Om att skriva (rollspel) om minoritetskulturer

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,444
Sedan är såklart inte hela anledningen rädsla. En stor del är brist på intresse. Jag tror inte att anledningen till att det inte är så många rollspel som utspelar sig i Brasilien är att folk är rädda för att göra andra upprörda, utan för att varken skapare eller konsumenter är särskilt intresserade av Brasilien, i jämförelse med USA. Samma sak med bristen på samiska rollspel. Men rädslan över att göra fel är absolut en del av det, och det skiljer ju mellan kulturer. Jag skulle absolut kunna tänka mig att skriva ett spel om Brasilien, men skulle tveka jävligt mycket inför att skriva något som relaterar till samer. Sedan är jag skyddad av att typ de enda som köper mina spel redan känner mig. Jag slipper tampas med anonymiteten på Internet, som också är en del av problemet.
Ja, absolut. Det är ju den största anledningen trots allt och mycket av kärnan i problemet. Det är ju varför man pratar om "mer perspektiv på skapare behövs", för med ju fler personer som skapar, desto större möjlighet att få höra andra berättelser får man. Och man kan såklart inte vara intresserad av allt, men jag syftade på att rädsla är en vanlig ursäkt till varför många undviker det (eller som bortförklaring för att slippa intressera sig), speciellt om det är något som man vill ha med.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,597
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Funkar ju dock bara för påhittade spelvärldar, tyvärr. Svårare med spel som utspelar sig i verkligheten.
Ja, precis. Hade tänkt säga nåt om det men avstod. … eller det passar allt som har en ospecifikt ickedefinierad värld. Skulle gå att användas för ”vår värld” som system, men då skjuter man över besluten till spelgruppen.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,444
Jag uppfattar textens perspektiv som ett exotiserande utifrånperspektiv.
Då ber jag verkligen om ursäkt för det! Vi efterfrågade sensitivity reader till specifikt Räddaren i Nöden av det skälet (och letade fram en) men på grund av tidsbrist tog förlaget beslutet att inte anlita en.

Maila gärna Eloso med din kritik, det är bra att den finns loggad för errata (och om fler upplever den, om fler åtgärder behöver tas.

(Jag vill också vara tydlig att mitt svar från ovan till stor del också var baserad på erfarenheter jag haft från saker där jag skrivit till andra spel och märkte att jag ibland behövde vara tydlig med vissa bitar för att vissa skulle förstå)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,444
I Harlem-supplementet till CoC finns det en ruta om Lovecrafts rasism och hur man kan hantera den. Där tycker jag att det var motiverat. Hela modulen är en bra nytolkning av Lovecrafts mythos. Men det kanske mest är i sådana mer övergripande fall som man behöver förklara saker och inte i fall där det råka förekomma någon eller några få figurer från en minoritet?
Det är min syn på det. Iaf om vi pratar om att skriva supplement. Skriver man ett Lovecraft-spel bör man nog ha med det, men annars är min åsikt "om handlingen berör frågan".
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Då ber jag verkligen om ursäkt för det! Vi efterfrågade sensitivity reader till specifikt Räddaren i Nöden av det skälet (och letade fram en) men på grund av tidsbrist tog förlaget beslutet att inte anlita en.

Maila gärna Eloso med din kritik, det är bra att den finns loggad för errata (och om fler upplever den, om fler åtgärder behöver tas.

(Jag vill också vara tydlig att mitt svar från ovan till stor del också var baserad på erfarenheter jag haft från saker där jag skrivit till andra spel och märkte att jag ibland behövde vara tydlig med vissa bitar för att vissa skulle förstå)
Jag nöjer mig med att det står här i tråden. De som jobbar på förlaget kan ju gå in här och läsa.

När vi nu diskuterar minoritetsfrågor - och då menar jag inte bara Lund-boken till CoC - så kommer jag att tänka på en situation som jag tror att många har upplevt eller i alla fall bevittnat: en vit person som träffar en icke-vit person och genast, helt opåkallat, börjar prata om rasism (och därmed gör skillnaden till en grej). Det kan också vara en icke-jude som genast börjar prata om Förintelsen eller om antisemitism med en judisk person (som om hon eller han var tvungen att redogöra för något av detta). Att reducera personer till måltavlor, några att tycka synd om, blir aldrig bra. Den som tillhör en minoritet är i första hand alltid människa!

Det är min syn på det. Iaf om vi pratar om att skriva supplement. Skriver man ett Lovecraft-spel bör man nog ha med det, men annars är min åsikt "om handlingen berör frågan".
Ja, särskilt i grundreglerna behöver det finnas med. Lovecraft är ett speciellt och komplicerat fall. Han var Hitler-vurmare men hade också, märkligt nog, flera judiska vänner (och, som du säkert vet, en judisk fru, som han på ett märkligt och fegt sätt övergav). S. T. Joshi skriver insiktsfullt om detta i sina mycket detaljerade och omfattande Lovecraft-biografier.
 
Last edited:
Joined
26 Aug 2007
Messages
859
Sådana här diskussioner blir lätt väldigt teoretiska. Jag skulle tycka det vore intressantare om vi kunde utgå från konkreta exempel.

Vad har vi för rollspelsskapelser som försökt sig på sådant här och fått orättvist hård kritik? På vilket sätt var kritiken orättvis?
(Detta är alltså inte en gotcha-fråga eller något utan helt genuint. Jag tror att om vi kan resonera kring konkreta exempel blir det mycket lättare att se var vi faktiskt har olika syn på saker och ting.)

Edit: såg nu att jag missat att @God45 nämnt ett exempel, Coyote & Crow. Det har jag ingen koll på - har du några bra länkar?
Jag har inga superbra rollspelsrelatetade exempel. Men min oro att trampa folk på tårna och av misstag göra folk upprörda. I det här fallet kopplat till samer är inte helt teoretiskt.

Jag jobbade på Västerbottens museum förut och höll guidade turer och visningar. Dels om nybyggare och skolväsendet men även om samer. Jag är då inte same själv. Jag fick jobbet då jag är pedagog och har läst historia och (bland annat samisk) religion.

Men det hände flera gånger, inte varje dag, men flera gånger varje sommar att det uppstod någon form av konfliktsitustion, eller snarare att någon vill uppröras på att jag pratade om en kultur som inte var min och jag så okonfrontativt som möjligt försökte förklara att jag vill hjälpa till och berätta om samisk kultur men att jag inte är same.
Jag fattar att en del samer har ett ansträngt förhållande till museevärlden, av väldigt förståeliga skäl. Och jag tror att de absolut flesta samer som besökte museet var nöjda, men det var ändå jobbigt att känna att jag verkligen försökte göra rätt (jag kan ju avslöja att jag inte direkt glorifierad svenska statens behandling av samer om man säger så) men det som aldrig dög.

Jag mins särskilt en episod där en person blev mycket upprörd över att han tyckte att jag negativt särbehandlade Umeåsamiska jämfört med andra samiska språken. Jag svarade något i stil med "vad tråkigt att du känner så, det här är vad jag fått veta utifrån museets material, jag känner inte igen det du säger men får kolla upp det vid tillfälle" men han var väldigt upprör och pratade med museeledning som sedan kom och var upprörda på mig, antagligen för att de var rädda för att få kritik från samiskt håll.

Så när jag drar mig för att skriva om minoriteter är det mer av personliga erfarenheter än något annat.

Men ska vi prata om något mer intressant än mina personliga erfarenheter så tycker jag det blir intressant att börja fundera kring vilka minoriteter det är mer eller mindre svårt att skriva om.
Krigshjärta lajven har exempelvis ett folk som är inspirerat av irländare och det känns oväntat oproblematiskt. Antagligen för att det finns. Ökdugt lite relation mellan Sverige och Irland, hade krigshjärta arrangörerna varit engelsmän hade nog exakt samma texter varit mycket mer problematiskt
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Lite rambling, sorry:

Jag undrar lite om man inte borde släppa den här tanken på att göra saker som är perfekta eller som inte kritiseras. Jag förstår att man gärna vill att alla ska vara glada och nöjda, men så ser ju tyvärr inte världen ut. Jag som lärare har en massa elever varje år; är alla de eleverna nöjda med min undervisning? Nej, absolut inte.

På samma sätt har jag vid det här laget vant mig vid att alla böcker jag ger ut kommer att ha någon form av tryckfrl, stavfel eller annat fel som jag upptäcker först i efterhand. Det betyder inte att jag inte gör mitt bästa, men jag känner inte längre samma knut i magen när jag upptäcker att något blivit fel.

Sedan är det såklart så att det gör lite extra ont när det gäller just hantering av utsatta grupper, eftersom vi kulturellt fått lära oss att den som utför rasism per definition också är en rasist och en riktig Skeletor-Hitler och en Dålig Människa. Det är ju också den kopplingen som gör att även de människor som har en ganska ordentlig ideologisk rasism och rentav är med i uttalade nazistpartier helst inte beskriver sig själva som "rasister". För rasism är ju dåligt, och rasism gör bara rasister, och rasister är dåliga människor, och jag är inte dålig, alltså är jag inte rasist och det jag gör (och tycker) är inte rasistiskt.

Så det är… svårt. Om inte annat för att vi liksom vuxit upp i ett land där kulturen ändå genomsyras av olika typer av rasism. Där "Koreanska adoptivpäron" är en acceptabel sketch som inte bara spelades in utan också sändes. Och så vidare. Det är rätt svårt att växa upp i ett sånt land utan att internalisera några rasistiska föreställningar.


Det här är min personliga inställning, som jag hittills funnit fruktsam: Jag inser och accepterar att jag antagligen har en massa rasistiska föreställningar och att jag antagligen gjort en massa rasism i mitt liv. Ideologiskt är jag antirasist och antifascist, självklart. Men det betyder inte att jag aldrig gör fel. Så när jag gör fel försöker jag vara ödmjuk inför det och se hur jag kan göra bättre i framtiden. Om någon påpekar att jag gjort något rasistiskt så förstår jag att det inte är samma sak som att personen kallar mig för rasist, dålig människa eller menar att jag är Skeletor-Hitler. Om den inte uttryckligen säger just det då, men det är ju rätt sällan kritiken ser ut så (upplever jag).

Så… Det kanske alltid kommer att skava lite, när man gör saker om utsatta grupper. Oavsett om man tillhör den själv, oavsett hur mycket research man gör. Det kommer att skava eftersom situationen skaver. Publicerar man något, överhuvudtaget, kan man aldrig någonsin garantera att man inte får kritik. En del av den kritiken kommer att vara otroligt skarpt formulerad, framför allt om det man skrivit om är något där det finns en massa bagage. Då tänker jag att man bör försöka kosta på sig att inte vända taggarna ut även om kritiken är taggigt formulerad, för taggigheten i kritiken beror ju inte i första hand på det man själv gjort utan på situationen i stort.


Jag vill bli bättre på saker. Det är en av mina starkare kreativa drivkrafter. Jag vill bli en bättre skribent, jag vill bli bättre på layout, jag vill bli bättre på att göra kartor. Och jag vill bli bättre på att inkludera utsatta grupper på ett bra sätt. Och jag vill bli bättre på att identifiera mina egna rasistiska föreställningar och handlingar.

Så länge kritiken inte handlar om hot om våld eller död, utan bara handlar om s.k. "cancelling" och hårda ord, tänker jag att den kanske gör ont men egentligen inte är skadlig. Jag vill inte jobba för att minimera risken för taggig kritik.


Sen är det här såklart lätt för mig att säga som dels är hyfsat privilegierad, och dels inte ens försöker försörja mig på rollspelsskapandet.
 
Joined
26 Aug 2007
Messages
859
Lite rambling, sorry:

Jag undrar lite om man inte borde släppa den här tanken på att göra saker som är perfekta eller som inte kritiseras. Jag förstår att man gärna vill att alla ska vara glada och nöjda, men så ser ju tyvärr inte världen ut. Jag som lärare har en massa elever varje år; är alla de eleverna nöjda med min undervisning? Nej, absolut inte.

På samma sätt har jag vid det här laget vant mig vid att alla böcker jag ger ut kommer att ha någon form av tryckfrl, stavfel eller annat fel som jag upptäcker först i efterhand. Det betyder inte att jag inte gör mitt bästa, men jag känner inte längre samma knut i magen när jag upptäcker att något blivit fel.

Sedan är det såklart så att det gör lite extra ont när det gäller just hantering av utsatta grupper, eftersom vi kulturellt fått lära oss att den som utför rasism per definition också är en rasist och en riktig Skeletor-Hitler och en Dålig Människa. Det är ju också den kopplingen som gör att även de människor som har en ganska ordentlig ideologisk rasism och rentav är med i uttalade nazistpartier helst inte beskriver sig själva som "rasister". För rasism är ju dåligt, och rasism gör bara rasister, och rasister är dåliga människor, och jag är inte dålig, alltså är jag inte rasist och det jag gör (och tycker) är inte rasistiskt.

Så det är… svårt. Om inte annat för att vi liksom vuxit upp i ett land där kulturen ändå genomsyras av olika typer av rasism. Där "Koreanska adoptivpäron" är en acceptabel sketch som inte bara spelades in utan också sändes. Och så vidare. Det är rätt svårt att växa upp i ett sånt land utan att internalisera några rasistiska föreställningar.


Det här är min personliga inställning, som jag hittills funnit fruktsam: Jag inser och accepterar att jag antagligen har en massa rasistiska föreställningar och att jag antagligen gjort en massa rasism i mitt liv. Ideologiskt är jag antirasist och antifascist, självklart. Men det betyder inte att jag aldrig gör fel. Så när jag gör fel försöker jag vara ödmjuk inför det och se hur jag kan göra bättre i framtiden. Om någon påpekar att jag gjort något rasistiskt så förstår jag att det inte är samma sak som att personen kallar mig för rasist, dålig människa eller menar att jag är Skeletor-Hitler. Om den inte uttryckligen säger just det då, men det är ju rätt sällan kritiken ser ut så (upplever jag).

Så… Det kanske alltid kommer att skava lite, när man gör saker om utsatta grupper. Oavsett om man tillhör den själv, oavsett hur mycket research man gör. Det kommer att skava eftersom situationen skaver. Publicerar man något, överhuvudtaget, kan man aldrig någonsin garantera att man inte får kritik. En del av den kritiken kommer att vara otroligt skarpt formulerad, framför allt om det man skrivit om är något där det finns en massa bagage. Då tänker jag att man bör försöka kosta på sig att inte vända taggarna ut även om kritiken är taggigt formulerad, för taggigheten i kritiken beror ju inte i första hand på det man själv gjort utan på situationen i stort.


Jag vill bli bättre på saker. Det är en av mina starkare kreativa drivkrafter. Jag vill bli en bättre skribent, jag vill bli bättre på layout, jag vill bli bättre på att göra kartor. Och jag vill bli bättre på att inkludera utsatta grupper på ett bra sätt. Och jag vill bli bättre på att identifiera mina egna rasistiska föreställningar och handlingar.

Så länge kritiken inte handlar om hot om våld eller död, utan bara handlar om s.k. "cancelling" och hårda ord, tänker jag att den kanske gör ont men egentligen inte är skadlig. Jag vill inte jobba för att minimera risken för taggig kritik.


Sen är det här såklart lätt för mig att säga som dels är hyfsat privilegierad, och dels inte ens försöker försörja mig på rollspelsskapandet.
Jag håller med dig, jag tror också att många av misstag utövar rasism och exotifiering. Och jag tror att världen skulle vara bättre om man som standard reaktion på det säger "oj här blev det inte bra för att..." Och sen kan man svara "oj du har rätt, det ska jag tänka på till nästa gång" och ibland har jag den typen av samtal, från båda hållen. Det är vettigt.

Men jag upplever att det ofta inte är så. Och ibland, på jobbet till exempel, (jag är också lärare) då kan jag leva med att elever upprörs, och inte håller med, i privatlivet om någon är otrevlig och beter sig illa mot nåpgon kan jag säga till och leva med att det inte är uppskattat av alla. Men när jag hobby-skriver grejer så är det ju som något jag gör för att jag tycker det är roligt och att få aktivt styra in det på minerat vatten... Jag vet inte... Jag låter hellre bli.

Om jag upplevde att alla( eller i alla fall en bred majoritet) hade din inställning hade jag haft lättare att skriva om sådana här saker.

Nör jag skriver saker för mina vänner, så tänker jag inte lika mycket heller. Dels för att jag känner dem och i hög grad vet vad de upprörs och inte upprörs av men också för att jag vet att om jag av misstag skulle skriva något som skulle kunna ses som okänsligt, exitifieranden eller liknande, så skulle dom säg "tänkte du på att..." Och sen kan jag svara "nä, det har du ju rätt i, det får jag fundera på hur jag ska skriva om"
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Om jag upplevde att alla( eller i alla fall en bred majoritet) hade din inställning hade jag haft lättare att skriva om sådana här saker.

Nör jag skriver saker för mina vänner, så tänker jag inte lika mycket heller. Dels för att jag känner dem och i hög grad vet vad de upprörs och inte upprörs av men också för att jag vet att om jag av misstag skulle skriva något som skulle kunna ses som okänsligt, exitifieranden eller liknande, så skulle dom säg "tänkte du på att..." Och sen kan jag svara "nä, det har du ju rätt i, det får jag fundera på hur jag ska skriva om"
Fast jag tänker ju lite… Alltså, som lärare är du säkert också bekant med det här med lågaffektivt bemötande. Alltså inte nidbilden sopm ibland sprids, utan den faktiska egentliga strategin. Grundtanken att man inte måste svara med samma mynt.

"Min inställning" behöver ju egentligen bara jag ha. Jag behöver inte få kritiken i form av "tänkte du på att…" för att kunna svara med "nä, det har du ju rätt i"…

För att dra in en annan skolrelaterad erfarenhet när vi hade PDV-utbildning på jobbet så sade han som höll i det en sak jag burit med mig och tycker funkar i många sammanhang: När man upplever ett hot så är man ganska dålig på att tänka efter, men desto bättre på att minnas. Så har man liksom tänkt efter innan så är det mycket lättare att reagera konstruktivt när det väl är skarpt läge. Han pratade ju om reella hot, men jag tänker att det väl egentligen funkar lika bra med andra upplevda hot, till exempel när någon kallar en för Skeletor-Hitler*. Har man tänkt i förhand att "det finns en reell risk att nån kan bli arg på mig för det här, då ska jag försöka behålla lugnet själv och försöka att inte få i affekt själv".

Så typ: "Du din jävla Skeletor-Hitler, det är faktiskt hur nazistiskt som helst att du skrivit såhär om [judar|romer|muslimer|kvinnor|transpersoner]. Du borde få sparken för det här!" – "Tack för att du fäster min uppmärksamhet på det, jag ska se över om jag kan ändra antingen i den här upplagan eller nästa".

Lite som du själv beskriver: "Jag svarade något i stil med "vad tråkigt att du känner så, det här är vad jag fått veta utifrån museets material, jag känner inte igen det du säger men får kolla upp det vid tillfälle" men han var väldigt upprör och pratade med museeledning som sedan kom och var upprörda på mig, antagligen för att de var rädda för att få kritik från samiskt håll"

I det fallet tänker jag att det egentligen inte gör någonting att de var upprörda, under förutsättning att du inte hotades med sparken eller våld. Du svarade lågaffektivt på personen (bra!) vilket jag tror är det bästa man kan göra typ. Sedan är väl idealet om man dessutom kan svara lågaffektivt även på museeledningen när de kommer och är upprörda /vilket jag gissar är vad du gjorde).

Jag tänker helt enkelt att det här är svårt, och att det kanske kan få vara svårt. Att det är jobbigt att ta emot taggig kritik, men att det kanske kan få vara jobbigt (så länge det inte blir farligt).

Det sagt tänker jag inte säga att någon annan borde göra som jag eller tänka som jag eller funka som jag. Jag är hyfsat lugn som människa i grunden så det är rätt lätt för mig (oftast) att undvika att brusa upp** så det är lätte för mig att framhäva något slags buddhistiskt-stoiskt ideal. Och som du är inne på så är det här hobbyverksamhet, inget vi generellt får betalt för.



* Jag utgår från att alla förstår att "Skeletor-Hitler" är en överdrift och ett samlingsbegrepp för alla tänkbara sätt att beskriva nån som en genomond, dålig människa.


** Jaja, ni som sett mig online de senaste 20 åren eller så skrattar lite nu, men… ni som träffat mig IRL vet att det mest är en internetpersona. Jag blir sällan arg ute i verkligheten.
 
Joined
26 Aug 2007
Messages
859
Fast jag tänker ju lite… Alltså, som lärare är du säkert också bekant med det här med lågaffektivt bemötande. Alltså inte nidbilden sopm ibland sprids, utan den faktiska egentliga strategin. Grundtanken att man inte måste svara med samma mynt.

"Min inställning" behöver ju egentligen bara jag ha. Jag behöver inte få kritiken i form av "tänkte du på att…" för att kunna svara med "nä, det har du ju rätt i"…

För att dra in en annan skolrelaterad erfarenhet när vi hade PDV-utbildning på jobbet så sade han som höll i det en sak jag burit med mig och tycker funkar i många sammanhang: När man upplever ett hot så är man ganska dålig på att tänka efter, men desto bättre på att minnas. Så har man liksom tänkt efter innan så är det mycket lättare att reagera konstruktivt när det väl är skarpt läge. Han pratade ju om reella hot, men jag tänker att det väl egentligen funkar lika bra med andra upplevda hot, till exempel när någon kallar en för Skeletor-Hitler*. Har man tänkt i förhand att "det finns en reell risk att nån kan bli arg på mig för det här, då ska jag försöka behålla lugnet själv och försöka att inte få i affekt själv".

Så typ: "Du din jävla Skeletor-Hitler, det är faktiskt hur nazistiskt som helst att du skrivit såhär om [judar|romer|muslimer|kvinnor|transpersoner]. Du borde få sparken för det här!" – "Tack för att du fäster min uppmärksamhet på det, jag ska se över om jag kan ändra antingen i den här upplagan eller nästa".

Lite som du själv beskriver: "Jag svarade något i stil med "vad tråkigt att du känner så, det här är vad jag fått veta utifrån museets material, jag känner inte igen det du säger men får kolla upp det vid tillfälle" men han var väldigt upprör och pratade med museeledning som sedan kom och var upprörda på mig, antagligen för att de var rädda för att få kritik från samiskt håll"

I det fallet tänker jag att det egentligen inte gör någonting att de var upprörda, under förutsättning att du inte hotades med sparken eller våld. Du svarade lågaffektivt på personen (bra!) vilket jag tror är det bästa man kan göra typ. Sedan är väl idealet om man dessutom kan svara lågaffektivt även på museeledningen när de kommer och är upprörda /vilket jag gissar är vad du gjorde).

Jag tänker helt enkelt att det här är svårt, och att det kanske kan få vara svårt. Att det är jobbigt att ta emot taggig kritik, men att det kanske kan få vara jobbigt (så länge det inte blir farligt).

Det sagt tänker jag inte säga att någon annan borde göra som jag eller tänka som jag eller funka som jag. Jag är hyfsat lugn som människa i grunden så det är rätt lätt för mig (oftast) att undvika att brusa upp** så det är lätte för mig att framhäva något slags buddhistiskt-stoiskt ideal. Och som du är inne på så är det här hobbyverksamhet, inget vi generellt får betalt för.



* Jag utgår från att alla förstår att "Skeletor-Hitler" är en överdrift och ett samlingsbegrepp för alla tänkbara sätt att beskriva nån som en genomond, dålig människa.


** Jaja, ni som sett mig online de senaste 20 åren eller så skrattar lite nu, men… ni som träffat mig IRL vet att det mest är en internetpersona. Jag blir sällan arg ute i verkligheten.
Absolut, jag har koll på vettigt lågaffektivt bemötande och är rätt diplomatiskt och deeskalerande när jag tycker att det behövs. Och som sagt så håller jag med dig om mycket, men för mig sammanräknat är den eventuella vinsten (i form av mer representativitet, som kanske inte är efterfrågad och bättre mer intressanta texter) för låg för den potentiella kostnaden (uppröra folk när som jag inte vill uppröra, få en högljudd och upprörd debatt på halsen) i alla fall när det rör sig om skrivande som för mig är något jag gör för skojs skull. (Någon rollspelsmiljon* har jag väl dragit in, men det har aldrig varit syftet, rollspelsskrivande gör jag för att jag tycker det är kul)

*Jag såg någon på forumet definiera en rollspelsmiljon som någonstans runt 350 kronor
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,180
Jag har inga superbra rollspelsrelatetade exempel. Men min oro att trampa folk på tårna och av misstag göra folk upprörda. I det här fallet kopplat till samer är inte helt teoretiskt.

Jag jobbade på Västerbottens museum förut och höll guidade turer och visningar. Dels om nybyggare och skolväsendet men även om samer. Jag är då inte same själv. Jag fick jobbet då jag är pedagog och har läst historia och (bland annat samisk) religion.

Men det hände flera gånger, inte varje dag, men flera gånger varje sommar att det uppstod någon form av konfliktsitustion, eller snarare att någon vill uppröras på att jag pratade om en kultur som inte var min och jag så okonfrontativt som möjligt försökte förklara att jag vill hjälpa till och berätta om samisk kultur men att jag inte är same.
Jag fattar att en del samer har ett ansträngt förhållande till museevärlden, av väldigt förståeliga skäl. Och jag tror att de absolut flesta samer som besökte museet var nöjda, men det var ändå jobbigt att känna att jag verkligen försökte göra rätt (jag kan ju avslöja att jag inte direkt glorifierad svenska statens behandling av samer om man säger så) men det som aldrig dög.

Jag mins särskilt en episod där en person blev mycket upprörd över att han tyckte att jag negativt särbehandlade Umeåsamiska jämfört med andra samiska språken. Jag svarade något i stil med "vad tråkigt att du känner så, det här är vad jag fått veta utifrån museets material, jag känner inte igen det du säger men får kolla upp det vid tillfälle" men han var väldigt upprör och pratade med museeledning som sedan kom och var upprörda på mig, antagligen för att de var rädda för att få kritik från samiskt håll.

Så när jag drar mig för att skriva om minoriteter är det mer av personliga erfarenheter än något annat.
Tack för perspektiv och konkreta exempel. Jag har inga svårigheter att föreställa mig att det här är mer av en grej i t ex museivärlden, där det som du noterar finns en del historiskt bagage att förhålla sig till, än i t ex rollspelssammanhang.

Men ska vi prata om något mer intressant än mina personliga erfarenheter så tycker jag det blir intressant att börja fundera kring vilka minoriteter det är mer eller mindre svårt att skriva om.
Krigshjärta lajven har exempelvis ett folk som är inspirerat av irländare och det känns oväntat oproblematiskt. Antagligen för att det finns. Ökdugt lite relation mellan Sverige och Irland, hade krigshjärta arrangörerna varit engelsmän hade nog exakt samma texter varit mycket mer problematiskt
Ja, sådant här är ju väldigt kontextbundet. Irländskinspirerade hessbrännare är (tydligen) en icke-fråga i svensk lajvkontext. Däremot var Svarta Solens Brödraskap som var ett stort inslag i samma lajvkampanj i början av 2010-talet ett betydligt sunkigare och direkt rasistiskt kodat koncept (i korthet: pulp-fantasy-ondingar som såg ut som Haradrim i Ringen-filmerna, hade arabiska namn och var den enda riktigt onda grupperingen i en i övrigt ganska grå/grå setting), men det fasades ju ut med tiden också.
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Det finns inget moraliskt facit och det tror jag stressar många. Mängder av olika och fullt rimliga tolkningar är möjliga. Vem eller vilka som har rätt är inte självklart. Vi som tänkande människor har ansvar att kolla upp saker och rannsaka oss själva. Den som är (eller beskriver sig som) offer kan också samtidigt vara i överordnad ställning, exempelvis genom utbildning, personliga kontakter eller charm. Det komplexa förvirrar och provocerar. Många föredrar det tydliga och enkla. Att det finns någon skyldig att peka på.

Tillvaron, som jag förstår den, rymmer mängder av olika maktsituationer - ekonomiska, intellektuella, psykologiska, sexuella och kroppsliga etc. Olika maktrelationer flätas in i varandra och förändras över tid. Jag tror att det är bra att vara ödmjuk inför hur komplicerat makt ofta är. Det gäller inte bara minoritetskulturer i rollspel.

Mycket av vår samtids kulturkrig, som ofta (men inte alltid) kretsar kring olika minoriteter, bottnar i de postmoderna teorier som utgör kärnan i många akademiska utbildningar. Jag tror att det vore bra om dessa teorier kunde förklaras bättre - alldeles oavsett om man är för eller mot dem. Många konflikter bottnar i ren okunskap. Folk fastnar i låsningar och konflikter därför att de inte riktigt (eller inte alls) förstår de begrepp som används som retoriska slagträn.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Bara så att jag förstår dig rätt nu @Magnus Seter, det är alltså tillåtet att diskutera hur postmoderna teorier påverkar vår syn på minoriteter? Jag tror nämligen att det finns ett sådant samband och att det sambandet är helt centralt. Har du själv läst in dig på detta?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,894
Location
Stockholm
Bara så att jag förstår dig rätt nu @Magnus Seter, det är alltså tillåtet att diskutera hur postmoderna teorier påverkar vår syn på minoriteter? Jag tror nämligen att det finns ett sådant samband och att det sambandet är helt centralt. Har du själv läst in dig på detta?
MODERERING

Läste du inte citatet? Jag lade till det för din skull.

Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Jag trådbannar dig. Och för att detta är andra gången på kort tid du kommenterar en moderering i den tråd där den gjordes, och för att jag förra gången påpekade det för dig, och nu citerade regeln, OCH ÄNDÅ så kommenterar du modereringen i tråden där den gjordes, så får du också 24 timmars ledigt från forumet för att du ska få tid att läsa reglerna.

/M
 

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
155
Jag applåderar dom som har med representation av minoriteter i sina rollspel och som lyckas med detta då representation om den görs rätt är något bra.

Personligen är det inget jag skulle våga att ge mig på då jag upplever med betoning på upplever att det här är ett oerhört svårt ämne att närma sig och många gånger känns det som att oavsett hur man närmar sig ämnet och hur respektfull,taktfull och påläst man än är och hur många experter och representanter ifrån nämnda minoritet man frågar och blandar in så upprör man ända alltid någon i slutändan.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,062
Location
Uppsala
Tycker det här är en av de mest intressanta diskussionerna kring kreativitet i allmänhet och rollspel i synnerhet. Rollspel är ju ett fantastiskt medium för att utforska saker, oavsett om det skulle röra sig om att spela en fullblodsrasist (tänk Dixonbröderna i The Walking Dead) eller att själv försöka se saker ur någon annans ögon. Spelade ett Kult-scenario där vi var uteliggare på julafton, exempelvis, och tvingades tänka på orättvisan i överflödet men också hur illa människor kan bli behandlade av varandra helt utan anledning. Var det här en rättvis skildring av uteliggare? Det kan jag inte ens svara på, eftersom jag levt hela mitt liv i ett samhälle med fungerade skyddsnät där jag aldrig ramlat igenom maskorna. Men det fick oss att tänka efter.

Ibland är "att tänka efter" det bästa rollspel kan åstadkomma, och varför det inte bara har formen av vår hobby utan även används en del i utbildningssyfte.

Al Qadim och Coriolis viftar exempelvis bort religion genom att inte faktiskt prata om några ritualer eller detaljer trots att inspirationen är väldigt tydlig. Detsamma är sant för Mutant Chronicles och Gemini: spel som har extremt tydlig katolsk prägel i allt från kläder till språk, men som aldrig berättar hur religionen faktiskt utövas. Är det bättre eller sämre att helt undvika det som kan vara känsligt? (I dessa exempel tycker jag det är något positivt, för det gör att vi kan välja hur mycket vi engagerar oss i dessa bitar.)

Alla rollspel och allt rollspelande måste såklart inte engagera sig i problematiska ämnen bara för att. Men personligen vill jag inte att vi ska ta bort politik från våra spel. Hellre lite kontrovers än ingenting alls. (Även om det är lätt att säga för en hobbyist.)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,899
Location
Eskilstuna
Var det här en rättvis skildring av uteliggare? Det kan jag inte ens svara på, eftersom jag levt hela mitt liv i ett samhälle med fungerade skyddsnät där jag aldrig ramlat igenom maskorna. Men det fick oss att tänka efter.
Läsvärd tråd på ämnet: https://bsky.app/profile/zedecksiew.bsky.social/post/3lf2gotps4226


Whenever I get a message like: "I love your game / adventure, but I don't know how to do it justice in play, because I'm not SEAsian."

All I can do is reassure them.

You've already done right by me by paying me for my work. You'll do me a *great service* by sharing my work with others.

[…]


To be clear: I have great empathy and sympathy with folks and players in the West who hesitate out of respect and care, lest their do cultural appropriation.

You folks are actually NOT the the problem at all, and you have been fed a misrepresentation of what appropriation actually is.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,062
Location
Uppsala
Väldigt bra tråd! Vet inte om jag håller med om synen på "cultural appropriation" dock.

1736757553281.png

Just "make money" tror jag nämligen är en bisak för hur något tolkas. Det känns som en (ironiskt nog) väldigt amerikansk bild av vad det skulle innebära. Särskilt som allt från okänsliga modetolkningar till bruk av symboler ansetts eller anses vara kulturell appropriering.

WikiPedias definition känns mer träffande, och illustrerar väl också hur klurigt det är, som tråden berör: "Cultural appropriation is the adoption of an element or elements of one culture or identity by members of another culture or identity in a manner perceived as inappropriate or unacknowledged". För hur något är perceived kommer ju variera per individ, kultur, sammanhang, etc. Jag tror inte någon i Europa känner att Bloodborne eller Dark Souls är "cultural appropriation", exempelvis, trots att de använder vår historia som inspiration och tjänar pengar på det.

Men däremot tydliggör det ju Zedeck Siews syn på var gränsen går, och det är ju det bästa en kreatör kan erbjuda till sina fans i det här fallet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,720
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tycker att man ska riskera att göra saker dåligt, för ibland måste man först göra saker dåligt innan man kan göra det bra.

Första gången man gör något blir det ofta inte så bra. Oavsett om det är att skriva äventyr eller skriva om minoritesgrupper så kommer det ha brister även om man gör sitt bästa. Så är det.

Man kan få kritik för det. Kritiken kan vara berättigad.

Och då tackar man för kritiken och går vidare med livet och gör ett bättre försök nästa gång.

Att inte göra saker eftersom man kan fucka upp och få kritik innebär att man inte gör saker, inte utvecklas, inte blir bättre och främst av allt missar en massa upplevelser i livet.

Liksom det är få rollspelskapare som helt utelämnar kvinnor från sina verk numera, och där har vi haft exakt samma diskussioner.
 
Top