Att lyssna på fans

Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Att istället ta ett djärvt och självständigt kliv tror jag är en bättre hållning, även i rent kommersiell mening.
Det är just detta som är kärnan i mitt resonemang.

Det skapas en oändlig, oöverskådlig mängd kultur varje dag, även rollspel.
En ytterst begränsad mängd av denna kultur når någon som helst publik, av den som når en publik blir extremt lite "framgångsrikt", och av det som blir framgångsrikt är det ännu mindre som blir det över någon sorts betydelsefull tidsperiod. I den ekvationen, är den kultur jag tror når upp till det i något relevant mening den kultur där skaparens fulla vision och konsumentens önskningar blir ett och samma. Inte den där de existerar i kontrast till varandra.

I frågor där du vill ha kundens pengar.
Hur skapar man ett framgångsrikt rollspel?
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Har man som ambitionen att livnära sig på rollspel så bör man nog lyssna på och tillgodose sin konsumentbas och ge dom det dom vill ha då det är dom som fyller ens plånbok och ställer bröd på bordet.
Tänker man krasst kommersiellt tror jag att det viktiga är knyta sig till gångbara genrer och varumärken. Det välbekanta säljer. Det tror jag inte behöver innebära att man böjer sig för exempelvis några mer eller mindre välformulerade nätrecensioner eller tvärsäkra foruminlägg. Många har fel och ser för mycket till sina egna och inte särskilt allmängiltiga behov. Det kanske kan tyckas ett arrogant påstående, men det är så jag tycker.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,705
Location
Örebro
Så här tänker jag.

Det är skillnad på att lyssna och att lyssna. I ena sammanhanget handlar det om att lägga sig för kundens förslag oreflekterat. I det andra fallet handlar det om, det som jag tror @Rickard nämnde, höra in och förstå vad det är kunden egentligen efterlyser för funktion genom sitt önskemål. En väldig skillnad i hur en förhåller sig till kritik och feed-back helt enkelt, vilket kräver en viss mängd träning och erfarenhet av såväl fältet som att arbeta med olika former av feed-back.
 

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
155
Det är just detta som är kärnan i mitt resonemang.

Det skapas en oändlig, oöverskådlig mängd kultur varje dag, även rollspel.
En ytterst begränsad mängd av denna kultur når någon som helst publik, av den som når en publik blir extremt lite "framgångsrikt", och av det som blir framgångsrikt är det ännu mindre som blir det över någon sorts betydelsefull tidsperiod. I den ekvationen, är den kultur jag tror når upp till det i något relevant mening den kultur där skaparens fulla vision och konsumentens önskningar blir ett och samma. Inte den där de existerar i kontrast till varandra.



Hur skapar man ett framgångsrikt rollspel?
Men tycker du att det är en smart företagsstrategi att skita I fansen och vad dom vill.

Om jag tex skall skapa ett supplement till alien och märker att 90% av fanbasen vill ha ett supplement där man är space truckers är det då om jag vill försörja mig på rollspel en smart business model att skapa ett supplement där man är colonial marines och förlora försäljningssiffror
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Men tycker du att det är en smart företagsstrategi att skita I fansen och vad dom vill.

Om jag tex skall skapa ett supplement till alien och märker att 90% av fanbasen vill ha ett supplement där man är space truckers är det då om jag vill försörja mig på rollspel en smart business model att skapa ett supplement där man är colonial marines och förlora försäljningssiffror
Det är ju ett väldigt specifikt exempel i en mer allmänt hållen diskussion. Men det är kanske bra! I ditt exempel tror jag att det är bra om skapare både lyssnar på vilken typ av scenario som efterfrågas (colonial marines eller något annat), men också har ett eget koncept för hur detta önskemål ska tillgodoses. Och om skaparen inte alls gillar fansens önskemål så bör han eller hon gå sin egen väg.

Ursäkta om jag svarade på en fråga som inte ställdes till mig, men jag tänker att det ändå tillförde något.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Men tycker du att det är en smart företagsstrategi att skita I fansen och vad dom vill.
Jag tycker det är en smart företagsstrategi att veta vad man själv vill skapa och varför man vill skapa det. Det är en bra företagsstrategi inom kreativa branscher att ha en tydlig uppfattning om vad du själv tycker är bra och av hög kvalité, och samtidigt ha tillräckligt intresse och känsla för din egen skapelse att du har orken, lusten att jobba med den över lång tid, även när arbetet är mindre lustfyllt. Om du i den processen har en ständig oro kring "vad folk skall tycka" blir det extremt mycket svårare och mer betungande, och samtidigt har du inget sätt att faktiskt ta reda på det (fansen kan ju per definition inte ha en uppfattning om vad det är du håller på att skapa förens de har sett det).

Om jag tex skall skapa ett supplement till alien och märker att 90% av fanbasen vill ha ett supplement där man är space truckers är det då om jag vill försörja mig på rollspel en smart business model att skapa ett supplement där man är colonial marines och förlora försäljningssiffror
Hur vet du vad 90% av fansen tycker?
Hur går du tillväga för att ta reda på den informationen och verifiera att det är den är korrekt?

Och även om vi, hypotetiskt, skulle säga att det var möjligt att få fram en sådan siffra, så ja, det kan fortfarande vara rätt beslut både företagsekonomiskt och kreativt. Du som spelskapare kanske vet om att du kommer skapa mycket mer och mycket bättre material om du fokuserar på Colonial Marines än på Space Truckers. Många av de befintliga fansen kommer också sannolikt inse att ditt supplement är bra, samtidigt som du vinner över alla de nya fans som blev fans av just det supplementet, som inte ville ha Space Truckers.

Är det här med att skapa material till, ge ut och sälja rollspel någonting du faktiskt har egen erfarenhet av du bygger dina argument utifrån?
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Hamnar inte många varumärken och tjänster i kris just därför att skaparna försöker erbjuda sådant som de tror att kunderna efterfrågar? Jag tror att det folk vill ha är något som känns både välbekant och helt nytt. En slätstruken och ängslig repris full av ”fan service” roar få. Det är, tror jag, bättre om skaparen gör något eget än bara följer resultatet från en marknadsundersökning.
 
Last edited:

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
155
Jag tycker det är en smart företagsstrategi att veta vad man själv vill skapa och varför man vill skapa det. Det är en bra företagsstrategi inom kreativa branscher att ha en tydlig uppfattning om vad du själv tycker är bra och av hög kvalité, och samtidigt ha tillräckligt intresse och känsla för din egen skapelse att du har orken, lusten att jobba med den över lång tid, även när arbetet är mindre lustfyllt. Om du i den processen har en ständig oro kring "vad folk skall tycka" blir det extremt mycket svårare och mer betungande, och samtidigt har du inget sätt att faktiskt ta reda på det.



Hur vet du vad 90% av fansen tycker?
Hur går du tillväga för att ta reda på den informationen och verifiera att det är den är korrekt?

Och även om vi, hypotetiskt, skulle säga att det var möjligt att få fram en sådan siffra, så ja, det kan fortfarande vara rätt beslut både företagsekonomiskt och kreativt. Du som spelskapare kanske vet om att du kommer skapa mycket mer och mycket bättre material om du fokuserar på Colonial Marines än på Space Truckers. Många av de befintliga fansen kommer också sannolikt inse att ditt supplement är bra, samtidigt som du vinner över alla de nya fans som blev fans av just det supplementet, som inte ville ha Colonial Marines.

Är det här med att skapa material till, ge ut och sälja rollspel någonting du faktiskt har egen erfarenhet av du bygger dina argument utifrån?
Nej det har jag men jag har en grundläggande förståelse för att vill du sälja så tillgodoser du dina kunders behov det är så marknaden fungerar.

Är du snickare och din kund anlitar dig för att bygga en altan så gör du bäst i att bygga en altan om du vill ha betalt. Om din artistiska vision är att bygga en pergola är sak samma om du är ute efter att få betalt.

Samma sak med rollspel vill dina kunder ha drakar så ger du dom drakar och inte troll om du vill sälja.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,705
Location
Örebro
Är du snickare och din kund anlitar dig för att bygga en altan så gör du bäst i att bygga en altan om du vill ha betalt. Om din artistiska vision är att bygga en pergola är sak samma om du är ute efter att få betalt.
Här haltar din jämförelse. Klart du ska bygga en altan om det är det kunden ville, men skulle jag tala med min far som är golvläggare skulle han nog säga att det finns gränser för vad klienten kan tycka och tänka om när det kommer till genomförandet och skapandet av golvet. Där måste fackkunskapen få ta företräde över kundens önskemål.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,064
Location
Uppsala
Det går att göra skillnad på två olika uttryck för vad "fansen tycker".

Det ena är sentiment (stämning/känsla), som handlar om vad de uttrycker som grupp. Vad de säger.

Det andra är analytics (dataanalys), som handlar om att mäta vad de faktiskt gör.

Att lyssna på vad fans säger, eftersom det oftast är de antingen extremt negativa eller fånigt positiva som hörs mest, ger sällan hela bilden. Det är den klassiska kommentaren om att absolut lyssna på vad fans tycker men att inte göra som de säger. Inte helt sällan säger datan något annat.

Med rollspel tänker jag att data blir ganska svårt däremot? Försäljningssiffror känns spontant som den enda riktigt konkreta data som finns, för vad folk faktiskt gör med sina spel, vilka regler de ändrar på, vilka saker de inte gör som de är skrivna, etc., är ju närmast helt omöjligt att mäta på något sätt. Det kanske är så att alla som köper Alien bara spelar kostymdraman med reglerna, liksom, men ingen av dem ryter om det på Internet.

Men oavsett vad är det farligt att lyssna för mycket på stämning/känsla. Att "lyssna på fansen". För faktum är att de som hörs mest sällan representerar majoriteten.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,713
I frågor där du vill ha kundens pengar.
@adrian_of_arcane_lore s fullständiga version av ordspråket är den ursprungliga. Dvs om du säljer skjortor och en kund säger att den ena skjortan passar bättre än den andra så ska du som försäljare hålla med. Om du säljer skjortor och kunden tycker att du också borde sälja bananer har kunden inte alltid rätt.

Men jag var ju själv ett "fan" (eller i alla fall en konsument och spelare av första boken) som i originaltråden tyckte att det kändes onödigt med en nyutgåva. Nu med layoutbilderna och listan på förbättringar är jag ändå rätt sugen på att köpa nyutgåvan. Vilken version av min åsikt borde FL lyssnat på?
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Nej det har jag men jag har en grundläggande förståelse för att vill du sälja så tillgodoser du dina kunders behov det är så marknaden fungerar.
Fast nu är det ju iaf en handfull användare i tråden som är aktiva i branschen, har erfarenhet av att skapa och sälja rollspel som kommersiella produkter och inte håller med dig.

Är du snickare och din kund anlitar dig för att bygga en altan så gör du bäst i att bygga en altan om du vill ha betalt. Om din artistiska vision är att bygga en pergola är sak samma om du är ute efter att få betalt.
Som rollspelskonsument betalar du för en produkt, inte en tjänst.

Som hantverkare med lång erfarenhet och viss expertis (svetsare och industrirörläggare) så tar jag ju de jobb som stämmer överens med både vad jag kan, vad kunden vill ha och vad jag vill göra. Jag har tackat nej till svetsjobb jag inte vill ha, det är inte ett dugg konstigt att kunder som frågar fel sak av fel person inte får saken de önskat sig.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,191
Location
Off grid
Annars brukar jag följa följande princip:
  1. Är detta en person jag respekterar? Om "ja", gå vidare till punkt 2.
  2. Är personens åsikt relevant för mig? Om "ja", gå vidare till punkt 3.
  3. En ändring bör ske.
Min princip är istället:

1. Ligger det något i kritiken? Om "ja", gå vidare till punkt 2.
Om "nej" feedbacka till den som fört fram synpunkten och förklara tydligt din ståndpunkt.

2. Är kritiken så allvarlig att jag snarast behöver ändra något? Om "ja", gå vidare till punkt 3.
Om "nej" feedbacka till den som fört fram synpunkten och förklara tydligt din ståndpunkt.

3. Utvärdera vilka alternativ till förändring som finns och hur man bör väga dem mot varandra?
Feedbacka förändringen till den som fört fram synpunkten och tacka för att de påtalade bristerna.

Detta gäller för alla typer av situationer.
//EvilSpook
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,693
Location
En mälarö
Jag tror det sista man skall göra som rollspelsskapare (eller skapare av någonting alls, ärligt talat) är att ägna en enda tanke åt vad "fansen kommer tycka".

Det gamla spelet, den gamla filmen, den gamla plattan, den gamla boken, den gamla vadsomhelst man redan skapat finns kvar för de som vill ha det.
Eftersom att det var Fria ligan som nämndes så tycker jag att det kan vara på sin plats att nämna att just de tycker jag har visat sig vara både väldigt lyhörda gentemot sina kunder, samtidigt som de inte tummat på sin vision. Det är en delikat balansgång inte alla klarar av. Se till exempel på den stora mängd "fram och tillbaka" som skedde strax innan släppet av DoD23. FL tog definitivt till sig av den feedback de fick och gjorde en hel del ändringar innan den skarpa versionen släpptes.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,894
Location
Stockholm
Även om jag inte är principiellt emot att lyssna på de som köpt min produkt, så kan ju ett alltför stort lyssnande eller kollande på siffror leda till att allt är kompatibelt med Dungeons & Dragons till slut, eftersom det är det som säljer överlägset bäst. Och då blir konkurrensen mördande, eftersom alla vill göra det som säljer allra bäst. Men då minskar paradoxalt nog värdet på det jag skapar, eftersom konsumenterna får så många produkter att sprida ut sina pengar på att jag allra högst troligen säljer mindre än om jag har en egen unik produkt.

TSR gjorde ju det här alledeles på egen hand, de skapade så många olika produkter för att folk frågade efter dem att inget sålde tillräckligt bra för att överleva, och till sist klarade sig inte AD&D heller. Eller, ja, det var säkert mer komplicerat än så, men mer av allt är oftast inte en kommersiellt gångbar strategi för de flesta.

Men så här tänker jag kring en egen produkt:

När jag till sist ska göra om Vinterskogens hemlighet till Ligans Drakar och Demoner, så kommer jag att ta fasta på feedback jag fått på äventyret som handlar om att göra det mer spelbart och användbart, samt mer öppet och intressant. Alla dessa ändringar ligger i linje med vad jag själv tycker är rimligt att göra och som skulle öka värdet av äventyret för alla som köper det. Det blir ett bättre äventyr, helt enkelt, därför tänker jag ta hänsyn till det jag hört.

Visserligen har jag lyxen att jag troligen inte kommer att få feedback om att "jag vill inte ha en ny version av Vinterskogens hemlighet" eftersom det är typ 25 år sen jag skrev det, och ingen kommer att säga "too soon".
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,693
Location
En mälarö
Vad gäller detta huruvida man ska lyssna på fansen eller ej så finns det inget rätt eller fel i den frågan. Allt handlar om vad man vill med sin produkt. Vill man att den ska bli så kommersiellt gångbar som möjligt så är det väldigt klokt att snegla på vad de tilltänkta kunderna kan tänkas vilja ha. Vill man å andra sidan att ens produkt ska bli precis såsom man tänker sig den i huvudet och att den visionen är det enda viktiga så fuck the presumtiva kunderna. Om man ligger mittemellan dessa ytterligheter, tja, då får man väl snegla halvmycket på vad fansen tycker.
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Som ett tankeexperiment kan man fråga sig hur många som skulle lockas av en ny Star Wars-film vars innehåll helt var format av en marknadsundersökning. Personligen tror jag att en sådan film skulle bli mördande tråkig.
 
Last edited:
Top