Att lyssna på fans

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,207
Location
The Culture
Jag utgår från mig själv nu, i egenskap av fan av somliga saker. Jag litar möjligen på mitt omdöme när det gäller att veta vad jag inte vill ha, men antagligen inte när det gäller att veta vad jag vill ha. För att förklara varför refererar jag till ett (påstått) citat från Henry Ford, angående kundernas eventuella inblandning i utvecklandet av T-Forden: "Om jag frågat folk vad de ville ha skulle de ha svarat snabbare hästar."

Folk vet alltså oftast inte vad de egentligen vill ha innan de ser det, oavsett om de är fans eller inte.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,894
Location
Stockholm
FL tog definitivt till sig av den feedback de fick och gjorde en hel del ändringar innan den skarpa versionen släpptes.
Bra och intressant exempel. Ligan valde vilken feedback de ville ta till sig av, vilket är det bästa sättet. Åtminstone två olika typer av feedback blev ju inte åtgärdade, vilket ledde till rätt mycket tandagnisslan då och till viss del fortfarande:

1. "Kortare färdighetslistor." – jag läste en del feedback på Facebook om att ju kortare färdighetslistor ett rollspel har, desto modernare och bättre är det. Alltså blev de längre färdighetslistorna som till sist kom med i spelet en besvikelse för de som ville ha kortare listor. Själv vill jag har fler färdigheter, så jag är nöjd.

2. "Det är inte en nytryckning av Drakar och Demoner Expert, som är det bästa rollspelet nånsin." – Alltså det första Expert. Det valde Ligan att inte göra, och jag tror att det var helt rätt beslut, oavsett de fans som fortfarande drömmer om att Blixts Drakar och Demoner Expert åter ska bli guldstandarden i svenskt rollspel.

Hade det blivit bättre med kortare färdighetslistor? Kanske, men jag tycker det räcker med Svärdets sång för det.
Hade det blivit bättre att göra om Drakar och Demoner Expert? I min mening, absolut inte alls.

Så lyssna aktivt, lyssna välkomnande, men ta egna beslut.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,693
Location
En mälarö
Tror inte Mörk Borg fokusgruppades fram precis.
Fast är det inte så nära på all utveckling sker? Ett avantgarde slänger ut krokar i mörkret och medan de flesta faller skramlande till marken så är det alltid någon som fastnar och drar sig vidare på nya stigar under jubel och följda av efterapare, eller? Att Mörk Borg när det släpptes 2020 skulle bli en framgång tror jag ingen enda människa trodde på. Men det blev det. Och det är den typ av anomali som driver all kultur framåt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,263
Ja, om man frågar så får man ofta svaret "more of the same".
Eller "det jag spelade när jag var 15".

Och den riktiga frågan för mig är väl snarare hur man ser till att det man gör som spelskapare är meningsfullt, och inte bara är en repetition av sådant som redan finns. Särskilt om man skriver inom en existerande/etablerad IP.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,894
Location
Stockholm
Om Mörk Borg hade kollats i fokusgrupper skulle nog feedbacken varit tudelad:

"Jag hatar detta och vill aldrig spela spel som ser ut så här eller har den här attityden" och "Jag älskar det här och vill bara spela spel som ser ut så här eller har den här attityden."

Om skaparna av Mörk Borg (ja, jag vet vilka de är, men nu får de vara lite mer "generella skapare" i mitt exempel :) ) skulle lyssna på den negativa kritiken de fått skulle de lägga ner spelet, köpa tillbaks alla böcker, plöja ner dem i en åker nånstans, och sedan offentligt be om förlåtelse för att de hade mage att göra något sådant. Och sen göra spel med traditionellt innehåll och layout.

Å andra sidan har de fått rätt mycket konstruktiv feedback också, och väljer att lyssna på den.

:D
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,693
Location
En mälarö
Som ett tankeexperiment kan man fråga sig hur många som skulle lockas av en ny Star Wars-film vars innehåll helt har styrts av önskemål från en marknadsundersökning. Personligen tror jag att en sådan film skulle bli mördande tråkig.
Det där påminner om en undersökning jag en gång tog del av. Man frågade en stor mängd personer från alla jordens hörn och från så många kulturer som möjligt om vilket av en rad skämt de tyckte var roligast. Man fick på så vis fram en vinnare, alltså något som skulle vara världens roligaste skämt. Väl där så gjorde man om det hela. Man frågade samma personer en gång till men bara om vad de tyckte om vinnarskämtet. Och resultatet blev att väldigt få tyckte att det var knee-slap-garv-roligt utan de flest tyckte det var ett ok skämt men oftast inget mer. Följaktligen så tyckte även på samma vis motsvarande få att skämtet var urkasst. Läxan man kan dra av detta är väl att om man försöker vara alla till lags så slutar det bara med att man sitter där med ett halvfullt glas mellanmjölk.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,693
Location
En mälarö
Och ... ? Vi väntar ...
Jag är lite osäker men det kan ha varit det här:

"Two hunters are out in the woods when one of them collapses. He doesn't seem to be breathing and his eyes are glazed. The other guy whips out his phone and calls the emergency services. He gasps, "My friend is dead! What can I do?" The operator says, "Calm down. I can help. First, let's make sure he's dead." There is a silence; then a gun shot is heard. Back on the phone, the guy says, "OK, now what?"

En kommentar från en av de inblandade i undersökningen:

"It was the joke that most people didn't hate. It's so you can look at any one group. You can look at men or women or young or old or Canadians. And there's always a joke that they thought was much, much funnier. But when you pulled the data, you got the average. And that's the average. It's the average joke."
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Vill man att den ska bli så kommersiellt gångbar som möjligt så är det väldigt klokt att snegla på vad de tilltänkta kunderna kan tänkas vilja ha. Vill man å andra sidan att ens produkt ska bli precis såsom man tänker sig den i huvudet och att den visionen är det enda viktiga så fuck the presumtiva kunderna.
Det är nog tredje eller fjärde gången det kommer upp i den här tråden att det råder någon sorts motsatsförhållande mellan kommersiell gångbarhet och skapande vision. Jag förkastar den premissen helt och hållet, och tror istället att det som blir kommersiellt gångbart blir det för att det förenar kommersiell gångbarhet med skapande vision. Att visionen bakom skapandet, det den skapande vill göra, också är kommersiellt gångbart.
Fansen vet vad de gillar när de ser det liksom.

Folk vet alltså oftast inte vad de egentligen vill ha innan de ser det, oavsett om de är fans eller inte.
Precis det.

Bra och intressant exempel. Ligan valde vilken feedback de ville ta till sig av, vilket är det bästa sättet.
Att fråga efter, ta till sig och anpassa sig efter feedback är ju en enormt legitim del i en skapandeprocess.
Men vet man inte själv vad man vill åstadkomma så är det ju också helt omöjligt att göra en avvägning av vad man skall lyssna på.

Fast är det inte så nära på all utveckling sker? Ett avantgarde slänger ut krokar i mörkret och medan de flesta faller skramlande till marken så är det alltid någon som fastnar och drar sig vidare på nya stigar under jubel och följda av efterapare, eller? Att Mörk Borg när det släpptes 2020 skulle bli en framgång tror jag ingen enda människa trodde på. Men det blev det. Och det är den typ av anomali som driver all kultur framåt.
Jupp, det är det som är poängen. Hade man lätt kunnat avgöra vad som kommer bli nästa stora grej hade varenda kotte vart miljonär vid det här laget.

Men att ta in eller inte ta in feedback, hur man strukturerar en sådan process och vad man gör med vad man får in, handlar ju inte så mycket om att tänka på vad "fansen kommer tycka", som ju var vad som startade den här diskussionen, utan just om hur man jobbar med skapande processer.

Exempelvis är det ju jättevanligt att ha tydliga idéer och visioner för delar av ett kreativt verk, men behöva hjälp eller feedback på det (från de man jobbar med eller ens fans) i andra delar. Det betyder ju inte att det skaparen vill och den den eventuella publiken vill står i kontrast till varandra osv.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
286
Kunden har alltid rätt
Adrians tillägg till det här var viktigt, men jag kommer också att tänka på ett annat uttryck jag läst:
”En del kunder är inte värda att ha.”

Om det på kort och lång sikt kostar mer att göra kunden nöjd än vad kunden faktiskt betalar är det en sund princip att avböja deras begäran.
I rollspelssammanhang skulle detta kanske vara självutnämnda fans med nättroll-tendenser. De som alltid har något att klaga på oavsett vad.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
I rollspelssammanhang skulle detta kanske vara självutnämnda fans med nättroll-tendenser. De som alltid har något att klaga på oavsett vad.
Har absolut varit i situationen där kunder åberopat sin status som kund, varit till besvär, inte fått det gehör den önskat, pompöst deklarerat att den minsann inte kommer fortsätta vara kund och den enda reaktion man kan ha på det är "good riddance". Långt ifrån alla kunder är lika viktiga, det är dom inte för någon business, inte allas pengar är lika mycket värda. Man väljer vilken publik man tilltalar, man väljer också bort den publik man inte vill ha.

Det är inte ett dugg konstigt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,894
Location
Stockholm
Om det på kort och lång sikt kostar mer att göra kunden nöjd än vad kunden faktiskt betalar är det en sund princip att avböja deras begäran.
Pris är ju en klassiker här. Oavsett vilket pris man sätter på en produkt kommer man att få feedback om att det är "för dyrt". Och om man då sänker det, så visar det sig ofta att man inte säljer tillräckligt mycket mer av produkten för att täcka inkomstbortfallet.

Paradoxalt kan man då tjäna mer pengar på att höja priset, och sälja mindre men få in mer pengar ändå.

EDIT: och "bilder och fyrfärgstryck är onödigt, jag vill bara ha spelet" är en inte helt ovanlig feedback. De som tillhandahåller sådana varianter ser oftast att de bildlösa, enkelt layoutade varianterna säljer ... ja, typ noll och intet. Men det dyker upp gång på gång, "bilder spelar ingen roll, onödigt med så mycket bilder, jag vill bara ha texten". Kanske enstaka spelare vill det, men den överväldigande, betalande majoriteten vill ha fina böcker (oavsett om det är fyrfärg eller inte).
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,064
Location
Uppsala
Kunden har alltid rätt
Skillnaden är väl att underhållning inte har några objektiva kvaliteter och varje kund kan därför inte ha rätt.

Den vars kött inte stekts efter beställningskraven eller den hotellgäst vars lakan inte var tvättade ordentligt har ju haft med sig förväntningar om tjänster. Att köpa ett rollspel, men du tycker färdighetslistan är för lång/kort är svårt att jämföra med det.

Lycka till med att göra både mig och @krank nöjd med samma rollspel, liksom!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,906
Å andra sidan, det körs konvent för endast 4e än idag?
D&D 4ed är ju onekligen ett jättebra spel! Som sålde skit och fick folk att hoppa över till Pathfinder. När man gör en produkt som får ett annat spel att ta över som störst i världen ett tag på att göra grejen man brukade göra… Inte en vinnande strategi.

Werewolf 5e däremot är ett dåligt spel. Det slet ut nästan allt det bra med spelet för att göra folk som ändå inte köpte spelet och som fortsatte gnälla glada.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,023
Location
Värnhem, Malmö
Om man primärt vill tjäna pengar finns det bra mycket bättre saker att göra än att släppa rollspel. Nästan alla rollspelsmakare sysslar ju med det för att de just vill skriva rollspel – och då har de också antagligen en idé om vilken sorts material de tycker bra om och vilket de tycker sämre om. För de flesta är det inte värt att skriva något de själva tycker är ointressant bara för att några fans vill ha det – om de följer den logiken kan de lika gärna lägga av med rollspelsskrivandet helt och hållet och göra något mer lönsamt.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
608
Det är dock det säkraste sättet att bli "rik" på när det gäller rollspel, tror jag. Inte att bli rik på att sälja böcker som fan, utan bli rik på att sälja många böcker som folk gillar och som har en värld som andra ser potential i och sen licensiera eller sälja den.
Tror inte Mike Pondsmith direkt blivit fattig av att licensiera ut sitt IP till CD Projekt RED.
 
Top