Det finns dock en grej med rollspel, som Target tog fasta på med Mutant Chronicles, och som Riotminds hade som en ledstjärna med Trudvang. Att skriva rollspel är ett utmärkt sätt att skapa en sammanhållen "intellectual property" som man kan bygga på, och sedan till sist licensiera till andra för andra applikationer (serier, film, böcker, handdukar, hundleksaker).
Det kräver dock ett företagssinne och en uthållighet som de flesta av oss rollspelare inte har, för det tar lång tid och kräver oftast rätt mycket investeringar över tid i artwork, förutom att man ska skriva skiten också.
Det är dock det säkraste sättet att bli "rik" på när det gäller rollspel, tror jag. Inte att bli rik på att sälja böcker som fan, utan bli rik på att sälja många böcker som folk gillar och som har en värld som andra ser potential i och sen licensiera eller sälja den.
Det är därför jag tror att t.ex. Fria Ligans framtida tillväxt ligger i att skapa helt egna IP de kontrollerar. Eller Helmgast också för den delen, eller Eloso. Att göra rollspel på licens kan vara ett bra och relativt snabbt sätt att få en god volym, men sen är man "fast" i licensen och skapar värde åt andra med allt sitt slit. Tycker jag i alla fall, jag vet att Ligan tycker att det är fett coolt (så säger ungdomen nu väl?) att göra riktiga "Blade Runner" istället för "I can't believe it's not Blade Runner", vilket jag också tycker skiner igenom i deras spel, och som absolut säkert är en av grundstenarna i deras framgång.
EDIT: Flyttade denna från Att lyssna på fans, eftersom det här inte handlade om att lyssna på fans.
Svårt att hålla isär saker ibland.