Att lyssna på fans

Mogger

Hipsteranka
Liten anekdot:

Vi skriver just nu Ereb Altor-moduler som 3:e partstilägg till DoD. Våra första två moduler släpps i år (Kopparhavet och Världsboken). Vi har jobbat med detta under rätt lång tid och har har kommit rätt långt (ja, i princip är vi klara men det återstår en del jobb). Under processen har vi lyssnat på både fans, licensägare och små fokusgrupper. Vi kan såklart inte igonorera fans. Många av frågorna rör på vilket sätt vi tänker ändra på land X. En väldigt vanlig återkommande fråga har varit "ska ni ta bort Nidland". Vilket vi faktiskt tänkte. Men, sedan lyssnade vi. Och nu har vi fört in en region som bär drag av det högst problematiska Nidland, men under annat namn och utan de problematiska dragen. Istället har det blivit en intressant plats som nog kan leda till kul spelande. Vi har gjort en del sådana avvägningar. Men hade vi lyssnat på fansen så hade vi i princip kunnat släga allt vårt jobb i soptunnan, för rätt många vill ha en ny upplaga av den gamla Ereb Altor-boxen. Vi har inget som helst intresse av att göra det. Vi tror, på ett fundamentalt plan, att det inte är rätt väg att gå. Varken kommersiellt eller konstnärligt. Vi kommer aldrig lyssna på de fansen som säger så, även om de får 90% av rösterna i någon omröstning. För vi är övertygade om att den väg vi har valt är rätt.

Det här tror jag är så de flesta jobbar, vilket väl också har beskrivits i tråden av flera andra. Det är inte så att det finns två ytterligheter där, där man antingen lyssnar på 90% eller ignorerar alla. Ingen av dessa scenarion är rimliga eller trovärdiga.

Mogger

Hipsteranka
Om du någon gång sysslat med sälj så vet du att det handlar om att tillgodose sina kunders behov och att ge dom det dom vill ha och om du inte kan det så går dom till någon annan som kan.

Vill du hålla dig flytande så ser du till att ge din konsumentbas det dom vill ha och inte det du anser att dom vill ha.
Men det är ju inte alls samma sak som "lyssna på vad fansen säger"

I rätt många undersökningar jag har läst så skulle "fansen" aldrig någonsin köpa en elbil. Trots det är elbilsmarknaden stark (trots vad vissa olyckskorpar säger i media).

Jag tror att du måste ta in alla aspekter av det jag säger, och inte fastna i ett enda argument.

(ja, jag har någon gång sysslat med sälj, och nej, min kritik kvarstår fortfarande. Du har byggt upp en falsk dikotomi mellan att ge kunden vad de vill ha och att ignorera sina fans. Det funkar inte så IRL).

Leon

Leo carcion
Och ingen av oss arbetar med Ereb Altor som ett säljprojekt. Givetvis finns det en kommersiell dimension, eftersom det hela måste gå runt och vi vill att så många som möjligt skall vilja spela i vårt Ereb Altor. Men vi jobbar med detta för att det är kul, och för att vi vill göra något med Ereb Altor.

EDIT: Detta är ju i princip även vad pappa skrev om MÖRK BORG ovan, och jag misstänker att det är vad du får höra från många, de allra flesta, spelskapare.

Mogger

Hipsteranka
För att avsluta, att ge sin kundbas det de vill ha är det svåraste som finns. Visst kan man hitta typer av produkter som får en snabb efterfrågan (mobilskal, fidgetspinners etc) och ge det till kunden innan trenden dör. Det är en risk, för du har inte kontroll över marknaden. Du får hoppas att du tjänar så mycket så att det lager du står kvar med (och övriga fasta kostnader) inte äter upp din vinst när trenden lägger sig.

Andra branscher är mer stabila. Coca Colas bäst säljande produkt är, otippat, drycken Coca Cola. Här är det superenkelt att ge fansen det de vill ha. För de vill ha exakt samma. Ändra inget. Det här gäller fler produkter. Jag nämnde strösocker ovan. Det var ingen slump. Det är en oerhört stabil produktkategori. Folk köper ungefär lika mycket socker alldeles oavsett vad som händer i världen i övrigt.

Det här är två ytterligheter. I fall 1 lyssnar du enbart på vad fansen vill ha och bygger din verksamhet kring det. Vi vet att det är hög risk. Padelhallar som inte blev klara i tid blev rejäla förlustaffärer. Men det kan ge en god vinst. Men, sedan är det slut och du behöver hitta nästa grej. I fall 2 har vi en stabil produkt som aldrig ändrar sig. Det betyder inte att du är säker. Dansukker (eller vad de nu heter) har inte längre monopol på socker i Sverige. Det lär påverka deras försöljningssiffror. Men de har gett kunden vad den vill ha, men har inte kunnat sänka sina priser.

Nästan alla andra verksamheter ligger mellan dessa. De kan vara mer eller mindre trenddrivna, och trenderna kan variera stort. Det går såklart inte att lansera en ny värmepump som drar dubbelt så mycket el som den förra, även om det kan värma vatten på 20 sekunder. För ingen kund vill ha det.

men i de flesta fall är det rätt svårt att ge kunden det den vill ha. Jättesvårt. Det är därför det finns en hel yrkeskår som jobbar med detta, och trots att det yrket snart är 100-gammalt (ja, det är ju det äldsta yrket egentligen) så är de fortfarande inte överens om, ja, något. Börja följa ledande marketers på LinkedIn. De är inte ens överens om vad yrket ska kallas! Än mindre hur de ska kunna ge sina kunder det de vill ha.

Så, ja, givetvis måste man lyssna på kunderna i någon mån. Det går inte att sälja skit som ingen vill ha (eller, det gör det uppenbarligen bara det är tillräckligt billigt).

Så jag är lite förvirrad. Jag förstår inte vilken del av allt detta som spelmakare ska börja ägna sig mer av. Och isf hur.

Hundenilunden82

Veteran
Och ingen av oss arbetar med Ereb Altor som ett säljprojekt. Givetvis finns det en kommersiell dimension, eftersom det hela måste gå runt och vi vill att så många som möjligt skall vilja spela i vårt Ereb Altor. Men vi jobbar med detta för att det är kul, och för att vi vill göra något med Ereb Altor.

EDIT: Detta är ju i princip även vad pappa skrev om MÖRK BORG ovan, och jag misstänker att det är vad du får höra från många, de allra flesta, spelskapare.
Det är ju vad jag sagt hela tiden att det kokar ned till vad man har för ambitioner med sitt skapande.

Om man som ni jobbar med det på hobbynivå och har andra inkomstkällor så kan man kanske kosta på sig att köra sitt eget race och göra det man själv vill och brinner för utan att behöva väga in om det man gör kommer att vara kommersiellt gagnbart.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tyvärr är det ju också så att i den allmänna diskursen blir "X lyssnar inte på fansen!" ett sätt att svepa in "X lyssnar inte på mig!" i ett slags extra lager av legitimitet. Att förstora upp sig och sin åsikts betydelse – lite som när gamergate-typer hävdar att "gamers" inte vill ha… "trans-hakor" eller vad det nu det är den lilla subkulturen är sådär dum-arga på den här veckan. Jag tror inte att "fucking pronouns"-killen är representativ för videospelare i allmänhet, eller ens för subkulturen "gamers", men det är 100% så att han vill framställa sig som det.

Vilket tenderar att komplicera saken. Som andra påpekat är det ju rätt klurigt att ta reda på vad de faktiska fansen vill. Det är ju mest de som är mest högljudda man kommer att höra något från.

Hundenilunden82

Veteran
Tyvärr är det ju också så att i den allmänna diskursen blir "X lyssnar inte på fansen!" ett sätt att svepa in "X lyssnar inte på mig!" i ett slags extra lager av legitimitet. Att förstora upp sig och sin åsikts betydelse – lite som när gamergate-typer hävdar att "gamers" inte vill ha… "trans-hakor" eller vad det nu det är den lilla subkulturen är sådär dum-arga på den här veckan. Jag tror inte att "fucking pronouns"-killen är representativ för videospelare i allmänhet, eller ens för subkulturen "gamers", men det är 100% så att han vill framställa sig som det.

Vilket tenderar att komplicera saken. Som andra påpekat är det ju rätt klurigt att ta reda på vad de faktiska fansen vill. Det är ju mest de som är mest högljudda man kommer att höra något från.
Det kan också lätt bli ett problem när och om man tror sig stå över fansen.

Mogger

Hipsteranka
Om man som ni jobbar med det på hobbynivå och har andra inkomstkällor så kan man kanske kosta på sig att köra sitt eget race och göra det man själv vill och brinner för utan att behöva väga in om det man gör kommer att vara kommersiellt gagnbart.
Du skulle bli förvånad över hur många företag som blivit stora tack vare att de kört sitt eget race. Det är i princip det enda sättet att ta marknadsandelar på 0m man inte är en etablerad bjässe.

För att parafrasera dig, om du någon gång jobbat med produktutveckling och lansering skulle du veta hur viktigt det är att erbjuda kunden något den inte ens viste att den ville ha!

Hundenilunden82

Veteran
Jag kommer lämna denna diskussion nu då jag känner att den lite kommit till vägs ände.

Det känns som vi nu bara står och trampar runt i cirklar. Jag kommer inte ändra åsikt och det kommer troligtvis inte dom som inte håller med mig heller så det känns som att det finns inte så mycket mer att diskutera nu eller iaf inte för mig.

Leon

Leo carcion
Jag kommer lämna denna diskussion nu då jag känner att den lite kommit till vägs ände.

Det känns som vi nu bara står och trampar runt i cirklar. Jag kommer inte ändra åsikt och det kommer troligtvis inte dom som inte håller med mig heller så det känns som att det finns inte så mycket mer att diskutera nu eller iaf inte för mig.
Du har fått höra från flera urduktiga spelskapare som står bakom framgångsrika spel och produkter (pappa, Magnus mfl) deras egna personliga reflektioner runt hur de fungerar runt inspiration, relationen till fans och hela den kreativa processen. Man kan ju knappast be om bättre :)

Rickard

Urverk speldesign
Man ska inte lyssna på vad folk vill och säger, utan på vad de pratar om och gör. Trendspaning, marknadsundersökning och testande av idéer är bra för att sälja och hitta sin marknad. Men det handlar sällan om önskemål och svar.
Ja, för det är inte säkert att det är rätt målgrupp som är högljudd. De kanske egentligen vill ha andra spel.

Minns när jag hade en ny spelgrupp och jag körde igång med Matiné (utgick från Drakar och demoner). Jag fick tre A4-sidor tillbaka av en spelare, men han hade inte riktigt fattat grejen med spelet. Efter några år så försökte han göra ett eget (Drakar och demoner-)rollspel och hur han än vända på regellösningar så kände att han att Matiné redan löst det.

Vad jag känner är viktigare är att hitta personer som faktiskt tar sig tid att fatta spelet innan de kommenterar. @Faehrengaust här på forumet är en sådan person. Någon som kan dissikera spelet och sedan formar förslag utifrån det. Visst kan man ha tur att något fan gjort detta, men det behöver inte vara så. Jag har exempelvis helt skrivit om Symbaroum-reglerna för att visa hur man skriver ett rollspel där förmågor kan kombineras utan för den skull bryta spelet. Är det ett bättre spel? Ja, från min synpunkt, men kanske inte från Järnringens...

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Men eran ambition är och har kanske aldrig varit att försörja er på rollspel utan rollspel kanske är en bisyssla för er bredvid era ordinarie jobb , en hobby som i bästa fall kanske genererar lite extra klirr i kassan.

Som jag tror jag nämnt innan, det beror sig på vad man har för ambition med sitt skapande. Om jag skulle vilja försörja mig på mitt skapande så är det ganska (enligt mig) dumt att helt ignorera dom som kommer köpa mina verk och således bli min livlina och födokälla (fansen).

Det där med the suffering artist som är fattig och lidande men iaf true to his artistic vision och lider för sin konst är i min bok inte så ballt utan endast dumt.

Visst om man har en annan inkomstkälla eller om man är så rik så man har fuck you money så kan man för all del ignorera fansen och köra sitt race.
Nä, alltså det här är mitt heltidsjobb. Det var inte ambitionen från början, och du har rätt i att man kan kosta på sig att mer köra sitt egna race på hobbynivå, men min inställning till detta har inte förändrats sedan jag började livnära mig på det, snarare förstärkts.

De som gillar och köper dina grejer gör ju det för att de gillar din vision. Det är den du ska lita på och fortsätta lyssna på.
Håller med om att den lidande konstnären är en skadlig klyscha, den har jag nog aldrig försvarat.

Mogger

Hipsteranka

Inte lyssna på fansen alltså? ;)

Sorry, men det belyser ju lite hur svårt det är. Tänk om fansen inte håller med mig? Tänk om de har rätt och jag har fel? :)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det kan också lätt bli ett problem när och om man tror sig stå över fansen.
Som många, däribland jag, redan påpekat är det svårt att veta vilka fans man bör lyssna på.

De som syns och hörs är sällan representativa för helheten – och de som klagar mest skulle ändå aldrig köpa ditt spel, hur mycket du än försökte tillmötesgå dem.

Lyssnar man för mycket på den lilla cirkeln riskerar man att göra den stora cirkeln missnöjd. Vilket såklart är värre än att göra den lilla cirkeln missnöjd.

venn-diagram.png

(Detta är visserligen bara en åsikt. Men en åsikt som är underbyggd av iakttagelser under 29 år inom marknadsföring och reklam och 25 år i rollspelsbranschen.)

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Hur nära ska en skapare låta kunderna (fansen, publiken etc.) komma skapandet? Jag har inget självklart svar på den frågan och vad som är rimligt kan nog variera från fall till fall. Säkert är dock att den som låter sina kunder fatta alla eller väldigt många kreativa beslut till slut knappt är skapare längre. En produkt skapad av fans blir ju snarare ett grupparbete.

Att publiker och kunder själva äntrar scenen uppfattar jag som en generell trend. Inte bara på nätet. Den participatoriska kulturen brer ut sig till allt fler sammanhang. Jag tänker exempelvis på fotbollsklackar som skapar spektakulära tifon eller, i en del fall, själva springer in på planen. Det kan ju vara bra (och demokratiskt) med engagemang, men det kan också leda till kaos om alla ska göra sig hörda samtidigt. Klacken kan inte döma matchen.

Jag har ingen tvärsäker åsikt om exakt hur mycket en skapare av rollspel bör eller kan lyssna på sina fans. Konstaterar mest bara att det kan gå för långt. Men samtidigt har fansen och kunderna också tagit ett kliv närmre spelplanen. Möjligen gör tjänster som Kickstarter, Patreon och Substack detta förhållande ännu mer påtagligt. Kanske leder detta till att gränsen mellan skapare och fans blir allt luddigare de kommande åren? Eller kan konsekvensen snarare bli den motsatta, alltså att de enskilda skaparna (snarare än förlagen) får mer att säga till om eftersom de på ett konkret ekonomiskt sätt har fansen i ryggen? Rollerna lär hur som helst förändras.

Last edited:

JohanL

Champion
Så jag kan verkligen inte alls se hur du till att börja med tänker dig att processen ska gå till?
Som den överväldigande delen av all annan kommunikation, informellt och på känn, utifrån sin egen bästa utvärdering?

”De flesta vi pratar med tycker att stridssystemet är klumpigt och komplicerat.”

Borde man då
1) Starkt överväga att göra något åt det i nästa utgåva, eller
2) Tänka att det funkar bra för en själv och vad vet kunderna egentligen?

Mogger

Hipsteranka
Som den överväldigande delen av all annan kommunikation, informellt och på känn, utifrån sin egen bästa utvärdering?

”De flesta vi pratar med tycker att stridssystemet är klumpigt och komplicerat.”

Borde man då
1) Starkt överväga att göra något åt det i nästa utgåva, eller
2) Tänka att det funkar bra för en själv och vad vet kunderna egentligen?
Det är ju en av de metoderna som har föreslagits men eftersom @Hundenilunden82 fortsatt hävda att sin rätt rigida linje är det som gäller är det svårt att veta om det var det som avsågs. Jag har tydligt efterfrågat konkreta exempel av det slaget. För den typen av inlyssnande tycks de flesta hålla med om är god och vettig.

Jag upplever lite samma sak.

Diskussioner går lätt i stå när de handlar om att uttrycka åsikter och hålla fast vid dessa snarare än att ta in argument, perspektiv, erfarenheter och poänger från andra, ödmjukt förhålla sig till sin egen position och vara öppen för att det finns saker man inte tänkt på, eller helt enkelt saker man inte känner till. En tanke man ibland kan tillåta sig att ha är idén om att man kan ha fel, eller i vart fall inte alltid helt rätt, det är ett av de bästa sätten att lära sig nytt på och ha mindre fel i framtiden.

Min åsikt om att man "inte skall tänka på vad fansen kommer tycka" när man jobbar kreativt och fattar beslut (som du sedan läste som "inte lyssna på fansen", vilket var en omtolkning av det jag skrev och inte vad jag sa) kommer från erfarenhet av kreativa processer i flera led. Både eget kreativt skapande, men också att jobba med andra kreatörer, ta fram och marknadsföra kommersiella produkter, närvara på min egen marknad och också under lång tid följa andra marknader jag har intresse av (och kanske till och med en dag har en ambition att vara verksam på). Det är också en åsikt som i grunden bygger på antaganden och gissningar. Men också på erfarenhet av och kunskap om vad skillnaden på de produkter som skapats under premissen "undrar vad fansen vill ha/kommer uppskatta" och "jag vet vad jag vill skapa och jag vet varför jag vill skapa det".

Det förra leder oftast till omotiverad oro, kreativ blockering och i slutändan väldigt derivativa och bleka produkter som ingen bryr sig om, det senare leder oftare till starkare produkter med mer originalitet, tydligare identitet och som oftast klarar sig bättre på marknaden. Den kommersiella nyttan av kreativt självförtroende bör absolut inte underskattas, och det är väldigt lätt att prata om hur man skall hantera sina fans om man inte har några.

Så fort man har en kundbas att faktiskt jobba mot så går den frågan från att vara ett hypotetiskt tankeexperiment till att bli högst konkret och påtaglig. Det är relativt många i tråden som befinner sig i den situationen, nämligen som jobbar och har jobbat med kommersiell utgivning av kreativa verk, som har fan och kundbaser att förhålla sig till och därmed också konkret erfarenhet av hur man förhåller sig till dessas förväntningar. Diskussionen om hur man hanterar feedback och undviker fällor är intressant, givande och nyttig.

Men svepande generella statements om "hur man skall göra" utifrån någon "det fattar ju vem som helst"-attityd, att tala till folk som faktiskt lyckats kommersiellt som att de är glada hobbyister som inte förstår vad de själva sysslar med etc, medans man själv ju erkänner att man faktiskt inte har egna erfarenheter av verksamhet i den bransch vi ju pratar om, tycker i vart fall jag inte är en jättekonstruktiv ingång till en diskussion. Min åsikt i frågan är inte skriven i sten, jag har den åsikten på grund av vad jag vet och vilka erfarenheter jag har. Men då jag också tar en konkret risk (både ekonomiskt och kreativt) att hålla fast vid det som en sanning så har jag också en egennytta i att vara ödmjuk inför faktumet att jag kan ha fel, men då kräver det faktiskt underbyggda och verklighetsbaserade argument, med konkreta exempel.
Inte lösryckta statements, hypoteser och antaganden.