I’m stuck it’s for one of two reasons. Either I can’t decide on some trivial decision. Or it’s because the idea is fundamentally flawed. Set up a playtest and find out which it is.
6. Game design also happens while I’m out walking the dog, waiting to pick up kids from activities, commuting in a train etc.
7. Have it done and move on to the next project. Games are never perfect, sometimes they are great.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,114
Location
Helsingborg
Låter som att det krävs ganska mycket efterarbete för att kunna få ihop ett komplett rollspel. Jag gillar dock idéen och skulle nog kunna tänka mig att testa på att lira innan man utvecklat spelet någorlunda. Ett spännande sätt att jobba.
Ja, om man nu (efter att ha spelat spelet) vill få ihop ett komplett rollspel. Det kan också bli så att du nöjer dig med att få ha ett spel för dig själv (designmål förändras längsmed vägen). Det jobbiga är just att texten är bara början. Sedan är det korrläsning, layout, marknadsföring och tryck/vidarespridning.

Men som jag skriver i tråden jag länkade till. Jag tryckte ur mig 50 sidor layoutad och korrläst text på två veckor efter ett års speltestande. Detta till skillnad från mitt tidigare rollspel, där jag tog ett halvår på mig att skriva, layouta och få 112 sidor text skrivna. En text jag omformulerade tre gånger under de sju år det tog mig att skapa spelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,422
Location
Göteborg
Ja så är det kanske? Men jag vill ändå tro att om man är en typ av person som har en jäkla massa kreativitet i kroppen samt knoppen men inte riktigt vet hur man ska kanalisera det så kan det nog vara ganska skönt att få hjälpa någon annan med deras idéer. Detta bjuder in till att man får en liten hum om hur man kan gå till väga för att få ut sin egen kreativitet samt att man eventuellt får någon att bolla både sina egna- samt den andres idéer med. Självklart är en ekonomisk kompensation att föredra för många men jag tror ändå att skaparlusten är tyngre inom hobbyn än vinstintresset. Men som jag har skrivit innan lite högre upp, detta är nog min högst naiva tanke och uppfattning.😇😁
Jag har under åren på det här forumet sett en hel del trådar av typen "Är det någon som vill skriva på mitt rollspel?" och tyvärr är svaret nästan uteslutande "Nej". (Har själv skrivit en eller annan sådan tråd när jag var ny här.) Att erbjuda ekonomisk kompensation handlar nog inte så mycket om att vinstintresset är tyngre än skaparlusten, utan mer att det är lättare för någon att acceptera att jobba på någon annans projekt istället för på sitt eget om de får betalt. Alla rollspelare och deras moster har ju idéer till egna spel, typ. Men jag tycker ju att de bästa rollspelen som skrivs nästan alltid är gratis, och jag brukar varken betala för de spel jag skaffar eller ta betalt för de spel jag skriver (annat än tryckkostnad).

Men jag blir i alla fall glad om det visar sig att jag har fel, och jag vill inte dissa din entusiasm. Kanske finns det någon fantastisk människa som tycker att det här låter kul och nappar. Det vore toppen!
 
Top