adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 646
Fan det finns säkert något Stålenhag jag glömt köpa!
Vilken är vad? Har verkligen ingen aning (bara sett enstaka delar stötvis)?Jämför Sam Raimis Spiderman-trilogi, med Amazing Spider Man-trologin, med Into the Spiderverse-filmerna.
Vilken som är kult-klassiker, vilken som är totalt inringd och kreativt fattig, och vilken som är både ett passionsprojekt och hyllad fanfavorit är supertydligt.
De står i ordning. Både i texten och kronologiskt.Vilken är vad? Har verkligen ingen aning (bara sett enstaka delar stötvis)?
De gjorde Gwen Stacy riktigt bra!Jag köper att Amazing inte är en "hyllad fanfavorit", men håller verkligen inte med om att den skulle vara "totalt inringd" eller "kreativt fattig".
Gravt underskattad, däremot.
Tvåan blev inte lika bra som ettan, men fortfarande inte alls så dålig som en del vill göra gillande.
(Och det är inte en trilogi, det blev bara två Amazing-filmer)
@krank då du frågade vad jag menade med när man tänker sig stå över fansen.Som den överväldigande delen av all annan kommunikation, informellt och på känn, utifrån sin egen bästa utvärdering?
”De flesta vi pratar med tycker att stridssystemet är klumpigt och komplicerat.”
Borde man då
1) Starkt överväga att göra något åt det i nästa utgåva, eller
2) Tänka att det funkar bra för en själv och vad vet kunderna egentligen?
Som proffesionell produktutvecklare är det ditt jobb att stå över fansen. Hade det varit enklare, bättre, billigare och effektivare att låta fansen utveckla produkten hade man gjort det istället. Men i själva verket är det svårare, sämre, dyrare och tar betydligt längre tid. Det här är fakta.[
@krank då du frågade vad jag menade med när man tänker sig stå över fansen.
Jag använder mig av detda inlägg för att visa på det då det är ett klockrent exempel. Kunderna är fansen.
Spelmakare X har ifrån sina kunder/fans fått kritik på att stridsystemet i hens spel är krångligt och klumpigt
Om spelamakare X följer exempel 2 och tänker det funkar för mig och det är jag som är spelmakaren och vet vad som funkar och vad vet fansen igentligen och vem är dom att rätta mig. Ja då skulle jag säga att man tror sig stå över fansen.
Fast det där är ju en ren halmgubbe för Johan/du tillskriver spelskaparen en arrogant och nedlåtande inställning. Ja - arroganta och nedlåtande personer är arroganta och nedlåtande.[
@krank då du frågade vad jag menade med när man tänker sig stå över fansen.
Jag använder mig av detda inlägg för att visa på det då det är ett klockrent exempel. Kunderna är fansen.
Spelmakare X har ifrån sina kunder/fans fått kritik på att stridsystemet i hens spel är krångligt och klumpigt
Om spelamakare X följer exempel 2 och tänker det funkar för mig och det är jag som är spelmakaren och vet vad som funkar och vad vet fansen igentligen och vem är dom att rätta mig. Ja då skulle jag säga att man tror sig stå över fansen.
Att argumentera från point of authority ger dig inte credability.Som proffesionell produktutvecklare är det ditt jobb att stå över fansen. Hade det varit enklare, bättre, billigare och effektivare att låta fansen utveckla produkten hade man gjort det istället. Men i själva verket är det svårare, sämre, dyrare och tar betydligt längre tid. Det här är fakta.
Jag förstår inte varför du har en så binär syn på detta? Man kan vara en utvecklare med integritet som är trogen sin produkt och vision samtidigt som man lyssnar på fansen/kunden. Faktum är att det inte går att utveckla någon produkt öht om du inte på något plan lyssnar på fansen/kunden.
Hela diskussionen är verklighetsfrämmande. Jag baserar alltså detta på att professionellt ha arbetat med sånt här i över 20 år (då räknar jag inte rollspelsmakande som jag visserligen professionellt också ägnat mig åt i 20 år, till och från), och jag gör det fortfarande. Mina kunder är i allmänhet större än de största svenska spelutvecklarna så att veta vad deras kunder vill ha är superviktigt.
Det finns dock en sak där vi skuljer oss åt, och där jag med min yrkeserfarenhet vet att jag har rätt.
När, hur och varför ska du lyssna på fansen/kunden?
Svar: När du behöver, på dina villkor.
Exakt vad det innebär beror på vilken produkt du utvecklar, och i vilket stadie den befinner sig i. Vi har redan lyft fram mängder av situationer där man kan och bör lyssna på fansen/kunden. Korrläsning, exempelvis. Och om du, som FL gjorde, släpper en alpha som du vill ha feedback på. Det är klockrena exempel på när du bör lyssna på kunden. Inte minst eftersom du har bett om deras åsikt. (i fallet rollspel är korrläsare ofta fans eller iaf glada mednördar som delar din passion).
Det här är så här det funkar.
Du får så klart jättegärna börja ge ut egna spel, där du har en "het linje" där man kan nå dig dygnet runt, och där du lovar att lyssna på allt som alla vill säga. Jag önskar dig lycka till. Det låter som en fruktansvärt dålig idé, men nu tillhör jag ju dem som tycker att man ska göra det man tror på. Men för att vara på den säkra sidan bör du följa din egen vision och fråga fansen. Fråga dem vilken typ av rollspel du ska göra, vilket regelsystem, vilket format de fysiska böckerna ska vara, vad dina PDF:er ska kosta, hur de ska distruberas, hur de ska kunna ge dig löpande feedback och i vilket omfång de förväntar sig att du ska återkoppla o.s.v. Sedan skapar du det spelet. Ror du det iland har du övertygat mig. Tills dess får jag nog säga att jag fortsatt är oerhört skeptisk till att du har bättre koll än mig på det här.
Fair enough. Vad är det, utifrån ditt perspektiv, som ger fans credibility?Att argumentera från point of authority ger dig inte credability.
Precis:Att argumentera från point of authority ger dig inte credability.
Om du någon gång sysslat med sälj så vet du att det handlar om att tillgodose sina kunders behov och att ge dom det dom vill ha och om du inte kan det så går dom till någon annan som kan.
Vill du hålla dig flytande så ser du till att ge din konsumentbas det dom vill ha och inte det du anser att dom vill ha.
Det där är väl ändå inte point of authority.Precis:
Öh, jo, du presenterar dig själv, och din anekdotiska erfarenhet, som en auktoritet. Det är exakt samma sak. Med skillnaden att Moggers erfarenhet är något som vi alla kan verifiera, däremot vet vi inget om din.Det där är väl ändå inte point of authority.
An argument from authority is a form of argument in which the opinion of an authority figure (or figures) is used as evidence to support an argument.
The argument from authority is a logical fallacy, and obtaining knowledge in this way is fallible.
(Från svenska Wikipedia)Auktoritetsargument åberopas ofta när någons auktoritet inom ett område förs fram som stöd åt ett uttalande inom ett annat område än där denne är auktoritet.
Om du saknar erfarenhet inom sälj, på vilken grund är det då du förklarar för oss vad sälj handlar om?Det där är väl ändå inte point of authority.
An argument from authority is a form of argument in which the opinion of an authority figure (or figures) is used as evidence to support an argument.
The argument from authority is a logical fallacy, and obtaining knowledge in this way is fallible.