Storlekar i Monsterböcker (varning: rant)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,936
Location
Stockholm
Kom på att i Mausritter, som vi spelar nu, är det kul det där med storlek. Alla varelsers storlek är flytande, för skulle man börja ange realistiska storlekar på allting så skulle hela immersionen falla. Saker och varelser är så stora som de behöver vara.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,390
Location
Stockholm
Det där var kanske de mest långsökta förklaringarna på varför monsterböcker inte skulle skriva exakta mått på monstrens vikt och mått jag någonsin läst. Svaret på båda de frågorna är helt enkelt "nej, tror du verkligen det?" :)

Anledningen är troligen att alla inte har samma behov av granularitet och att storlekskategorier länge ansetts vara adekvata för att beskriva en varelses ungefärliga storlek, kombinerat med definitionerna av hur mycket plats de tar som anges i grundreglerna.

Och ett designproblem har länge varit att när spel börjar ge exakta mått på storlek, så kan det bli snårigt med annan spelmekanik, för att spelare sätter sig och frågar "varför har ett troll som är 3 meter och väger 300 kilo bara 30 kroppspoäng, när en björn som är 2,5 meter lång och väger 200 kilo har 32 kroppspoäng? Och varför har en drake som väger 2 ton bara 72 kroppspoäng? Varför gör skadan från en trollnäve inte samma skada som från en rese om de är lika stora?"

(obs hypotetiska exempel, inte några speldata som finns i Monsterboken, endast ämnat åt att exemplifiera)

Visst finns det också de som vill ha mått och vikt, och kanske också STO, på monster, och det är helt rimligt. Och det verkar som att för dem så är dagens monsterböcker undermåliga. Men det finns anledningar till varför det inte anges och det är inte lathet eller dumhet, oftast är det pragmatik som ligger bakom.

För mig ger inte exakt längd och vikt så himla mycket när jag spelleder.

Hur stor är Cthulhu? Skitstor. Hur stort är ett troll? Också skitstort. Eller jättelitet om spelledaren så vill. Hur stor är en rasande svartbjörn? Stor som en rasande svartbjörn. Det räcker för mig. :)
1. Jag gissar i fallet monsterboken som verkligen inte var menat att vara det enda exemplet så är det faktiskt mest ett stillistiskt val för just den boken. Särskilt med tanke på att det finns en fysisk beskrivning av svartalfer i grundboken tex.

2. Jag tror definitivt att det kan finnas en politisk aspekt på varför DND slutat ange hur stora saker är i ganska stor utsträckning. De har ju fått kritik för att deras allt för specifika beskrivningar känns rasistiska och förminskande förut.

3. Exakta angivelser är inte så viktigt även om jag kanske fått det att framstå så. Men just komparativa sådana känns ganska viktiga för mig. Att veta att ankan, halvlingen och vätten är menade att vara små för att jag läst gamla böcker ger en annan stämning än om de är lika långa som folk. Det är mycket möjligt att de dessutom beslutat att tex ankan inte ska vara så små, i så fall vore det trevligt att veta det också.

4. Cthulhu har i alla versioner av honom jag någonsin läst med angivelser om hur stor han är just för att det är en del av vad som gör honom läskig. Om han var stor som en chihuahua hade han inte varit så läskig. Storlek är definitivt ett av de fysiska attribut många brukar lägga märke till relativt omedelbart och man förhåller sig helt olika till någon som är markant större än man själv och någon som är markant mindre än man själv i händelser av att man försöker avgöra fysiska hot.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,936
Location
Stockholm
2. Jag tror definitivt att det kan finnas en politisk aspekt på varför DND slutat ange hur stora saker är i ganska stor utsträckning. De har ju fått kritik för att deras allt för specifika beskrivningar känns rasistiska och förminskande förut.
Jag tror definitivt att det inte finns en sådan aspekt när det gäller att ange storlek på monster. Alignment, absolut. Storlek? Nej, AD&D har ju angett storlekskategorier utan längd och vikt sedan 1977.
 

Hundenilunden82

Warrior
Joined
14 Nov 2024
Messages
209
Är nog beredd att hålla med @Magnus Seter politisk aspekt bakom att slopa storlek på monster nej det tror jag inte,det låter lite långsökt.

men med alignment absolut där tror jag definitivt det finns politiska aspekter bakom att inte längre låta vissa fantasyraser vara onda till sin natur.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,208
Location
Off grid
Och ett designproblem har länge varit att när spel börjar ge exakta mått på storlek, så kan det bli snårigt med annan spelmekanik, för att spelare sätter sig och frågar "varför har ett troll som är 3 meter och väger 300 kilo bara 30 kroppspoäng, när en björn som är 2,5 meter lång och väger 200 kilo har 32 kroppspoäng? Och varför har en drake som väger 2 ton bara 72 kroppspoäng? Varför gör skadan från en trollnäve inte samma skada som från en rese om de är lika stora?"
Touché! Det här är ju inte ett designproblem utan just problemen som uppstår ur avsaknaden av den typen av design. Men som såklart också är ett designbeslut. Jag kopplar det här inlägget i första hand till DoD då de flesta utgår från det, men grundproblemet är så klart generellt.

Min förhoppning var att Ligan skulle fixa det som var problemen med tidigare DoD. Bland annat den usla skalbarheten i stridsreglerna och lapptäckesproblematiken i Ereb Altor.

Här hade man en helt ny möjlighet att bygga en övergripande struktur att hänga upp både spelvärlden och regelkärnan på. En struktur för att knyta ihop alla delar och få in lite struktur och rimlighet i spelet. Precis som spelarna hade efterfrågat och gett det kritik för i nästan 40 år.

En sån struktur hade såklart varit en enhetlig bas för att få fram rimliga värden för björnen, jätten, trollet, draken och alla andra varelser med. Ligan var dock väldigt tydliga med att DoD inte hade det fokuset, den ambitionen eller den målgruppen. Även om man lagade t.ex ping-pong-striderna.

Jag blir därför lite beklämd över senaste tidens trådar om DoD. Varför efterfrågar man skalbarhet i spelet? Varför efterfrågar man olika anpassningar (”realism”) för grundegenskaper för olika släkten, kön och demografier? Varför efterfrågar man mer optimerade system för erfarenhet och förmågor? Varför försöker man regelmässigt klämma in magiker under monsterreglerna? Och så vidare i absurdum.

DoD är inte det spelet ni letar efter, och har aldrig varit det. Det är inte byggt för det, oavsett hur mycket ni sminkar grisen. Det är perfekt för nybörjare som vill gå ner några timmar i dimmornas dal, spöa ett par monster och hitta en skatt!

Det skalar dåligt, saknar koppling till världen och blir wonkigt efter ett tag i kampanjspel just för att Ligan byggde det så. De tyckte inte att det var där de ville att fokus skulle ligga.

Så varför inte se spelet för vad det är och välja ett annat om skalbarhet och ”rimlighet” är viktigt för er?

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Hur stor är Cthulhu?
Grovt räknat runt 30-40 meter - det kan beräknas utifrån storleken på hans huvud i förhållande till bogen på ett typiskt samtida fartyg av den beskrivna typen, och Lovecrafts illustration (där vi kan se hur många huvuden hög Cthulhu är).

CoC 5 säger 26 meter.

(Min hobby är att svara på retoriska frågor.)
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,099
Location
Stockholm
Det där var kanske de mest långsökta förklaringarna på varför monsterböcker inte skulle skriva exakta mått på monstrens vikt och mått jag någonsin läst. Svaret på båda de frågorna är helt enkelt "nej, tror du verkligen det?" :)

Anledningen är troligen att alla inte har samma behov av granularitet och att storlekskategorier länge ansetts vara adekvata för att beskriva en varelses ungefärliga storlek, kombinerat med definitionerna av hur mycket plats de tar som anges i grundreglerna.

Och ett designproblem har länge varit att när spel börjar ge exakta mått på storlek, så kan det bli snårigt med annan spelmekanik, för att spelare sätter sig och frågar "varför har ett troll som är 3 meter och väger 300 kilo bara 30 kroppspoäng, när en björn som är 2,5 meter lång och väger 200 kilo har 32 kroppspoäng? Och varför har en drake som väger 2 ton bara 72 kroppspoäng? Varför gör skadan från en trollnäve inte samma skada som från en rese om de är lika stora?"

(obs hypotetiska exempel, inte några speldata som finns i Monsterboken, endast ämnat åt att exemplifiera)

Visst finns det också de som vill ha mått och vikt, och kanske också STO, på monster, och det är helt rimligt. Och det verkar som att för dem så är dagens monsterböcker undermåliga. Men det finns anledningar till varför det inte anges och det är inte lathet eller dumhet, oftast är det pragmatik som ligger bakom.

För mig ger inte exakt längd och vikt så himla mycket när jag spelleder.

Hur stor är Cthulhu? Skitstor. Hur stort är ett troll? Också skitstort. Eller jättelitet om spelledaren så vill. Hur stor är en rasande svartbjörn? Stor som en rasande svartbjörn. Det räcker för mig. :)
Jaa, fattar ju det, och att det hänger på spelstil, men om vi har lite simulerande ambitioner och vill veta om proxydronens huvud sticker upp över takåsen eller om trollet får plats i utedasset, då är det relevant. Om vi sedan i samma spelstil säger att "troll är 2,5 m höga och väger 250 kg" så har det implikationer för hur världen fungerar som är annorlunda än om troll är 5 m höga och väger 5 ton. Det påverkar miljön, ekosystem, samhällen, med mera. Och författaren har troligen en inre bild av trollet. Sen kan inte allt beskrivas, men när utseende på levande varelser beskrivs brukar det vara top 5 iaf.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,936
Location
Stockholm
Sen kan inte allt beskrivas, men när utseende på levande varelser beskrivs brukar det vara top 5 iaf.
Jag ska väl för protokollet notera att jag inte är emot att ange längd för monster (vikt tycker jag inte spelar så stor roll). I mina Fenix-monster försöker jag alltid få in någon sort referens, även om jag gärna inte skriver "242 centimeter och 24.3 kilo".

"En tvärhand"
"Hög som ett hus" ... nej vänta det var inte längden ...
"Lång som tre människor"
"Stor som en tjur".

Typ sånt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,390
Location
Stockholm
Jag ska väl för protokollet notera att jag inte är emot att ange längd för monster (vikt tycker jag inte spelar så stor roll). I mina Fenix-monster försöker jag alltid få in någon sort referens, även om jag gärna inte skriver "242 centimeter och 24.3 kilo".

"En tvärhand"
"Hög som ett hus" ... nej vänta det var inte längden ...
"Lång som tre människor"
"Stor som en tjur".

Typ sånt.
Ifall du inte fuckar upp hur stora saker är, genom att tex inte veta att lejon inte är i närheten av lika stora som hästar (sneglar på DND), i ditt spel är "lika stor som en tjur" en supervettig jämförelse som förmodligen är bättre än exakta viktmått. På samma sätt som att bara ur ett mänskligt perspektiv referera till saker som långa, korta eller små. Du kan själv approximera hur kort en svartalf är om någon skriver "kortare än människor" utan att de behöver skriva ut längd. När sedan dvärgar och alver också beskrivs så kan det vara vettigt att berätta om dvärgarna är betydligt kortare än alver och svartalfter eller om de alla är lika stora. När man kallar halvlingar för småfolk inser man att det inte längre ligger i den vanliga mänskliga skalan riktigt (även om det finns folk som är samma size som halvlingar på riktigt så är de inte supervanliga).
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,390
Location
Stockholm
Touché! Det här är ju inte ett designproblem utan just problemen som uppstår ur avsaknaden av den typen av design. Men som såklart också är ett designbeslut. Jag kopplar det här inlägget i första hand till DoD då de flesta utgår från det, men grundproblemet är så klart generellt.

Min förhoppning var att Ligan skulle fixa det som var problemen med tidigare DoD. Bland annat den usla skalbarheten i stridsreglerna och lapptäckesproblematiken i Ereb Altor.

Här hade man en helt ny möjlighet att bygga en övergripande struktur att hänga upp både spelvärlden och regelkärnan på. En struktur för att knyta ihop alla delar och få in lite struktur och rimlighet i spelet. Precis som spelarna hade efterfrågat och gett det kritik för i nästan 40 år.

En sån struktur hade såklart varit en enhetlig bas för att få fram rimliga värden för björnen, jätten, trollet, draken och alla andra varelser med. Ligan var dock väldigt tydliga med att DoD inte hade det fokuset, den ambitionen eller den målgruppen. Även om man lagade t.ex ping-pong-striderna.

Jag blir därför lite beklämd över senaste tidens trådar om DoD. Varför efterfrågar man skalbarhet i spelet? Varför efterfrågar man olika anpassningar (”realism”) för grundegenskaper för olika släkten, kön och demografier? Varför efterfrågar man mer optimerade system för erfarenhet och förmågor? Varför försöker man regelmässigt klämma in magiker under monsterreglerna? Och så vidare i absurdum.

DoD är inte det spelet ni letar efter, och har aldrig varit det. Det är inte byggt för det, oavsett hur mycket ni sminkar grisen. Det är perfekt för nybörjare som vill gå ner några timmar i dimmornas dal, spöa ett par monster och hitta en skatt!

Det skalar dåligt, saknar koppling till världen och blir wonkigt efter ett tag i kampanjspel just för att Ligan byggde det så. De tyckte inte att det var där de ville att fokus skulle ligga.

Så varför inte se spelet för vad det är och välja ett annat om skalbarhet och ”rimlighet” är viktigt för er?

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
1. DOD är i grund och botten Basic RP. Jag har spelledit kampanjer som var långt över hundra sessioner i tidigare BRP-spel. Så jag vet inte riktigt vad du har för upplevelser men att inbilla sig att det inte skulle gå att spela långa kampanjer i det känns märkligt.

2. Ping pong striderna var inte en bug, det var en feature. De byggde drama och eftersom man hinner med 10 rundor i många versioner i drakar och demoner för varje runda man spelar i 3rd edition DND tex så har det alltid mest känts som klagomål från folk som letar efter något att klaga på. Det är ju inte som att spänningen minskar för att man slår slag fram och tillbaka några gånger när spelet är så dödligt som gamla BRP-spel var. Klart man lyckas parera större delen av tiden, att misslyckas dör man ju av och med special och critical hits och fumbles så kommer man till ett avgörande förr eller senare ändå.

3. Antar att det i andra trådar har efterfrågats olika stats för olika släkten med mera men varifrån får du att jag behöver att något ska vara realistiskt? Jag vill veta om jätten är som ett tvåvåningshus eller om den bär runt på ett moln som partyhatt inget svar på den frågan kommer att vara "realistiskt" så jag förstår inte överhuvudtaget vad du talar om i det fallet. Jag tror att folk som inte gillar ifrågasättande av designbeslut har fått för sig att konsekvens och eftertanke är samma sak som realism i rollspelssammanhang. Jag har inga problem med att saker är orealistiska. Det jag vill veta är om man har ändrat på hur jag uppfattar världen omkring mig på något sätt och ifall man fattat ett medvetet beslut. Om svanar är 20 meter höga och sjunger kulningsjazz men fortfarande heter svanar och avbildas likadant vill jag veta det så att jag inte fortsätter gå runt och anta att de väger runt max tio kilo och är argast i ankdammen.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,344
Är inte tanken att man ska göra en egen tolkning? Det är ju bara att bestämma sig för något som verkar rimligt. Det jag personligen vill ha ut av ett bestiarium är snarare koncept och idéer. Sådant som jag inte snabbt kan komma på själv.
Det är knappast tanken, och vad som är rimligt för varelser som inte finns i verkligheten är inte alltid så uppenbart.

Är en drake stor som en häst, eller stor som en Boeing 747? Bägge typerna av drakar kan tänkas, men vilket som gäller för en viss värld är inte självklart.

Visst kan man ha bestiarier som enbart innehåller koncept och idéer, men de flesta bestiarier är inte sådana, och även för koncept vill man ofta veta om varelsen är tänk att vara liten eller stor eller jättestor - det är liksom oftast en del av konceptet.
 

Oscar Silferstjerna

Fullt påklädd
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,809
Location
Nirvana
Det är knappast tanken, och vad som är rimligt för varelser som inte finns i verkligheten är inte alltid så uppenbart.

Är en drake stor som en häst, eller stor som en Boeing 747? Bägge typerna av drakar kan tänkas, men vilket som gäller för en viss värld är inte självklart.

Visst kan man ha bestiarier som enbart innehåller koncept och idéer, men de flesta bestiarier är inte sådana, och även för koncept vill man ofta veta om varelsen är tänk att vara liten eller stor eller jättestor - det är liksom oftast en del av konceptet.
Så varför tror du att det i en del bestiarier inte finns med uppgifter om varelsers storlek? Är det ett genomtänkt designval eller bara ren inkompetens från skaparens sida?

Jag är verkligen förvånad över hur engagerade och till synes upprörda en del verkar bli av den här frågan. Storlek är tydligen inte alls en småsak.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Så varför tror du att det i en del bestiarier inte finns med uppgifter om varelsers storlek? Är det genomtänkt eller bara ren inkompetens från skaparens sida?

Jag är verkligen förvånad över hur engagerade och till synes upprörda en del verkar bli av den här frågan. Storlek är tydligen ingen småsak.
Jag misstänker att hålla ryggen fri. Börjar man ange storlekar har man tagit på sig att hålla saker konsekventa, och det är inte jätteenkelt.

Tag bara en sådan sak som STO i DoD/SIZ i RQ - det är inte det minsta klart ens hur skalan ser ut, och den är definitivt inte linjär.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,344
Så varför tror du att det i en del bestiarier inte finns med uppgifter om varelsers storlek? Är det ett genomtänkt designval eller bara ren inkompetens från skaparens sida?
Jag har själv inte läst något bestiarium avsett för rollspel som inte innehåller information om storlek, så jag tror ingenting i den frågan. Det kan finnas många tänkbara anledningar, men jag har inte tillräckligt med information för att avgöra vilken eller vilka av dem som är mest sannolika.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,244
Location
Göteborg
Det här är inte det mest brännande problemet med dagens rollspel, inte ens särskillt viktigt men något som har börjat störa mig.

Jag har noterat en tendens att inte längre ge några fysiska beskrivningar av monster i monsterböcker utan bara lägga in en bild och lite allmän stämningstext. Tex står det ingenting om hur stora jättar är i några av de nya monsterböckerna till varken DND eller DoD. Det kanske kan duga med att de är huge eller enorm för många men det säger egentligen otroligt lite då kategorin large tex innehåller lejonhona (mellan 120 och 180 kilo) och brunbjörnshona (mellan 60–200 kg) men inte goliath (som är en 240 cm människa med mycket muskler) eller vissa kentaurer (som alltså har hästbakkropp och häst torde vara själva definitionen av large size). Det står i vissa spel inte ens att dvärgar är kortare än människor längre utan man bara utgår ifrån att alla vet det? Fair enough, jag tror verkligen att alla som spelar fantasyrollspel vet det. Men är det riktigt sant för Svartalf, vätte, orch och rese i Drakar och Demoner tex? Nu vet ju jag det då jag har den gamla monsterboken där de har ett värde i storlek som talar om hur stora de är i förhållande till varandra. orcher är stora som folk, resar är typ 240, svartalfer är i ungefär samma kategori som dvärgar (en kategori som också inkluderar alver i gamla drakar och demoner som alltså var mindre än folk, något jag betvivlar hårt att nya spelare har koll på.) vättar är små som halvlingar och ankor.

Frågan är varför? Är det jobbigt och svårt att tänka hur stora saker är? Är man rädda för att det skulle bli något identitetspolitiskt om man skriver fysiska beskrivningar av monster man själv hittat på, vem är det man tror skulle ta illa upp?

Jag brukar säga detta med jämna mellanrum. När jag betalar för en rollspelsprodukt förväntar jag mig att de som skrivit den har tänkt mer än jag gör på några timmar på detaljer kring det spel de vill göra. Då ingår att jag får svaren på en del ganska grundläggande frågor, som tex hur stor en rese är ungefär, av boken de kommer i och inte genom att jag slår upp något jag införskaffade när jag var typ 10 år gammal.

Är det så att folk förr var bättre på att inbilla sig fantasyvarelsers fysiska form? Det verkar otroligt med tanke på mängden bilder vi har av alla möjliga ting nuförtiden mot förr.
Vi har med storleksbeskrivningar av monstren i den kommande Eonboken Bestiariet, och vi hade helt missat att det skulle vara i tidens tecken att inte ha med det. 😀
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,390
Location
Stockholm
Jo. Bara som en allmän grej kan ju nämnas att det som sagt ofta finns storlekskategorier men att dessa är rätt dåligt definierade och att jag därför efterlyser gammaldags beskrivningstext av varelsense fysiska form, inte superkrångligt upplever jag men kan ju ha fel.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,244
Location
Göteborg
Saknar ofta lite mer än storlek. Typ två sidor text som beskriver monstret historik, rykten, beteende etc. Visst kan man hitta på själv men då kan man också hitta på monstret själv också...
Har inte alla monsterböcker det? Alltså inte exakt två sidor, men beskrivningar av monstrets rykte och beteende antar jag är vanligt.
 
Top