”X funkar inte i rollspel”

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,767
Med fokus på klurandet är jag övertygad om att @krank skulle kunna skriva ett spel där jorden invaderats av mystiska sjukdomar och man spelar läkare som försöker lista ut hur de funkar, hur de smittar och hur de kan botas, baserat på undersökning av patienterna.
Dum sak från verkligheten som jag reflekterade över, förresten: att ha en sjukvårdsminister som redan har en mask i hjärnan är det sista man vill om man spelar Burning Empires...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,612
Location
Göteborg
En annan lurig grej är musikal. Sång och rollspel gifter sig ju väldigt väl, och jag har kört karaoke i rollspel ett par gånger och det har funkat skitbra, men det är när det finns färdiga sånger man kan sjunga. Den sortens musikal som har musik skriven specifikt för att matcha berättelsen känns mycket svårare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,735
Den sortens musikal som har musik skriven specifikt för att matcha berättelsen känns mycket svårare.
Verkligen. En player-skill att öva upp. Fast jag nog tänkt att svårt i detta fallet är något strukturellt, inte att det kräver övning för spelaren.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
897
Exemplet Sector General är rymdläkare för utomjordingar, för all del. Men det gör det bara värre - SL måste hitta på saker (eller så har man inställningen "spelaren slår och hittar sedan på vad svaret var", vilket kan funka nu när det är frikopplat från var vanliga sjukvård men inte är mycket till mysterielösande).

Håller med om att vad som helst alltid kan göras till en relationsdramaserie eller såpa i stället för att handla om sitt tänkta content matter, men det är inte riktigt samma sak. Tog upp just House av det skälet, eftersom diagnosen är central där.
Caleb Stokes har släppt Fae's Anatomy som är typ Dr House i Forgotten Realms. Fokus är på just botandet om jag förstått saken rätt. Vet ej om det är kul, men han brukar ha rätt hög verkshöjd.

http://faesanatomy.com/about/
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,025
Location
Stockholm
Kanske inspireras av det utomordentligtliga sällskapsspelet Captain Sonar?
Jaa, men det är nog svårt att få fokus på att interagera mellan rollisar när spelaren samtidigt ska dra runt spelmaskineri-veven som i CS. Jag skulle vilja ha ett enklare typ Artemis på telefonen så att vi kan rollspela personer som fattar beslut utan att det blir för styltigt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
897
Personligen tror jag rollspel funkar som humor, dvs det går alltid att göra kul oavsett vad det handlar om, det är bara en fråga om sällskap, kontext och vinkel.

Dock har jag svårt att se hur man skulle kunna göra kul rollspel på visa typer av logiska pussel, ex Sudoku. Det blir då snarare att man spelar Sudoku än rollspelar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,401
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Utformar man upptäckandet av sjukdommen och sättet att bota den så som man planerar sina äventyr så blir det lättspelat och spännande. Mycket samtalande, klurande, pusslande och få tärningsslag.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,852
Location
Eskilstuna
En annan lurig grej är musikal. Sång och rollspel gifter sig ju väldigt väl, och jag har kört karaoke i rollspel ett par gånger och det har funkat skitbra, men det är när det finns färdiga sånger man kan sjunga. Den sortens musikal som har musik skriven specifikt för att matcha berättelsen känns mycket svårare.
Lurigt, absolut. Men det finns ju improvisationsteatergrupper som har gjort sig ett namn genom improviserade musikaler, som då genererar någon slags narrativ genom numren. Jag tänker att det blir proof-of-concept att det skulle funka i rollspel också.

 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,977
Location
Uppsala
För min del är det häftiga med rollspel just att allt är möjligt. Allt från en närmast regellös halvformaliserad konversation till trettioarton böcker undantagsregler.

Oftast när någon säger att X inte är möjligt tror jag helt enkelt de pratar om preferenser.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,767
Caleb Stokes har släppt Fae's Anatomy som är typ Dr House i Forgotten Realms. Fokus är på just botandet om jag förstått saken rätt. Vet ej om det är kul, men han brukar ha rätt hög verkshöjd.
Känns som att man får rucka litet på D&D-kanon, annars kan man lösa allt med en handfull besvärjelser. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,691
Drönarstrid har funkat great i Shadowrun sedan 90-talet.

FPS twitch reflexer fungerar dåligt i rollspel.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,732
Location
Huddinge
Speedruns fungerar dåligt i rollspel.
Målet att spela samma sak om och om igen med målet lära sig optimera det så man tar sig igenom modulen/äventyret så snabbt som möjligt.

Eller kanske fungerar det bra, bara att jag tycker det låter skittråkigt.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
872
Location
Umeå
Jag menar inte att det här inte funkar för någon, det finns säkert folk som har hittat bra lösningar. Men för mig har detta aldrig funkat.

När vi var tonåringar och spelade så ville någon ibland spela den coola tystlåtna typen som trots att hen inte sa något liksom fängslade folk med sin coola aura. Lite som Snake Plissken eller Clint Eastwoods cowboys. Konsekvensen av det blev alltid att ingen annan kände sig imponerad över över att karaktären skulle vara cool och spelaren kände sig besviken över detta och tillslut utanför då han inte kunde delta lika mycket i konversationerna som andra då han skulle vara tystlåten.

Med andra ord har inte jag hittat något sätt där det funkar att spela en cool tystlåten karaktär i rollspel.
Spelade ett konventsscenario för många år sedan där min beskrining var "stum, stor och stark pirat. Har gett upp på att ens försöka kommunicera med någon annan". Inte särskilt givande roll i det specifika scenariot.

Tror generellt att avsaknad av agens inte funkar i rollspel.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
897
Speedruns fungerar dåligt i rollspel.
Målet att spela samma sak om och om igen med målet lära sig optimera det så man tar sig igenom modulen/äventyret så snabbt som möjligt.

Eller kanske fungerar det bra, bara att jag tycker det låter skittråkigt.
Lyssnade nyligen på ett Delta Green-scenario där det var typ en speedrun i en time-loop på en festival. Det verkade rätt skoj!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,612
Location
Göteborg
Lurigt, absolut. Men det finns ju improvisationsteatergrupper som har gjort sig ett namn genom improviserade musikaler, som då genererar någon slags narrativ genom numren. Jag tänker att det blir proof-of-concept att det skulle funka i rollspel också.

Absolut. Och det vore sjukt häftigt att kunna. Samma sak med tidsresorba, att det vore utmanande, men knappast omöjligt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,612
Location
Göteborg
Tror generellt att avsaknad av agens inte funkar i rollspel.
Tänker att det beror lite på vem som saknar agens. Att sakna agens som spelare är inte så kul för de flesta, men däremot kan ju rollpersonen sakna agens, och bara kastas från situation till situation, utan att spelaren förlorar agensen. Lovecraftesque är ett exempel på spel där rollpersonen ofta har väldigt lite agens, men där spelarna har mycket.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,025
Location
Stockholm
Lurigt, absolut. Men det finns ju improvisationsteatergrupper som har gjort sig ett namn genom improviserade musikaler, som då genererar någon slags narrativ genom numren. Jag tänker att det blir proof-of-concept att det skulle funka i rollspel också.

Ja men visst, även om det kräver lite skills från deltagarna som kanske inte är standard -basic i spel grupper :) Men att dra ihop ett gäng som har åtminstone lite koll på musik och faktiskt sjunga rollspel låter ju inte omöjligt!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,025
Location
Stockholm
Drönarstrid har funkat great i Shadowrun sedan 90-talet.

FPS twitch reflexer fungerar dåligt i rollspel.
Ja, det är svårt. Men, var det inte något OSR-lir som hade tidsatta strider där en skulle agera på sitt "tick", eller missa handlingen? Där tänker jag att det är nästan men inte riktigt en sån grej, att snabbt kunna absorbera en input, fatta ett beslut och ha fingerfärdighet att hinna slå tärningarna innan ticket passerat?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,025
Location
Stockholm
Speedruns fungerar dåligt i rollspel.
Målet att spela samma sak om och om igen med målet lära sig optimera det så man tar sig igenom modulen/äventyret så snabbt som möjligt.

Eller kanske fungerar det bra, bara att jag tycker det låter skittråkigt.
Får vi räkna in roguelites? :)
Jag har spelat Null State en massa så iaf, vet att Krank och Arvidos gjorde en sån grej på på DanCon va också? Hårt satta timers, svåra utmaningar, att snabbt göra en rollis som passar aktuell utmaning och sedan dö blir en faktisk skill :)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,405
Location
Helsingborg
En genre man typ aldrig ser i rollspel är läkarserien (trots att den är superpoppis i media).

Anledningen är att förutsättningen är att en central aktivitet är att ställa korrekta diagnoser, och detta blir antingen otillfredsställande om du bara slår din Diagnostics, eller väldigt svårt om du ska beställa undersökningar och ställa korrekta diagnoser utirån vad du själv fattar (du kan bara spela med läkare).

House - the RPG eller Sector General - the RPG tror jag blir knökigt.
Star Trek har samma premiss, men det finns det rollspel för.
 
Top