Går det att bli rik på rollspel och om så vilka har lyckats bli det.

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
167
Matt Mercer borde väl dragit ihop en hel del pengar med anknytning till rollspel.

1 miljon dollar är hans net worth och hans årsinkomst är 80000 dollar vad jag kan läsa mig till på nätet


Frågan är då hur mycket som kommer genom rollspelsrelaterade inkomstkällor och hur mycket som kommer genom annat som tex hans voice acting även om även hans voice acting är knutet i vis grad till rollspel.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
308
Location
Stockholm
Jag frågade ChatGPT. Även om det brukar finnas anledning att vara kritisk mot de svar som denna tjänst levererar, så tycker jag svaren i det här fallet åtminstone verkar vara intressanta (jag tog bort en del av de mest långrandiga förklaringarna). Antar att nedanstående är en åtminstone hyfsad sammanställning av sådant som skrivits på nätet:

Classic case of “plausible, hard to verify”. If it said the opposite and it was true, it would be noteworthy. DriveThruRPG doesn’t publish sales statistics as open data as far as I can see.
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,795
Location
Nirvana
Classic case of “plausible, hard to verify”. If it said the opposite and it was true, it would be noteworthy. DriveThruRPG doesn’t publish sales statistics as open data as far as I can see.
Som jag skrev är det inte alls säkert att det är tillförlitlig info. Men ChatGPT nämner ju en del aktörer i branschen som ska ha skrivit saker. Stämmer inte något av det? Jag har alltså ännu inte haft möjlighet att kolla upp det själv.
 
Last edited:

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,210
Location
Göteborg
Listan på de som borde vara ”rika” är lite enklare att sätta ihop tror jag. :) Men säkert väldigt felaktig.
Jag tycker att @Oldtimer förtjänar att vara rik på rollspel. Satsade tidigt på världens bästsäljare, tog stora personliga risker, producerade mängder, men hamnade i ett oförtjänt bakvatten.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,899
Location
Stockholm
Om man primärt vill tjäna pengar finns det bra mycket bättre saker att göra än att släppa rollspel. Nästan alla rollspelsmakare sysslar ju med det för att de just vill skriva rollspel – och då har de också antagligen en idé om vilken sorts material de tycker bra om och vilket de tycker sämre om. För de flesta är det inte värt att skriva något de själva tycker är ointressant bara för att några fans vill ha det – om de följer den logiken kan de lika gärna lägga av med rollspelsskrivandet helt och hållet och göra något mer lönsamt.
Det finns dock en grej med rollspel, som Target tog fasta på med Mutant Chronicles, och som Riotminds hade som en ledstjärna med Trudvang. Att skriva rollspel är ett utmärkt sätt att skapa en sammanhållen "intellectual property" som man kan bygga på, och sedan till sist licensiera till andra för andra applikationer (serier, film, böcker, handdukar, hundleksaker).

Det kräver dock ett företagssinne och en uthållighet som de flesta av oss rollspelare inte har, för det tar lång tid och kräver oftast rätt mycket investeringar över tid i artwork, förutom att man ska skriva skiten också. :D

Det är dock det säkraste sättet att bli "rik" på när det gäller rollspel, tror jag. Inte att bli rik på att sälja böcker som fan, utan bli rik på att sälja många böcker som folk gillar och som har en värld som andra ser potential i och sen licensiera eller sälja den.

Det är därför jag tror att t.ex. Fria Ligans framtida tillväxt ligger i att skapa helt egna IP de kontrollerar. Eller Helmgast också för den delen, eller Eloso. Att göra rollspel på licens kan vara ett bra och relativt snabbt sätt att få en god volym, men sen är man "fast" i licensen och skapar värde åt andra med allt sitt slit. Tycker jag i alla fall, jag vet att Ligan tycker att det är fett coolt (så säger ungdomen nu väl?) att göra riktiga "Blade Runner" istället för "I can't believe it's not Blade Runner", vilket jag också tycker skiner igenom i deras spel, och som absolut säkert är en av grundstenarna i deras framgång.

EDIT: Flyttade denna från Att lyssna på fans, eftersom det här inte handlade om att lyssna på fans. :D Svårt att hålla isär saker ibland.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,332
Matt Mercer borde väl dragit ihop en hel del pengar med anknytning till rollspel.

1 miljon dollar är hans net worth och hans årsinkomst är 80000 dollar vad jag kan läsa mig till på nätet
Låter som att han har det rätt bra ställt, men det är gränsfall om det kan kallas att vara rik.

Medellönen i Sverige är tydligen 39900kr/månad vilket omräknat blir en årsinkomst på ca 43000 dollar.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,026
Location
Värnhem, Malmö
Det finns dock en grej med rollspel, som Target tog fasta på med Mutant Chronicles, och som Riotminds hade som en ledstjärna med Trudvang. Att skriva rollspel är ett utmärkt sätt att skapa en sammanhållen "intellectual property" som man kan bygga på, och sedan till sist licensiera till andra för andra applikationer (serier, film, böcker, handdukar, hundleksaker).

Det kräver dock ett företagssinne och en uthållighet som de flesta av oss rollspelare inte har, för det tar lång tid och kräver oftast rätt mycket investeringar över tid i artwork, förutom att man ska skriva skiten också. :D

Det är dock det säkraste sättet att bli "rik" på när det gäller rollspel, tror jag. Inte att bli rik på att sälja böcker som fan, utan bli rik på att sälja många böcker som folk gillar och som har en värld som andra ser potential i och sen licensiera eller sälja den.

Det är därför jag tror att t.ex. Fria Ligans framtida tillväxt ligger i att skapa helt egna IP de kontrollerar. Eller Helmgast också för den delen, eller Eloso. Att göra rollspel på licens kan vara ett bra och relativt snabbt sätt att få en god volym, men sen är man "fast" i licensen och skapar värde åt andra med allt sitt slit. Tycker jag i alla fall, jag vet att Ligan tycker att det är fett coolt (så säger ungdomen nu väl?) att göra riktiga "Blade Runner" istället för "I can't believe it's not Blade Runner", vilket jag också tycker skiner igenom i deras spel, och som absolut säkert är en av grundstenarna i deras framgång.

EDIT: Flyttade denna från Att lyssna på fans, eftersom det här inte handlade om att lyssna på fans. :D Svårt att hålla isär saker ibland.
Det inskärper också något som sades tidigare – det man blir rik på är att äga. För illustratören eller skribenten som jobbat på IP:t finns ju inte denna möjlighet.
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,795
Location
Nirvana
Mina spel säljer hälften tryck, hälften PDF. Köparna är mest amerikaner, britter och spanjorer, så det kan säkert skilja sig mellan olika länder.
Intressant! Det gör ju också dina säljdata till något helt annat än de som @adrian_of_arcane_lore beskriver. Jag antar att dynamiken för engelskspråkiga spel är en annan, men det är svårt att veta säkert eftersom det inte (?) finns så mycket offentliga uppgifter att utgå ifrån. Möjligen är det betydelsefullt hur stor del av kundkretsen som har tillgång till iPad eller vad nu folk använder för att läsa köpta PDF:er.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,240
Location
Göteborg
Det här är liksom lite av kärnan i hela alltihopa.
Rollspelsföretagande är som allt annat företagande, det är inte unikt och det är verkligen inget speciellt.
[...]

3. Låg inträdesbarriär. Det är väldigt enkelt och väldigt billigt att skapa rollspel. Enklare och billigare än kanske någon annan typ av spel (bland annat för att så stor del av skapandet ligger på spelarna, inte på designern). Steget in i branschen är därför väldigt litet, lägg till det att de flesta utövare mer eller mindre skolat sig själva i speldesign genom att aktivt spela (att spela rollspel är att skapa rollspel), och du har fantastiska förutsättningar för en enorm flora av skapare. Det leder till att det finns fantastiskt mycket otroligt bra och spännande spel (och ännu fler mindre bra och ointressanta), men också att utrymmet för varje enskilt spel är väldigt litet.

Att det behövs förhållandevis lite startkapital för att ge ut rollspel och att det finns gott om passionerade rollspelare som likt undertecknad är villiga att driva rollspelsföretag även om det inte ger någon lön gör att det i praktiken inte är som allt annat företagande. Unikt är det inte, det går att dra paralleller till mängder av musiker och konstnärer. Ekonomisk ersättning vore önskvärt, men det är inte primärt. För många vanliga företag är vinsten det som räknas och verksamheten är ett medel för att åstadkomma ekonomisk avkastning.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,026
Location
Värnhem, Malmö
Att det behövs förhållandevis lite startkapital för att ge ut rollspel och att det finns gott om passionerade rollspelare som likt undertecknad är villiga att driva rollspelsföretag även om det inte ger någon lön gör att det i praktiken inte är som allt annat företagande. Unikt är det inte, det går att dra paralleller till mängder av musiker och konstnärer. Ekonomisk ersättning vore önskvärt, men det är inte primärt. För många vanliga företag är vinsten det som räknas och verksamheten är ett medel för att åstadkomma ekonomisk avkastning.
Rollspelsmakare är, som jag tidigare har poängterat, folk som har vinstmarginaler som poeter och jämför sig med en av de industrier i världen som har allra högst omsättning.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,713
Jag vet inte vem som sitter på vad i Critical Role, men någon måste väl ha dragit in rejält med pengar där?
Jag tror spelarna är gemensamma delägare i företaget (sen de bröt sig ut från Geek & Sundry). Med tanke på deals med tv-serier, merch och streamingpengar har de nog fått in en hel del, så de har nog sitt på det torra.
 

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,333
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De datorspel jag jobbar med nu, och även de flesta jag jobbat med i det förflutna, säljer orders of magnitude mer än något rollspel utom D&D gör.

Det bästa sättet att bli rik som rollspelare är alltså att ge sig in i datorspelsbranschen. Det har jag märkt av själv, nu har jag liksom råd med en Stockholmshipster-hyra.

Ska man tvunget bli rik på någon mer nischad nördaktivitet, som säljer mindre än säg 100 000 ex, verkar det som att figurspel är en mycket bättre metod än rollspel.

Alternativet vore väl att ASMR-bläddra i rollspelsböcker på OnlyFans, iförd porrig cosplay. Känns som att det hade kunnat funka.
 

Hundenilunden82

Veteran
Joined
14 Nov 2024
Messages
167
Jag vet inte vem som sitter på vad i Critical Role, men någon måste väl ha dragit in rejält med pengar där?
Som jag tror jag nämnt tidigare i tråden.

Matt Mercer har en net worth på motsvarande 10 miljoner svenska kronor och en årsinkomst på motsvarande 800000 svenska kronor enligt vad som går att läsa sig till sedan hur mycket av det som är kopplat till just Critical Role och hur mycket som kommer genom annat som hans voice acting i tvspel och animerade serier och deltagande i olika cons och annat är ju oklart.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,185
Location
Uppsala
Det är därför jag tror att t.ex. Fria Ligans framtida tillväxt ligger i att skapa helt egna IP de kontrollerar. Eller Helmgast också för den delen, eller Eloso. Att göra rollspel på licens kan vara ett bra och relativt snabbt sätt att få en god volym, men sen är man "fast" i licensen och skapar värde åt andra med allt sitt slit. Tycker jag i alla fall, jag vet att Ligan tycker att det är fett coolt (så säger ungdomen nu väl?) att göra riktiga "Blade Runner" istället för "I can't believe it's not Blade Runner", vilket jag också tycker skiner igenom i deras spel, och som absolut säkert är en av grundstenarna i deras framgång.
Apropå Helmgast så borde väl både Eon och NeoTech lämpa sig att föras över till andra medier som datorspel, böcker och bärdspel. Eon hade väl en del böcker som släpptes vill jag minnas men aldrig läste. Hade jag haft mer tid hade jag med glädje påbörjat något sådant men lite för mycket med allt annat.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,899
Location
Stockholm
Jag har varit inne i startup-svängen och det är typ samma. De flesta är naiva, charmiga idioter som drivs av passion. Iaf i min bransch.
Det som de flesta framgångsrika rollspelsföretagare har gemensamt är deras företagarfärdigheter. MIn bedömning är att de flesta av dem hade kunnat lyckas med något annat företag, för att de är duktiga på att driva företag. Rollspelskunnandet är inte lika viktigt för att nå stor framgång, även om det självklart hjälper att veta vad man håller på med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,362
Location
Ereb Altor
Det som de flesta framgångsrika rollspelsföretagare har gemensamt är deras företagarfärdigheter. MIn bedömning är att de flesta av dem hade kunnat lyckas med något annat företag, för att de är duktiga på att driva företag. Rollspelskunnandet är inte lika viktigt för att nå stor framgång, även om det självklart hjälper att veta vad man håller på med.
Och i detta bör man i allra högsta grad lägga in förmågan att analytiskt och strategiskt avgöra vad man bör göra givet de mål man har satt upp. Att maximera sin möjlighet att nå framgång, både kort- och långsiktigt.

Obs: De mål man har satt behöver absolut inte vara att bli miljonär :)
 
Top