Det finns en komplicerande faktor här, och det är att i rollspelsvärlden går saker out of print. Den gamla filmen går säkerligen att få tag på på någon streamingtjänst eller så, den gamla plattan finns på Spotify osv.Det gamla spelet, den gamla filmen, den gamla plattan, den gamla boken, den gamla vadsomhelst man redan skapat finns kvar för de som vill ha det.
Men rollspelsböcker…
Jag skriver ju på Mutant Chronicles: Luna City Blues just nu. Det är ett gammalt drömprojekt och jag har rätt starka åsikter och idéer om vad för slags spel jag vill göra och vilka ändringar jag vill göra till min version av MCs tidslinje för att det ska stödja den tänkta spelstilen.
Däremot är ju den närmast föregående versionen av Chronicles, Modiphius' 3e, ett spel som går närmast helt på tvärs med min vision. 3e är ett brötigt, bombastiskt spel som vrider upp pulpen och rymdoperan och fokuset på våld och action till 12. Medan LCB är tänkt att spelas mestadels ganska ovåldsamt, med fokus på undersökningar och utredningar snarare än action set pieces. Det blir liksom inte ens några riktiga vapen-stats.
Och det här vet jag redan nu kommer att göra en del MC-fans besvikna. En del har redan uttryckt denna besvikelse. Egentligen vill de bara ha mer 3e. Och det kommer de inte att få.
Och här kommer kickern: Det finns inte längre några legala sätt att få tag på böcker eller PDF:er till 3e, utöver begagnatmarknaden. Det betyder att alla som under 3es storhetstid var för fattiga eller som kom in i spelet för sent helt enkelt är rökta. Visst kan jag sitta och pösa och tycka att "folk får väl fortsätta spela sitt 3e" men det känns lite drygt… För en hel del av de som mest hade velat ha ett actionspel har ju inget 3e att fortsätta spela och inget sätt att få tag på det.
(Hade jag fått bestämma så skulle det finnas någon form av bestående standard inom rollspel att alla gamla utgåvor av spel alltid hamnar på typ DrivethruRPG eller något, så att de finns att få tag på. Överlag retar det här med artificiella distributionsbegränsningar mig lite.)
(Jag kommer också inte att lyssna på just de fansen, även om det säkert är så att jag skulle kunna kränga en bok till eller två på det viset. Men jag är och förblir en indie-rollspelsmakare till kynnet. Jag kostar på mig att vara lite "my way or the highway" och bara ta in den feedback jag bryr mig om ur kreativt hänseende, för att jag egentligen aldrig räknar med att ens gå runt, än mindre tjäna pengar)