Vill man att den ska bli så kommersiellt gångbar som möjligt så är det väldigt klokt att snegla på vad de tilltänkta kunderna kan tänkas vilja ha. Vill man å andra sidan att ens produkt ska bli precis såsom man tänker sig den i huvudet och att den visionen är det enda viktiga så fuck the presumtiva kunderna.
Det är nog tredje eller fjärde gången det kommer upp i den här tråden att det råder någon sorts motsatsförhållande mellan kommersiell gångbarhet och skapande vision. Jag förkastar den premissen helt och hållet, och tror istället att det som blir kommersiellt gångbart blir det för att det förenar kommersiell gångbarhet med skapande vision. Att visionen bakom skapandet, det den skapande
vill göra, också är kommersiellt gångbart.
Fansen vet vad de gillar när de ser det liksom.
Folk vet alltså oftast inte vad de egentligen vill ha innan de ser det, oavsett om de är fans eller inte.
Precis det.
Bra och intressant exempel. Ligan valde vilken feedback de ville ta till sig av, vilket är det bästa sättet.
Att fråga efter, ta till sig och anpassa sig efter feedback är ju en enormt legitim del i en skapandeprocess.
Men vet man inte själv vad man vill åstadkomma så är det ju också helt omöjligt att göra en avvägning av vad man skall lyssna på.
Fast är det inte så nära på all utveckling sker? Ett avantgarde slänger ut krokar i mörkret och medan de flesta faller skramlande till marken så är det alltid någon som fastnar och drar sig vidare på nya stigar under jubel och följda av efterapare, eller? Att Mörk Borg när det släpptes 2020 skulle bli en framgång tror jag ingen enda människa trodde på. Men det blev det. Och det är den typ av anomali som driver all kultur framåt.
Jupp, det är det som är poängen. Hade man lätt kunnat avgöra vad som kommer bli nästa stora grej hade varenda kotte vart miljonär vid det här laget.
Men att ta in eller inte ta in feedback, hur man strukturerar en sådan process och vad man gör med vad man får in, handlar ju inte så mycket om att tänka på vad "fansen kommer tycka", som ju var vad som startade den här diskussionen, utan just om hur man jobbar med skapande processer.
Exempelvis är det ju jättevanligt att ha tydliga idéer och visioner för
delar av ett kreativt verk, men behöva hjälp eller feedback på det (från de man jobbar med eller ens fans) i andra delar. Det betyder ju inte att det skaparen vill och den den eventuella publiken vill står i kontrast till varandra osv.