#Drakar25

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
407
Location
Södertälje/Uppsala
Detta ser jag fram emot, till den grad att jag nu sitter på juldagsmorgon och läser gamla utkast och anteckningar och lägger dom i en stor hög på golvet (bordet är fullt av diverse pryttlar). Först tänkte jag: Det här går snabbt! Jag har ju redan nästan skrivit spelet ett par gånger. Det är bara att krafsa ihop lite gammelalster så har man ett spel.

Men nu när jag läser igenom mina gamla papper kan jag konstatera att dom inte går ihop för fem öre. I det ena regelverket spelar man bara mänskor, i det andra går det att spela vandöda och varulvar också. Ett tredje innehåller obskyra referenser till skogs- och grottfolk.

Anledningarna till detta virrvarr är två:
1: Innan Odödlig dom fick sin nuvarande stenåldersskepnad var spelet tänkt som ett grundfantasyspel. Och när man som sitt första egensmidda spel skapar ett sådant, blir det lätt att man vill lägga in varje lös tanke som kommer en i hågen. Idéansamlingen blir med tiden därför både spretig och oöverskådlig.

2: Jag faller då och då i skov av dagdrömmerier. Tänk om jag hade varit den som fick översätta Magic World 1982, och tänk om jag, lik Ohlmarks, inte bara mixtrade med språket utan även innehållet. Eller tänk om jag var den som fått i uppdrag att återuppliva DoD år 2000 eller 2023, hur hade jag förhållit mej till arvet? Jag har alltid lättare att hitta på saker om jag fantiserar bort mej själv och tillskriver tankarna till nån färgstark kuf i hobbyns embryoniska ursoppa, när allt var möjligt och inget ännu hade stelnat.
Jag skrev oftast ner allt det jag drömde fram. Det kunde ju vara bra att ha till senare. Men drömmar lider som bekant av en viss brist på kontinuitet. När dagens hugskott var färska var dom nydanande upptäckter och djärva grepp. När dom hade vissnat till gårdagens grubblerier var dom den dammigaste skåpmat. Därför blev den ena dagdrömmen den andra helt olik.
Sen är BRP så förbannat meckarvänligt, det finns så många sätt att vrida och vända på grundmekaniken och så många påhängssystem man kan bygga.

Då blir ju bara frågan vilken av alla vridningar man ska välja, när man nu sitter här med tre-fyra halvfärdiga stridssystem. Massa beslut att fatta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,902
Detta ser jag fram emot, till den grad att jag nu sitter på juldagsmorgon och läser gamla utkast och anteckningar och lägger dom i en stor hög på golvet (bordet är fullt av diverse pryttlar). Först tänkte jag: Det här går snabbt! Jag har ju redan nästan skrivit spelet ett par gånger. Det är bara att krafsa ihop lite gammelalster så har man ett spel.

Men nu när jag läser igenom mina gamla papper kan jag konstatera att dom inte går ihop för fem öre. I det ena regelverket spelar man bara mänskor, i det andra går det att spela vandöda och varulvar också. Ett tredje innehåller obskyra referenser till skogs- och grottfolk.

Anledningarna till detta virrvarr är två:
1: Innan Odödlig dom fick sin nuvarande stenåldersskepnad var spelet tänkt som ett grundfantasyspel. Och när man som sitt första egensmidda spel skapar ett sådant, blir det lätt att man vill lägga in varje lös tanke som kommer en i hågen. Idéansamlingen blir med tiden därför både spretig och oöverskådlig.

2: Jag faller då och då i skov av dagdrömmerier. Tänk om jag hade varit den som fick översätta Magic World 1982, och tänk om jag, lik Ohlmarks, inte bara mixtrade med språket utan även innehållet. Eller tänk om jag var den som fått i uppdrag att återuppliva DoD år 2000 eller 2023, hur hade jag förhållit mej till arvet? Jag har alltid lättare att hitta på saker om jag fantiserar bort mej själv och tillskriver tankarna till nån färgstark kuf i hobbyns embryoniska ursoppa, när allt var möjligt och inget ännu hade stelnat.
Jag skrev oftast ner allt det jag drömde fram. Det kunde ju vara bra att ha till senare. Men drömmar lider som bekant av en viss brist på kontinuitet. När dagens hugskott var färska var dom nydanande upptäckter och djärva grepp. När dom hade vissnat till gårdagens grubblerier var dom den dammigaste skåpmat. Därför blev den ena dagdrömmen den andra helt olik.
Sen är BRP så förbannat meckarvänligt, det finns så många sätt att vrida och vända på grundmekaniken och så många påhängssystem man kan bygga.

Då blir ju bara frågan vilken av alla vridningar man ska välja, när man nu sitter här med tre-fyra halvfärdiga stridssystem. Massa beslut att fatta.
Det här låter ju som en helt fantastisk position att börja från. Du har redan en massa material och tankar, du behöver rikta och forma, sure, men med den skatten i grunden kommer det bli mycket lättare
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
407
Location
Södertälje/Uppsala
Det här låter ju som en helt fantastisk position att börja från. Du har redan en massa material och tankar, du behöver rikta och forma, sure, men med den skatten i grunden kommer det bli mycket lättare
Jo, förhoppningsvis. Jag får nog bara akta mej för att klippa och klistra för mycket, annars kan det bli osammanhängande.

Alternativt kan man ju göra ett avantgardistiskt spel där kärnreglerna föreskriver 1T100 för alla färdighetsslag, men där stridsreglerna verkar förutsätta att man använder T20:or och där magikapitlet kryptiskt hänvisar till "tärningspölar av standardstorlek".
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,154
Location
Nordnordost
Jo, förhoppningsvis. Jag får nog bara akta mej för att klippa och klistra för mycket, annars kan det bli osammanhängande.

Alternativt kan man ju göra ett avantgardistiskt spel där kärnreglerna föreskriver 1T100 för alla färdighetsslag, men där stridsreglerna verkar förutsätta att man använder T20:or och där magikapitlet kryptiskt hänvisar till "tärningspölar av standardstorlek".
Att skriva spel är ju en hobby i sig. 😊
Och jag har många gånger pitchat Lady Blackbird med att det är ett ofärdigt spel, men att det går att spela ändå om man bara vill, och vi har inte haft mindre kul med det än andra spel. Så tröskeln för ett spel man kan ha kul med är nog mycket längre än många tror.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,206
Location
The Culture
Jag funderar på att göra något. Jag hade kul med #dungeon23, och nu är det väl dags igen. Om jag kommer på något koncept som känns intressant.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,154
Location
Nordnordost
Jag hakar på jag med, jag tror det blir Drakutmaningen här med, eller kanske Spelledareutmaningen. Jag har en kampanj i åtanke och kanske går den att köra med reglerna precis som de är i 85:an, kanske finner jag att jag kommer att behöva så mycket specialgrejs att det är lika bra att göra ett spel också. Så börjar i båda ändarna och ser vad som händer, men förhoppningsvis finner jag ganska snart om jag kan släppa Drakutmaningen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,902
Skrivit ett utkast till mina ankor:

Ankor: Extra dimensionella invandrare som inte riktigt passar in i världen där de nu befinner sig. Ankorna dök upp i stora nummer efter att ärkemagikern Stay Wendil råkade öppna en portal genom världarna till deras hemdimension. Ankorna är märkliga humanoida fåglar vars kroppar inte riktigt borde fungera men gör det ändå. Ankorna lyder inte heller helt naturens lagar utan kan göra saker såsom att gå i luften under flera sekunder så länge de inte förstår att de inte längre står på fast mark. Ankorna är svåra att såra eller döda, deras kroppar deformerar tillfälligt så att de kan bli helt platta eller så deras skelett syns genom köttet när de blir träffade, men sedan är de helt okej igen. Ankorna pratar enbart med en kväkande dialekt som nästan låter som att de hånar mänskligt tal. Ankorna är kända bland akademiker för att vara den enda magiska varelse som inte är kopplade till drak- eller demonkrafterna. Färdigheter: Uthållighet & Rörelse.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,676
Jag måste erkänna att jag har tjuvstartat lite med en kampanj som har arbetsnamnet "Ovan måne, under sol".

Planen är att den ska bli fyra delar, en för varje årstid med start från våren, och att jag ska utsätta spelgruppen på Nördhäng Norrtälje för den.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,902
Jag måste erkänna att jag har tjuvstartat lite med en kampanj som har arbetsnamnet "Ovan måne, under sol".

Planen är att den ska bli fyra delar, en för varje årstid med start från våren, och att jag ska utsätta spelgruppen på Nördhäng Norrtälje för den.
Det här låter supercoolt ju! Årstiderna grejen låter väldigt Zelda.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,913
Jag leker med tanken på att göra en magiskola, närmare bestämt tidsmagi. Standarden för Ligans DoD verkar ligga omkring 3-4 trolleritrick och 13 besvärjelser per magiskola så det blir lite mer än en grej per månad men inte alltför omfattande. Tidsmagi känns för övrigt som något som kan bli totalt brutet. Jag ser det som en finess, inte en defekt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,529
Jag leker med tanken på att göra en magiskola, närmare bestämt tidsmagi. Standarden för Ligans DoD verkar ligga omkring 3-4 trolleritrick och 13 besvärjelser per magiskola så det blir lite mer än en grej per månad men inte alltför omfattande. Tidsmagi känns för övrigt som något som kan bli totalt brutet. Jag ser det som en finess, inte en defekt.
Jag kör den rakt av i min Chronpia-grej om du gör den!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,206
Location
The Culture
Spelledareutmaningen - Skriv en kampanj, en del i taget under året, till valfri version av Drakspelet.
Nu har jag tänkt igenom mina livsval och kommit fram till att det är det här jag ska försöka göra.

Det ska alltså bli en kampanj i tolv delar, där en "del" kan vara en äventyrsplats, en översikt över bakgrunden, en tabell för slumpmöten i vildmarken, eller något annat som behövs.

Jag tänkte utgå från något som legat och grott i bakhuvudet sedan jag läste boken Tyll som utspelar sig under 30-åriga kriget, och det kändes intressant med ett område som har härjats av ett krig under så lång tid att kriget är områdets hela identitet. Det råder svält och elände eftersom soldater, legosoldater och rövare plundrar allt de kan få tag på.

Så tanken är att kriget har pågått i ca 20 år, sedan den senaste härskaren dog, och tronarvingen ansågs vara inkompetent och/eller en oäkting av sina syskon/farbröder/morbröder/fastrar/mostrar/kusiner, som alla ansåg att de hade ett starkare anspråk på tronen. Tre till fyra fraktioner inom den kungliga familjen, uppbackade av utländska härskare och olika inriktningar inom kyrkan har kämpat mot varandra sedan dess, utan att någon har lyckats få ett stabilt övertag.

Hit anländer rollpersonerna utrustade med någon sorts nyckel som de funnit, och som de tror ska ge dem tillträde till en legendarisk plats. Närmare bestämt den plats där den legendariska härskare som en gång grundade riket, och som är förutspådd att återuppstå och rädda landet i dess mörkaste stund (alltså typ kung Arthur) är begravd. Rollpersonerna har ingen aning om var platsen ligger, utan måste leta. Krigande kungligheter är också intresserade av platsen, antingen för att de är trötta på krig och hoppas att den legendariska härskaren kan få landet på rätt köl, eller för att de tänker att med hen i ryggen, eller i alla fall hens legendariska svärd i handen kommer de att vinna kriget. Om rollpersonerna är intresserade av något sådant, eller bara tänker "legendariskt svärd -> ¥€$!" är en öppen fråga.
 

August_Tell

Veteran
Joined
28 Dec 2024
Messages
1
Jätteroligt med en tävling där man kan göra egen "klon".

Blir lite förvirrad av klon, dock, med definitionen att man måste slå tärning, men inget annat. På vilket sätt blir det då en klon? Man kanske kan tänka så brett som Svärdets Sång, Sagospelet, Kopparhavets Hjältar, och Svavelvinter (fler?) som kloner? Svenska spel som inspirerats av drakspel?

Vill eg inte klaga, utan diskutera begreppet i sammanhamget drakspel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,902
Jätteroligt med en tävling där man kan göra egen "klon".

Blir lite förvirrad av klon, dock, med definitionen att man måste slå tärning, men inget annat. På vilket sätt blir det då en klon? Man kanske kan tänka så brett som Svärdets Sång, Sagospelet, Kopparhavets Hjältar, och Svavelvinter (fler?) som kloner? Svenska spel som inspirerats av drakspel?

Vill eg inte klaga, utan diskutera begreppet i sammanhamget drakspel.
Min take på klon är att du kan göra allt från en klon som är väldigt nära till något som har kärnan. För att göra en OSR jämförelse, du kan skapa något i stil medLamentations of the Flame Princess eller något i stil med Mörk Borg.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,154
Location
Nordnordost
Jätteroligt med en tävling där man kan göra egen "klon".

Blir lite förvirrad av klon, dock, med definitionen att man måste slå tärning, men inget annat. På vilket sätt blir det då en klon? Man kanske kan tänka så brett som Svärdets Sång, Sagospelet, Kopparhavets Hjältar, och Svavelvinter (fler?) som kloner? Svenska spel som inspirerats av drakspel?

Vill eg inte klaga, utan diskutera begreppet i sammanhamget drakspel.
Den där skrivningen var kanske inte helt lyckad, vi ville inte sätta några begränsningar för kreativiteten. Jag tänker att det nog är skaparen av klonen som avgör om det är en klon eller ej.

Mina tankar förs till floderna av datorkloner genom historien, löser typ samma problem, ser lite ut som förlagan, är rätt kompatibla. Men är ändå inte samma sak.

Tanken var inte att ha en utmaning i att sitta och klippa och klistra ur tex Hjältarnas Tid för att göra ett nytt rollspel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,154
Location
Nordnordost
Och innan vi vet ordet av är 2025 här. Jag har funderat lite mer och det lutar åt att jag behöver så mycket husregler för min grej att det blir en klon också och inte bara en kampanj:

Arbetsnamnet är Drakars land

Jag tänker mig en kampanj där en trollkarl är navet i en serie äventyr där man spelar trollkarlsens följe.
Spelvärlden har mycket drakar, och skog och magi är onyttigt. Jag tänker mig lite "Det är 90-tal, det regnar." känsla över det hela, så inte så väldigt långt från Gemini.
Regelmässigt har jag utgått från DoD från 87, men jag vill ha in Pendragonslag och lite annat, så det blir nog lite knöligt att förmedla som en hög med undantag.

Därmed tar jag Drakutmaningen och typ alla de andra också samtidigt. Så det är lite djupt vatten nu. Vi får se om jag hittar ett arbetssätt som gör att det blir klart till nyår.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,913
Jag har redan förslag på tre trolleritrick till min tisdmagi/kronologism.

Intensifiera låga. Du kan få en tänd fackla, lykta, lampa eller ett ljus inom 10 meter att brinna med stor intensitet. Efter T6 rundor tar det brännbara materialet slut och ljuskällan slocknar.

Mogna/förruttna. Du kan få frukter och bär som du håller i dina händer att gå från omogna till mogna, alternativt från mogna till ruttna, på en runda

Tidsuppfattning. Du vet precis vilket år, månad, veckodag och tid på dygnet det är.
 
Top