Att det behövs förhållandevis lite startkapital för att ge ut rollspel och att det finns gott om passionerade rollspelare som likt undertecknad är villiga att driva rollspelsföretag även om det inte ger någon lön gör att det i praktiken inte är som allt annat företagande. Unikt är det inte, det går att dra paralleller till mängder av musiker och konstnärer. Ekonomisk ersättning vore önskvärt, men det är inte primärt. För många vanliga företag är vinsten det som räknas och verksamheten är ett medel för att åstadkomma ekonomisk avkastning.
Helt sant, allt företagande är ju inte som allt annat, såklart.
Rollspel ingår i en kreativ bransch där vissa förutsättningar råder, bland annat att det är passions/intressedrivet och att de produkter man skapar är lyxprodukter som inte fyller någon essentiell funktion. Det har större likheter med andra kreativa branscher (musik, konst, författande, brädspel etc) än med typ VVS eller snabbmat.
Men villkoren för framgång är ju ändå liknande, vill du ha ersättning måste du dra in mer än vad du gör av med. Rollspelsföretagande är ju oavsett hur man vrider och vänder det fortfarande i allra högsta grad företagande.
MIn bedömning är att de flesta av dem hade kunnat lyckas med något annat företag, för att de är duktiga på att driva företag. Rollspelskunnandet är inte lika viktigt för att nå stor framgång, även om det självklart hjälper att veta vad man håller på med.
Så är det helt säkert, man måste vara kompetent på att driva företag för att framgångsrikt kunna driva företag.
Samtidigt tror jag, och det gäller för alla branscher, att företagandekompetens frikopplat från sakkunnighet och branschkännedom inte heller är ett framgångsrecept. Det är
ingen slump att de som blivit framgångsrika rollspelsföretagare är framgångsrika inom både rollspel
och företagande. "Vad som helst"-entreprenören tror jag är en myt i mångt och mycket, man måste veta vad man gör för att göra något bra.