Varulv MORTAL KOMBAT (R3)

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,950
Jag tycker det är konstigt att du helt verkar tänka bort att det kan vara 3 ulvar från start.
Tre ulvar från start plus att Vimes kan byta lag är helt obalanserat.

Det kan inte vara tre ulvar med en potentiellt 4e ulv på ingång. I det scenariot att det är tre ulvar från start måste Vimes ha ljugit om sin förmåga och varit ulv från spelstart.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,456
Location
Oktoberlandet
Argh, det är en jätterolig runda i att det är massor att nysta i men det är ju också så himla många pussel att försöka följa. :D

Håller på och gräver i ett par andra hörn men vi får försöka reda ut infopusslet nu tillsammans.

Här är all info med spelarfärg:

Big Mama - [Siare och väktare går lätt att hitta om ulvlaget får rätt info]
Anthrox (väktare) - [Du har ingen information om spelet]
Brynolf - [Du har ingen information om spelet]
Hägerstrand - [Du har ingen information om spelet]

Sysp - [Du har ingen information om spelet] (sätter mig som svart för så ser jag ut för er, även om jag vet att jag är grön)
Octagonal - [Ulvlaget kan utföra ett extra mord.]
Vimes - [Rollen Sub-Zero kan sias som röd]
fjodorsenuba - [Väktaren sias röd (Miller)]
Sidd - [Väktaren fryser den han väktar]

StradhLestat - (Påstod att han hade info om siaren som han aldrig delade)

Här är frågor att besvara:
  • Vad betyder Big Mamas info egentligen? - [Siare och väktare går lätt att hitta om ulvlaget får rätt info]. Vad är "rätt info"?
  • Hur har Basse delat ut infon? Förmågorna har ju delats ut till roller där de passar tematiskt (Scorpion verkar ha fått extra nattmord att döma av harpunen, Sub-Zero kan frysa folk för att väkta dem). Bekräftade byn har inte fått någon info om väktaren eller siaren som de delat, bara Big Mamas varning. Hur har Basse tänkt att pusslet ska kunna lösas?
Strålande redovisat och bra frågor på slutet.
Info vi fått i tråden👍
En gedigen genomgång en ulv som vill visa sig duktig ska göra för att vara delaktig!

Jag saknade några egna kommentarer och tyck på redovisningens delar.
”Jag tycker det ser misstänkt ut…”
”Det är grönande…”
Osv

Framförallt så här långt in i spel så behöver folk försöka ta ställning.
Hur har folk reagerat på det vi nu vet är fakta.
Du säger att vi tillsammans ska reda ut pusslet men kommenterar inte här det konstiga i att inget om Siare outats eller att det är 3 som har info om just Anths miller… osv

Du menar att du har några hörn att gräva i?
Låt oss höra👍
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
937
Strålande redovisat och bra frågor på slutet.
Info vi fått i tråden👍
En gedigen genomgång en ulv som vill visa sig duktig ska göra för att vara delaktig!

Jag saknade några egna kommentarer och tyck på redovisningens delar.
”Jag tycker det ser misstänkt ut…”
”Det är grönande…”
Osv

Framförallt så här långt in i spel så behöver folk försöka ta ställning.
Hur har folk reagerat på det vi nu vet är fakta.
Du säger att vi tillsammans ska reda ut pusslet men kommenterar inte här det konstiga i att inget om Siare outats eller att det är 3 som har info om just Anths miller… osv

Du menar att du har några hörn att gräva i?
Låt oss höra👍
Jag har postat tycket i post 2 nu :)
 

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,950
Du säger att vi tillsammans ska reda ut pusslet men kommenterar inte här det konstiga i att inget om Siare outats eller att det är 3 som har info om just Anths miller… osv
Info om siaren har uppenbarligen funnits. Gissningsvis hade Stradh något om att siaren har blixtrar i arslet eller nåt som Brynolf själv skämtade om och kunde därigenom lista ut vilken karaktär siaren hörde ihop med.
Möjligt att även någon annan har info om siaren men valde att ligga lågt eller att den andra ulven satt på den infon.

Jag tänker att spelet är byggt enligt följande:

1. Karaktärer och förmågor hör ihop.

2. Det finns information som kopplar ihop karaktärer och förmågor. Exempelvis det Sidd hade om Sub-Zero.

3. Däremot tror jag att informationen har slumpats ut. Det som talar för detta är att vi inte har hört något från vår kära siare (förmodligen Brynolf) som blev dödad. Jag misstänker att ulvarna hade tur och fick information lottade till sig där de kunde räkna ut vem siaren var.
 

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,950
@Sysp och @Vimes, ni röstar inte på någon än vilket jag håller som klart rödande.

Rundan tar slut om några timmar.

Varför röstar ni inte på någon?

Varför har ni väntat så länge med att inte ta ställning?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
937
Röst: @Vimes

Det är väl defaulten om vi inte kommer fram till något bättre, men jag är rejält sugen på att ta Vimes gambit och faktiskt försöka få ut ulven istället.

Från rödast till grönast har jag nu:
fjodor
Sidd
Octa
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
937
@Octagonal Vad tror du om Vimes förslag att inte ta ut honom nu? Han har ju inte bytt i R1 och knappast i R2. Han kan inte veta om vi träffar ulv eller inte i R3 så han törs knappast byta nu, det blir en chansning från hans sida. Det lär inte vara tre ulvar precis som du skrev och om det är så är han ju en av dem.
 

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,950
@Octagonal Vad tror du om Vimes förslag att inte ta ut honom nu? Han har ju inte bytt i R1 och knappast i R2. Han kan inte veta om vi träffar ulv eller inte i R3 så han törs knappast byta nu, det blir en chansning från hans sida. Det lär inte vara tre ulvar precis som du skrev och om det är så är han ju en av dem.
Bygg ett tillräckligt starkt case så får vi se!
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
937
Vi får se om jag mäktar med det :D

Det jag hade börjat på var en genomgång i stil med "Om Sidd är ulv..., Om Octagonal är ulv..." osv. Det tar dock en helvetisk tid att försöka gå igenom allt bara :/ Ska se om jag hinner ikväll.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,456
Location
Oktoberlandet
Jag har ju plockat upp trådar och petat på folk varje runda. Kolla igenom mina poster😇

Sysp kör på bra nu.

Jag tror inte spelet riktigt artade sig så som Basse tänkt i och med att BM inte lyfte upp sin info. Ta med det i funderingar om 2-3 ulvar.

Men visst, det är förhoppningsvis bara 2.

På det stora hela står det mellan Vimes/Fjodde om vi nu inte kan hitta nåt skit på Octa.
 

Octagonal

Swashbuckler
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,950
@Vimes det är snart bara tre timmar tills rundan är slut och du har inte lagt någon röst.
Samtidigt tycker du att vi inte ska rösta ut dig.

Har svårt att se bybo Vimes spela såhär och helt glömma bort/strunta i att rösta.

Tolkar detta som att ulv-vimes kastar in handduken. Motbevisa mig gärna!
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
937
@Vimes det är snart bara tre timmar tills rundan är slut och du har inte lagt någon röst.
Samtidigt tycker du att vi inte ska rösta ut dig.

Har svårt att se bybo Vimes spela såhär och helt glömma bort/strunta i att rösta.

Tolkar detta som att ulv-vimes kastar in handduken. Motbevisa mig gärna!
Jag håller med. @Vim
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
937
Jag håller med. @Vimes - om vi nu går på Vimes-spåret och väljer glädje (rys), vem av mig, Fjodor och Sidd vill du i så fall att vi röstar ut och varför?

Jag är fortfarande på @fjodorsenuba, tycker Sidd har bidragit mer och jag tror inte att ulv-Sidd hade outat att de hade väktaren identifierad. Det som jag inte har förstått är hur fjodor vågade outa Liu Kang så tidigt, men han bad om att få bli vald i början.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
937
Det andra spåret jag har är ju ett lite farligt ett för det är ju grävet i om det nu är Octa är ulv, varför är det rimligt?

1) Octa visste inte att Stradh hade outat Sonya redan.
Jag tycker det är tydligt att Octa inte visste att Stradh hade outat Sonya, han är genuint förvånad i hans och Anthrox diskussion:

Främsta logiken säger ju att Octa inte gör en sån här miss om han är ulv, men han har ju uppenbarligen missat nåt eftersom han inte hade full koll på vad Stradh sagt, ulvkompis eller ej. Det kan t ex ha varit Stradh som missuppfattat vilken karaktär de skulle välja om de nu fick en eller flera alibikaraktärer.

2) Han blir inte mördad i R2 trots att han är den grönaste spelaren av oss alla.

3) Han outar info som hade varit uppenbar i R2 hursomhelst om ulvarna valt att köra extra nattmord direkt.


Det är mer som talar emot att Octa är ulv naturligtvis. Om ulvarna spelar hyfsat optimalt och inte gör en dundertabbe enligt ovan är Octa snorgrön.

Jag tror det är fjodor som är ulv och därmed är det förhoppningsvis klart där, men vis av erfarenheten från tidigare spel vänder jag på alla stenar.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
937
Jag sätter mig och kikar på tv nu med familjen, ligger på Vimes tills vi bestämt oss hur vi gör. Kommer in i god tid innan rundans slut så jag hinner gå till fjodor om vi beslutar oss för att byta. Om ni får ihop ett superdrev under den tiden mot mig, so be it - nu får jag prioritera lite med min tid :)
 
Top