Att lyssna på fans

Status
Not open for further replies.

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,840
Jämför Sam Raimis Spiderman-trilogi, med Amazing Spider Man-trologin, med Into the Spiderverse-filmerna.
Vilken som är kult-klassiker, vilken som är totalt inringd och kreativt fattig, och vilken som är både ett passionsprojekt och hyllad fanfavorit är supertydligt.
Vilken är vad? Har verkligen ingen aning (bara sett enstaka delar stötvis)?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,821
Location
Göteborg
Kom på att jag har en liten anekdot i min blygsamma skala. När jag designade Svart av kval, vit av lust så hade jag ett konfliktsystem som var betydligt mer komplicerat än det spelet fick i slutänden. Jag speltestade det systemet i en mastodontkampanj på typ 12 speltillfällen, den längsta kampanj jag spelat i mitt liv. Efter att den var klar och jag skulle publicera spelet fick jag en ny idé, rensade ut och förenklade jättemycket. Speltestade den nya versionen av reglerna en gång med samma grupp. Responsen var "Vi föredrar den gamla versionen av reglerna". Jag höll inte med, och efter detta enda speltest skrev jag ned och publicerade den förenklade versionen, och inget spel jag någonsin gjort har fått så mycket uppmärksamhet och beröm som det spelet. (Vilket inte är mycket alls om man jämför med andra som skrivit i tråden, men på min lilla skala var det extremt framgångsrikt.)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,440
Location
Rissne
Jag köper att Amazing inte är en "hyllad fanfavorit", men håller verkligen inte med om att den skulle vara "totalt inringd" eller "kreativt fattig".
Gravt underskattad, däremot.

Tvåan blev inte lika bra som ettan, men fortfarande inte alls så dålig som en del vill göra gillande.

(Och det är inte en trilogi, det blev bara två Amazing-filmer)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,958
Jag köper att Amazing inte är en "hyllad fanfavorit", men håller verkligen inte med om att den skulle vara "totalt inringd" eller "kreativt fattig".
Gravt underskattad, däremot.

Tvåan blev inte lika bra som ettan, men fortfarande inte alls så dålig som en del vill göra gillande.

(Och det är inte en trilogi, det blev bara två Amazing-filmer)
De gjorde Gwen Stacy riktigt bra!
 

Hundenilunden82

Warrior
Joined
14 Nov 2024
Messages
210
[
Som den överväldigande delen av all annan kommunikation, informellt och på känn, utifrån sin egen bästa utvärdering?

”De flesta vi pratar med tycker att stridssystemet är klumpigt och komplicerat.”

Borde man då
1) Starkt överväga att göra något åt det i nästa utgåva, eller
2) Tänka att det funkar bra för en själv och vad vet kunderna egentligen?
@krank då du frågade vad jag menade med när man tänker sig stå över fansen.

Jag använder mig av detda inlägg för att visa på det då det är ett klockrent exempel. Kunderna är fansen.

Spelmakare X har ifrån sina kunder/fans fått kritik på att stridsystemet i hens spel är krångligt och klumpigt

Om spelamakare X följer exempel 2 och tänker det funkar för mig och det är jag som är spelmakaren och vet vad som funkar och vad vet fansen igentligen och vem är dom att rätta mig. Ja då skulle jag säga att man tror sig stå över fansen.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,453
Location
Ereb Altor
[

@krank då du frågade vad jag menade med när man tänker sig stå över fansen.

Jag använder mig av detda inlägg för att visa på det då det är ett klockrent exempel. Kunderna är fansen.

Spelmakare X har ifrån sina kunder/fans fått kritik på att stridsystemet i hens spel är krångligt och klumpigt

Om spelamakare X följer exempel 2 och tänker det funkar för mig och det är jag som är spelmakaren och vet vad som funkar och vad vet fansen igentligen och vem är dom att rätta mig. Ja då skulle jag säga att man tror sig stå över fansen.
Som proffesionell produktutvecklare är det ditt jobb att stå över fansen. Hade det varit enklare, bättre, billigare och effektivare att låta fansen utveckla produkten hade man gjort det istället. Men i själva verket är det svårare, sämre, dyrare och tar betydligt längre tid. Det här är fakta.

Jag förstår inte varför du har en så binär syn på detta? Man kan vara en utvecklare med integritet som är trogen sin produkt och vision samtidigt som man lyssnar på fansen/kunden. Faktum är att det inte går att utveckla någon produkt öht om du inte på något plan lyssnar på fansen/kunden.

Hela diskussionen är verklighetsfrämmande. Jag baserar alltså detta på att professionellt ha arbetat med sånt här i över 20 år (då räknar jag inte rollspelsmakande som jag visserligen professionellt också ägnat mig åt i 20 år, till och från), och jag gör det fortfarande. Mina kunder är i allmänhet större än de största svenska spelutvecklarna så att veta vad deras kunder vill ha är superviktigt.

Det finns dock en sak där vi skuljer oss åt, och där jag med min yrkeserfarenhet vet att jag har rätt.

När, hur och varför ska du lyssna på fansen/kunden?
Svar: När du behöver, på dina villkor.

Exakt vad det innebär beror på vilken produkt du utvecklar, och i vilket stadie den befinner sig i. Vi har redan lyft fram mängder av situationer där man kan och bör lyssna på fansen/kunden. Korrläsning, exempelvis. Och om du, som FL gjorde, släpper en alpha som du vill ha feedback på. Det är klockrena exempel på när du bör lyssna på kunden. Inte minst eftersom du har bett om deras åsikt. (i fallet rollspel är korrläsare ofta fans eller iaf glada mednördar som delar din passion).

Det här är så här det funkar.


Du får så klart jättegärna börja ge ut egna spel, där du har en "het linje" där man kan nå dig dygnet runt, och där du lovar att lyssna på allt som alla vill säga. Jag önskar dig lycka till. Det låter som en fruktansvärt dålig idé, men nu tillhör jag ju dem som tycker att man ska göra det man tror på. Men för att vara på den säkra sidan bör du följa din egen vision och fråga fansen. Fråga dem vilken typ av rollspel du ska göra, vilket regelsystem, vilket format de fysiska böckerna ska vara, vad dina PDF:er ska kosta, hur de ska distruberas, hur de ska kunna ge dig löpande feedback och i vilket omfång de förväntar sig att du ska återkoppla o.s.v. Sedan skapar du det spelet. Ror du det iland har du övertygat mig. Tills dess får jag nog säga att jag fortsatt är oerhört skeptisk till att du har bättre koll än mig på det här.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,284
[

@krank då du frågade vad jag menade med när man tänker sig stå över fansen.

Jag använder mig av detda inlägg för att visa på det då det är ett klockrent exempel. Kunderna är fansen.

Spelmakare X har ifrån sina kunder/fans fått kritik på att stridsystemet i hens spel är krångligt och klumpigt

Om spelamakare X följer exempel 2 och tänker det funkar för mig och det är jag som är spelmakaren och vet vad som funkar och vad vet fansen igentligen och vem är dom att rätta mig. Ja då skulle jag säga att man tror sig stå över fansen.
Fast det där är ju en ren halmgubbe för Johan/du tillskriver spelskaparen en arrogant och nedlåtande inställning. Ja - arroganta och nedlåtande personer är arroganta och nedlåtande.

Om du däremot formulerar fråga 2:
- Spelskaparen lyssnar på sina fans, tittar på sina designanteckningar men landar ändå i att ens egna ursprungliga tankar står sig bäst.

Skulle du i så fall fortfarande se det som nedlåtande?
 

Hundenilunden82

Warrior
Joined
14 Nov 2024
Messages
210
Som proffesionell produktutvecklare är det ditt jobb att stå över fansen. Hade det varit enklare, bättre, billigare och effektivare att låta fansen utveckla produkten hade man gjort det istället. Men i själva verket är det svårare, sämre, dyrare och tar betydligt längre tid. Det här är fakta.

Jag förstår inte varför du har en så binär syn på detta? Man kan vara en utvecklare med integritet som är trogen sin produkt och vision samtidigt som man lyssnar på fansen/kunden. Faktum är att det inte går att utveckla någon produkt öht om du inte på något plan lyssnar på fansen/kunden.

Hela diskussionen är verklighetsfrämmande. Jag baserar alltså detta på att professionellt ha arbetat med sånt här i över 20 år (då räknar jag inte rollspelsmakande som jag visserligen professionellt också ägnat mig åt i 20 år, till och från), och jag gör det fortfarande. Mina kunder är i allmänhet större än de största svenska spelutvecklarna så att veta vad deras kunder vill ha är superviktigt.

Det finns dock en sak där vi skuljer oss åt, och där jag med min yrkeserfarenhet vet att jag har rätt.

När, hur och varför ska du lyssna på fansen/kunden?
Svar: När du behöver, på dina villkor.

Exakt vad det innebär beror på vilken produkt du utvecklar, och i vilket stadie den befinner sig i. Vi har redan lyft fram mängder av situationer där man kan och bör lyssna på fansen/kunden. Korrläsning, exempelvis. Och om du, som FL gjorde, släpper en alpha som du vill ha feedback på. Det är klockrena exempel på när du bör lyssna på kunden. Inte minst eftersom du har bett om deras åsikt. (i fallet rollspel är korrläsare ofta fans eller iaf glada mednördar som delar din passion).

Det här är så här det funkar.


Du får så klart jättegärna börja ge ut egna spel, där du har en "het linje" där man kan nå dig dygnet runt, och där du lovar att lyssna på allt som alla vill säga. Jag önskar dig lycka till. Det låter som en fruktansvärt dålig idé, men nu tillhör jag ju dem som tycker att man ska göra det man tror på. Men för att vara på den säkra sidan bör du följa din egen vision och fråga fansen. Fråga dem vilken typ av rollspel du ska göra, vilket regelsystem, vilket format de fysiska böckerna ska vara, vad dina PDF:er ska kosta, hur de ska distruberas, hur de ska kunna ge dig löpande feedback och i vilket omfång de förväntar sig att du ska återkoppla o.s.v. Sedan skapar du det spelet. Ror du det iland har du övertygat mig. Tills dess får jag nog säga att jag fortsatt är oerhört skeptisk till att du har bättre koll än mig på det här.
Att argumentera från point of authority ger dig inte credability.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,284
Att argumentera från point of authority ger dig inte credability.
Precis:

Om du någon gång sysslat med sälj så vet du att det handlar om att tillgodose sina kunders behov och att ge dom det dom vill ha och om du inte kan det så går dom till någon annan som kan.

Vill du hålla dig flytande så ser du till att ge din konsumentbas det dom vill ha och inte det du anser att dom vill ha.
 

Hundenilunden82

Warrior
Joined
14 Nov 2024
Messages
210
Det där är väl ändå inte point of authority.

An argument from authority is a form of argument in which the opinion of an authority figure (or figures) is used as evidence to support an argument.

The argument from authority is a logical fallacy, and obtaining knowledge in this way is fallible.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,350
Location
Göteborg
Det där är väl ändå inte point of authority.

An argument from authority is a form of argument in which the opinion of an authority figure (or figures) is used as evidence to support an argument.

The argument from authority is a logical fallacy, and obtaining knowledge in this way is fallible.
Öh, jo, du presenterar dig själv, och din anekdotiska erfarenhet, som en auktoritet. Det är exakt samma sak. Med skillnaden att Moggers erfarenhet är något som vi alla kan verifiera, däremot vet vi inget om din.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,350
Location
Göteborg
För övrigt brukar vi inom filosofin oftast mena detta när vi pratar om auktoritetsargument:
Auktoritetsargument åberopas ofta när någons auktoritet inom ett område förs fram som stöd åt ett uttalande inom ett annat område än där denne är auktoritet.
(Från svenska Wikipedia)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,639
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om sälj är viktigt så är det fortfarande intressant att många gillar det man gör, men det finns så många fler sätt att få folk att gilla utöver att lyssna och anpassa sig. Man får välja vilket bittert piller man helst sväljer.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
592
Location
Skogen
Jag tror man kan säga såhär. Det handlar inte så mycket om att lyssna och göra som sin målgrupp säger, det handlar om att känna sin målgrupp och fatta vad de gillar. Men, rimligen är man själv i sin målgrupp, så det bästa är att lyssna på sin egna mage och smak. Att folk köper dina grejer från första början är ett bra tecken på att de litar på dig och ditt omdöme.
Alltid nyttigt att ha örat mot rälsen, men man ska akta sig för design by committee.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,284
Det där är väl ändå inte point of authority.

An argument from authority is a form of argument in which the opinion of an authority figure (or figures) is used as evidence to support an argument.

The argument from authority is a logical fallacy, and obtaining knowledge in this way is fallible.
Om du saknar erfarenhet inom sälj, på vilken grund är det då du förklarar för oss vad sälj handlar om?

p.s och som flera påpassligare forumiter redan påpekat är det inte argument från auktoritet att tal från sin egen erfarenhet
 
Status
Not open for further replies.
Top