- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 7,213
Vad bra, tack för förtydligandet. Det tycker vi lika om.Nej, vi disskuterar konst och jag gjorde en kommentar som svar till vad du skrev, det innebär inte att du påstått det.
Vad bra, tack för förtydligandet. Det tycker vi lika om.Nej, vi disskuterar konst och jag gjorde en kommentar som svar till vad du skrev, det innebär inte att du påstått det.
Men Eggers säger ju fortfarande saker, även om han inte vill. Verket Nosferatu är till exempel uppbyggt så att det visas vara dåligt beteende att lämna sin fru för att försöka bli rik, även om frun är anledningen till att man försöker bli rik (förenklat).Jag tror Eggers vill berätta snygga historier, och det är det han gör. Att ha poänger med all konst, det tror jag inte på och jag tror inte heller att det är så alla konstnärer jobbar.
Men då håller vi ju med varandra!?En konstnär behöver inte ha intentionen att göra en poäng, för att konstverket i slutänden ska ha en poäng. Konstnären kan inte bestämma att hens verk inte ska ha en poäng, eller inte säga något. Det ligger inte i konstnärens makt.
Bra att vi är överens om den punkten åtminstone =)Absolut, det som han visar oss på duken på kommer säga något
Hurdå "bakom"? Jag förstår inte riktigt hur du menar här, och blir osäker på om jag gjort mig förstådd.men jag håller inte med om att det måste ligga symbolism bakom på det sättet jag uppfattar att du menar det.
Vampyren behöver inte symbolisera kaptialismen som suger blodet ur arbetaren som ett exempel.
"Vanliga jävla historier" är också intressanta att analysera, och de består också av symboler, och det är också så att utan symboler skulle de överhuvudtaget inte vara begripliga.Det också i mina ögono bara vara en "vanliga jävla historia" för att vrida på den om rollspel
…det är ju exakt det där jag sagt precis hela tiden, så i så fall gör det mig såklart glad =)Men då håller vi ju med varandra!?
Fast det känns som att du blandar ihop skaparens intention med hur verket faktiskt blev, här. Det spelar ju faktiskt ingen roll varför hammaren och skäran användes. Den användes, och den symbolen i sig är betydelsebärande.Men du kanske inte vill säga någonting med att ha med hammaren och skäran. Det kan mycket väl vara så att du vill det men det behöver inte vara så , du kanskd endast eftersträvar en viss estetik utan att för saks skull ha bakomliggande budskap och än mer viktigt i sammanhanget du kanske inte vill säga det som jag tolkar att du vill säga.
Bra att vi är överens om den punkten åtminstone =)
Hurdå "bakom"? Jag förstår inte riktigt hur du menar här, och blir osäker på om jag gjort mig förstådd.
"Vampyr" är en symbol, på samma sätt som tecknet 3 är en symbol eller ordet "advokat" är en symbol. Allt språk består av symboler. Skrivet språk, bildspråk, ljudspråk. Symboler är vad kommunikation består av. Det är att symbolerna finns och är betydelsebärande som gör att någon information överhuvudtaget kan röra sig från min hjärna till din hjärna.
Vissa symboler är vi alla 100% överens om. Det finns inget inbyggt i just symbolen "3" som gör att den bär med sig idén "tre av något", utan det är en kulturell gemensam överenskommelse vi har. Andra symboler är mer tvetydiga, som vampyren. Men de flesta är ändå ganska överens om att vampyrer är odöda, att de associeras med natt, med bloddrickande, osv. De flesta är också ganska överens om att vampyrer symboliserar sexualitet i någon mån – det är ju i stort sett alltid så de porträtterats, från Dracula via Anne Rice, från Buffy till Twilight.
Tolkningen du framför – om kapitalisten och arbetaren – skulle jag säga är mer ovanlig. Och därmed så skulle jag säga att om det inte finns mer i berättelsen som för tanken till en sådan tolkning, så är det nog inte så att verket Nosferatu till exempel säger speciellt mycket om kapitalister. Om inte annat för att Orlock så uppenbart inte är en kapitalist (han syns så att säga äga ganska få produktionsmedel i filmen; han framställs snarare genomgående som en medeltida furste), och över huvud taget är ganska främmande just för den moderna världen.
"Vanliga jävla historier" är också intressanta att analysera, och de består också av symboler, och det är också så att utan symboler skulle de överhuvudtaget inte vara begripliga.
På samma sätt som "vanligt jävla rollspel" också är intressanta att analysera, och består av en massa praktiker som får dem att fungera och som det kan finnas själ att genomlysa, diskutera och så vidare.
Fast jag har inte använt ordet "symbolism". Jag har pratat om symbolik. Och det är ju bara att symboler finns i ett verk, att saker uttrycks i ett verk. Eller mer exakt, vad som uttrycks av ett verks symboler.
- Definition: Symbolism är en konstnärlig eller litterär rörelse, eller en stilmässig metod, där symboler används för att representera abstrakta idéer eller känslor på ett djupare och mer metaforiskt sätt.
Du har flera intressanta poänger, men det finns några aspekter av det du skriver som jag vill ifrågasätta.Fast jag har inte använt ordet "symbolism". Jag har pratat om symbolik. Och det är ju bara att symboler finns i ett verk, att saker uttrycks i ett verk. Eller mer exakt, vad som uttrycks av ett verks symboler.
Vad Eggers vill är helt irrelevant. Vad han gör är det som spelar roll. vad verket säger är det viktiga, inte vad Eggers säger.
Vad han gör i det här fallet verkar vara något annat än det han vill, eftersom det han vill inte går att göra. Det går inte att skapa en film utan symbolik, utan symbolspråk. Det vore bara myrornas krig, helt obegripligt och otolkningsbart.
Det här är det enda jag försökt säga i hela tråden: Eftersom Eggers inte verkar ha tänkt på vilka symboler han använder annat än rent estetiskt, och inte brytt sig om vad symbolerna faktiskt innebär och säger när de placeras ihop på det sätt han gör, så blir resultatet ett verk som säger saker som han antagligen inte tänkte att det skulle säga.
Och det är så det blir – för som konstnär kan du välja att ta kontrollen och aktivt välja vad ditt verk säger (genom att välja vilka symboler du ska använda och hur du använder dem), eller så kan du välja att inte ta kontrollen och då finns risken att verket säger en massa saker du inte ville. ATt ha ett verk som inte säger något går inte.
Fast det var väl precis det jag skrev?Jag tycker du underskattar möjligheten att konst kan innehålla symbolik utan att vara helt medvetet planerad
Abstrakt konst jobbar jättemycket med symboler i form av former och färger. Jag skulle säga att det är extremt symbolstark konst. Just eftersom man inte arbetar föreställande så får man arbeta väldigt mycket mer med de komponenter man har.Det går faktiskt att skapa verk som inte har en tydlig symbolik, exempelvis genom att vara rent abstrakta eller minimalistiska.
Där du och jag verkar skilja oss åt är att du verkar inte lägga vikt vid kreatörerns intention vilket jag gör.Fast det känns som att du blandar ihop skaparens intention med hur verket faktiskt blev, här. Det spelar ju faktiskt ingen roll varför hammaren och skäran användes. Den användes, och den symbolen i sig är betydelsebärande.
Skaparen kan inte sitta och bestämma att symboler hen använder betyder något annat än det de betyder. Hur konstnären "vill" att något ska tolkas är ju helt irrelevant.
Det kändes som om alla spelade utifrån olika premisser. Dafoe var mycket mer en teater-skådespelare än de andra, kändes det som.Mycket skådespel av bra kvalisort, men fastande lite extra för Ralph Ineson som doktor Sievers och (såklart) Willem Dafoe som professor von Franz.
Fast jag tolkar ju inte dig. Jag tillskriver inte dig någonting. Jag säger inte att du är stalinvurmare eller vad det nu kan handla om.Sedan om du VÄLJER att se och tolka in betydelse i den estetiken som inte var min intention med den och därför tillskriva mig och mitt verk ett visst värde kan jag inte hjälpa , visst jag kan ju för all del skita i att använda mig av den estetiken och dom symbolerna för att DU inte skall kunna FELTOLKA mig.