Touché! Det här är ju inte ett designproblem utan just problemen som uppstår ur avsaknaden av den typen av design. Men som såklart också är ett designbeslut. Jag kopplar det här inlägget i första hand till DoD då de flesta utgår från det, men grundproblemet är så klart generellt.
Min förhoppning var att Ligan skulle fixa det som var problemen med tidigare DoD. Bland annat den usla skalbarheten i stridsreglerna och lapptäckesproblematiken i Ereb Altor.
Här hade man en helt ny möjlighet att bygga en övergripande struktur att hänga upp både spelvärlden och regelkärnan på. En struktur för att knyta ihop alla delar och få in lite struktur och rimlighet i spelet. Precis som spelarna hade efterfrågat och gett det kritik för i nästan 40 år.
En sån struktur hade såklart varit en enhetlig bas för att få fram rimliga värden för björnen, jätten, trollet, draken och alla andra varelser med. Ligan var dock väldigt tydliga med att DoD inte hade det fokuset, den ambitionen eller den målgruppen. Även om man lagade t.ex ping-pong-striderna.
Jag blir därför lite beklämd över senaste tidens trådar om DoD. Varför efterfrågar man skalbarhet i spelet? Varför efterfrågar man olika anpassningar (”realism”) för grundegenskaper för olika släkten, kön och demografier? Varför efterfrågar man mer optimerade system för erfarenhet och förmågor? Varför försöker man regelmässigt klämma in magiker under monsterreglerna? Och så vidare i absurdum.
DoD är inte det spelet ni letar efter, och har aldrig varit det. Det är inte byggt för det, oavsett hur mycket ni sminkar grisen. Det är perfekt för nybörjare som vill gå ner några timmar i dimmornas dal, spöa ett par monster och hitta en skatt!
Det skalar dåligt, saknar koppling till världen och blir wonkigt efter ett tag i kampanjspel just för att Ligan byggde det så. De tyckte inte att det var där de ville att fokus skulle ligga.
Så varför inte se spelet för vad det är och välja ett annat om skalbarhet och ”rimlighet” är viktigt för er?
//EvilSpook