”X funkar inte i rollspel”

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
För musikalrollspel tror jag det svåraste kan vara att hitta spelare som vågar sjunga, snarare än det faktiska utövandet. Att komma över pinighetsfaktorn och pitcha spelsessionen.
Jag har spelat karaokerollspel med två olika grupper (en online och en live). Totalt sex olika personer. Så helt omöjligt är det knappast att hitta personer för det. I Indierummet under valfri tid på konvent finns säkert ett tiotal. :gremgrin:

Men att improvisera sånger vet jag inte om jag skulle våga lika lätt. :gremeek:
Intressant att musikalrollspel likställs med att spelarna ska sjunga och att vi inte bara beskriver saker som uttryck av sång och dans. Allt en RP säger och gör spelas ju inte ut kring bordet alla gånger, inte sällan sammanfattas det eller att det beskrivs hur något sägs. Så varför inte musikal där vi beskriver hur vi rör oss och snurrar runt i rummet och sjunger ut och lite beskrivande vilken stil och melodi det är och vilka som stämmer in i kör osv….
Det är såklart individuellt med preferenser, men för mig förloras helt poängen med musikal om det inte finns musik. Musikalromaner är såvitt jag vet inte en grej. Att spela färdiga låtar vid vissa tillfällen skulle absolut funka, men då kan man ju lika gärna sjunga, också, tänker jag.

Men jag vet ju att jag sätter ett mycket högre värde på gestaltningen och berättandet än vad du gör.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,342
Location
Umeå
Tråden blir ju lite tom om be all end all-svaret är "men säg bara att du sjunger så är det klart" :)
Jag påtalade ju snarare att det fanns to likriktning nu och tråden handlade ju mer om kan man ha spelare och sl:s som sjunger eller ej samt hur mycket kommer det kosta sprit för att lyckas? Inte påtalat någonting om någon annan slutgiltig lösning, snarare tvärtom att det går att tänkas såhär om man inte vill sjunga tex men fortfarande skapa något som vi kan uppfatta som en musikal.

Så håller ju helt med, vill man skapa skönsång tillsammans måste man såklart sjunga. Ser inte riktigt att jag ifrågasatt det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,025
Location
Stockholm
Jag påtalade ju snarare att det fanns to likriktning nu och tråden handlade ju mer om kan man ha spelare och sl:s som sjunger eller ej samt hur mycket kommer det kosta sprit för att lyckas? Inte påtalat någonting om någon annan slutgiltig lösning, snarare tvärtom att det går att tänkas såhär om man inte vill sjunga tex men fortfarande skapa något som vi kan uppfatta som en musikal.

Så håller ju helt med, vill man skapa skönsång tillsammans måste man såklart sjunga. Ser inte riktigt att jag ifrågasatt det.
Din lösning är allmän för alla möjliga utmaningar i ett rollspel men kittlar inte samma stimulans som den faktiska grejen. Att beskriva hur jag slåss ger inte på något sätt tillfredsställelsen av att faktiskt slåss, att spela i band likaså, etc. Om du kan få upplevelsen av att köra bil väldigt snabbt av att beskriva hur du kör bil väldigt snabbt så är det ju awesome, men den lösningen funkar inte för mig.

Jag kan lösa "X funkar inte i rollspel" med "min rollsperson gör X" för alla tänkbara scenarion.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,765
Något som jag svårligen kan se fungera är om spelarna måste improvisera poesi på viset som ofta sker i fiktionen.

Kombinera det med sång och kollaboration (som att alla tre spelarna ska improvisera var sin vers i sången till den fallne Boromir), så är det nog bland det mest körda som finns...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,273
Location
Rissne
Är inte det här exakt vad rollspel närmast alltid gör, om det inte är lajv av något slag?
Jag tänker att det åtminstone finns en ambition om att spelmekanik ska reproducera antingen utmaningen eller känslan i det man gör…

Exempel: Dreads mekanik reproducerar känslan av en väldigt specifik typ av risktagning. Även om det ens rollperson inte gör är just jengatorns-fipplande så tänker jag att det är känslan man vill åt, och som kan vara lite liknande det ens rollperson känner och gör.

Kan man bygga mekanik som reproducerar känslan av att köra forta bilar i en biljakt? Jag vet inte. Kanske? Något slags stressmekanik tänker jag, där tiden går och man inte hinner tänka så mycket på varje handling.

(EDIT: Jag vet ju att du gillar termer ( =) ); kanske kan man låna in isomorfism för att beskriva det här?)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
Något som jag svårligen kan se fungera är om spelarna måste improvisera poesi på viset som ofta sker i fiktionen.

Kombinera det med sång och kollaboration (som att alla tre spelarna ska improvisera var sin vers i sången till den fallne Boromir), så är det nog bland det mest körda som finns...
Ja, det här är ju en fråga om vana och skicklighet, och en anledning till att det känns sjukt svårt är ju att man aldrig övar. Men folk som kör rappfajter och en del improteaterfolk gör ju detta regelbundet, och jag tror att en del av vad jag och mina medspelare gör i rollspel tycker utomstående känns sjukt svårt. Hade det här varit en vanlig grej så hade man ju övat upp det (och det hade varit sjukt fett!).

En sak som kan hjälpa här är dock om rollpersonerna inte talat svenska. Man kan låtsas lite att det rimmar i originalspråket. Jag spelade en italiensk poet i Kadettspelet och skrev en del poesi under spel, men det var fri vers. Och Kojjo i Indierummet spelade barden Leonardo i en legendarisk omgång Daughters of Verona och körde alla repliker på rim, så visst går det, och det har hänt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
Jag tänker att det åtminstone finns en ambition om att spelmekanik ska reproducera antingen utmaningen eller känslan i det man gör…
För mig specifikt finns ingen sådan ambition, och jag är varken kapabel till eller intresserad av immersion eller isomorfism. Mekanik för mig handlar om helt andra saker.

Däremot är jag såklart med på att det finns andra som gillar det, och det är definitivt en sak man kan diskutera i tråden.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,731
Location
Huddinge
. Musikalromaner är såvitt jag vet inte en grej.
Oh det här är intressant,
Jag kom och tänka på Tolkien (främst Hobbit och första sagan om ringen) där det inte är ovanligt att karaktärerna bryter ut i sång.
Vi som läsare får som bäst texten på sången utskriven.
Så skulle de ge något att i rollspel göra samma sak och säga "min karaktär sjunger en sång" och sedan bara ge sång texten utan att faktist sjunga?.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
Oh det här är intressant,
Jag kom och tänka på Tolkien (främst Hobbit och första sagan om ringen) där det inte är ovanligt att karaktärerna bryter ut i sång.
Vi som läsare får som bäst texten på sången utskriven.
Så skulle de ge något att i rollspel göra samma sak och säga "min karaktär sjunger en sång" och sedan bara ge sång texten utan att faktist sjunga?.
Visst, det skulle för mig vara ett mellanting. I fallet romaner är det ju dock mest mediets begränsningar som gör att man bara får texten. Det känns för mig lite udda att recitera en sång när man lika gärna kan sjunga den. Men jag förstår ju poängen om man inte känner sig bekväm med att sjunga (eller om ens rollperson är en begåvad sångare men man själv inte är det).
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,141
Oh det här är intressant,
Jag kom och tänka på Tolkien (främst Hobbit och första sagan om ringen) där det inte är ovanligt att karaktärerna bryter ut i sång.
Vi som läsare får som bäst texten på sången utskriven.
Så skulle de ge något att i rollspel göra samma sak och säga "min karaktär sjunger en sång" och sedan bara ge sång texten utan att faktist sjunga?.
Skulle just säga det... det väldigt fina hack-utkastet 1937 Hobbit as a Setting har en regel om just Sång som en av sina tre grundpelare (de andra är Skattjakt och Resor):

Singing

Now they rode away amid songs of farewell and good speed, with their hearts ready for more adventure, and with a knowledge of the road they must follow over the Misty Mountains to the land beyond.

There are more songs than battles in The Hobbit by about a thousand to one. Songs in the text do a lot of work. They are 1) mnemonic devices for remembering lore 2) truisms and appeals to authority 3) taunts 4) inspirational battle chants 5) humorous 6) comforting.

Although it obviously wouldn't be everybody's cup of tea, songs are so important to The Hobbit that I would make them a central mechanic. Imagine the stunt system from Exalted or the haiku duel system of Warrior-Poet.

New Rule: Sing for Success
  • Whenever a PC speaks or sings at least one verse from a song in compliment to his action, they gain an extra +1d6 bonus to their d20 roll.
  • You get a single bonus dice if the song is not original (just a Tolkien or folk song).
  • You get two bonus dice if the song is original, maintains a Tolkien-esque aesthetic, and seems pretty applicable to the task at hand.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
New Rule: Sing for Success

  • Whenever a PC speaks or sings at least one verse from a song in compliment to his action, they gain an extra +1d6 bonus to their d20 roll.
  • You get a single bonus dice if the song is not original (just a Tolkien or folk song).
  • You get two bonus dice if the song is original, maintains a Tolkien-esque aesthetic, and seems pretty applicable to the task at hand.
Det här låter ju iofs absolut hemskt, kan jag tycka. Jag har verkligen otroligt svårt för den här sortens regler. "X är viktigt, så vi ger folk en belöning varje gång de gör X". Föreställer mig att folk improviserar en sång varenda gång de ska slå en tärning, istället för när det passar och funkar i berättelsen. Och så ska man sitta och bedöma om sången är tolkiensk och applicerbar.

Däremot ser jag gärna mer lir med en sång/våld-faktor över ett!
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,731
Location
Huddinge
Det här låter ju iofs absolut hemskt, kan jag tycka. Jag har verkligen otroligt svårt för den här sortens regler. "X är viktigt, så vi ger folk en belöning varje gång de gör X". Föreställer mig att folk improviserar en sång varenda gång de ska slå en tärning, istället för när det passar och funkar i berättelsen. Och så ska man sitta och bedöma om sången är tolkiensk och applicerbar.

Däremot ser jag gärna mer lir med en sång/våld-faktor över ett!
När jag spellet one ring har det inte varit ovanligt att spelare slagit för sång för att hålla uppe modet eller motstå ondskan på platser. Sång är en färdighet i det spelet av en anledning.

Det brukar inte vara så att spelaren sjunger eller äns citerar sång texten, men de brukar åtminstone beskriva vad sången handlar om.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,608
Location
Göteborg
När jag spellet one ring har det inte varit ovanligt att spelare slagit för sång för att hålla uppe modet eller motstå ondskan på platser. Sång är en färdighet i det spelet av en anledning.

Det brukar inte vara så att spelaren sjunger eller äns citerar sång texten, men de brukar åtminstone beskriva vad sången handlar om.
Ja, och det tänker jag vanligtvis är det rimliga sättet att göra. Det är inte så att allt rollspel blir bättre av att man sjunger vid bortet. Att spela en grupp rollpersoner som är ett band är ju väldigt vanligt, och jag har aldrig kört det med sång vid bordet. Det är bara när det är karaoke i spelet som jag har sjungit.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,733
Det brukar inte vara så att spelaren sjunger eller äns citerar sång texten, men de brukar åtminstone beskriva vad sången handlar om.
Nä, det är ju det normala. Sen vill jag nog tro att TOR i många fall vinner på om spelaren bemödar sig att recitera en vers någon gång. Men det är ju inte konstigare än att det mesta som uttrycks in game får lite mer tyngd än det som sägs generellt av spelaren.
 
Top