Hur ska jag tänka för att det jag gör blir meningsfullt för både mig och de som jag vill nå? Jag är ju en person som gärna skapar variationer av existerande strukturer, alltså gör mitt "take" på det.
1. Gå på magkänsla. Om du tycker att något specifikt är kul, satsa på det. Ditt engagemang smittar sannolikt av sig.
2. Om du vill göra variationer av redan existerande strukturer, fundera på vilka de mest förväntade ingångarna är och undvik dem. Överraskar du dig själv, så kan du också överraska andra.
3. En variant på ovanstående, men mer specifikt: stadsmoduler är ofta kul men också vanliga. Skapa en ovanlig stad istället för en standardstad. Undvik så många konventioner du kan. Skapa ovanliga invånare, ovanliga byggnader, ovanliga resurser, ovanliga problem, ovanligt geografiskt läge.
4. Varianter på
Döda skogen behöver ju inte vara en dålig idé, men vill du tänka utanför lådan tror jag att det är bra att tänka på hur lådan som du vill undvika egentligen ser ut. Vad kan du plocka bort och vad kan du lägga till för att det ska kännas som något annat?
5. Städer, som jag skrev om ovan, är förmodligen den vanligaste typen av sandboxmoduler. På ett mer abstrakt och konceptuellt plan handlar sandlådor, som bekant, om att strö ut intressanta platser på ett (oftast) rumsligt avgränsat område. Vilken typ av avgränsade områden har få eller ingen annan beskrivit? Vad är väldigt otypiskt? Stryk alltså städer, skogar, träsk och grottsystem och välj något annat istället.
6. Ytterligare en variant på andra punkten: fundera ett varv till på vad ”äventyrare” egentligen är. Är det verkligen så självklart? Vad utmärker dem? Går det att beskriva deras mest typiska aktiviteter på nya (eller kanske bara mer tydliga) sätt? Eller kan du ersätta de klassiska äventyrarna med någon annan typ av spelbar grupp? Budbärare, stadsvakter, kejserliga spioner, tjuvgille, drakjägare, trollstam, magikersekt, dimensionsresenärer, alvdrottningens tjänare? Vilka typer av äventyr kan dessa grupper vara med om? Kan man se äventyr som en i mängden av scenariotyper? Vilka andra (uppdrag, expeditioner, fälttåg, plundringar, utredningar etc) kan vara intressanta att utforska? Att tänka på det här sättet tror jag är ett bra sätt att göra både något nytt och användbart.
Kommentar: Jag utgick som synes ifrån fantasygenren, men tänker att ovanstående ungefärligen borde gälla även andra genrer.