Den enda "sida" i denna diskussion som lyft upp att något i det handlar om "finlitteratur" och kulturetablissemang och det ena med det tredje är ju samma som bestämt hävdar att Astrid Lindgren är fantasy.
Jag skulle snarare säga att om man är orolig över att fantasyn har "låg status" så är det ju snarare märkligt att lyfta fram just Astrid Lindgren, som oavsett vilken genre man anser att hon var verksam i otvivelaktigt skrev litteratur för barn. Det tjänar ju snarare till att cementera fantasyns status som icke-seriös och eventuell "ful"-kultur, om det enda exemplet man kan komma med för att ta den på allvar är barnböcker.
Dels tycker jag att fantasylitteraturens anseende inte är viktigt. Vad personer som inte läser den tror om den spelar ju verkligen ingen roll, det förtar inte den bra fantasylitteraturens kvalitéer om någon annan är snobbig och ointresserad, och det gör definitivt inte dålig fantasylitteratur (av vilket det finns mängder) bättre om den plötsligt skulle få "hög status". Det finns massor med fulkultur som klarar sig alldeles ypperligt utan några (verkliga eller inbillade) proffstyckares godkännande. Jag förstår inte varför fantasyn skulle vara annorlunda där.
Jag misstänker nämligen starkt att om fantasy hade vart framgångsrikt och "högstatus" i Sverige, och Astrid Lindgren hade varit allmän erkänd som fantasyförfattare, hade de mest dedikerade fantasyfansen snarare gjort en stor sak av att hon minsann inte är riktig fantasy. Svaret i tråden verkar i mångt och mycket vara "Astrid Lindgren är fantasy för att om hon inte är det så har vi knappt någon känd fantasy från Sverige, och det är något vi gärna skulle vilja ha".