Uppochnedvänd klockkurva?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,913
Location
Göteborg
Sitter på Örebro resecentrum och väntar på ett försenat tåg. Fnulade lite på ett spel och funderade på en mekanik där det kunde vara bra med en tärningsmekanik som tenderar mot extremvändena, alltså högre sannolikhet för höga och låga resultat och lägre sannolikhet för mittenresultat. Finns det någon klurig tärningsmekanik som fixar detta utan alltför mycket krångel? Vad är den elegantaste mekaniken som gör det? Kan tänka mig något med positiv och negativ tärning där den med högst värde räknas. Finns det andra?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,858
Det är väl lite det du är inne på, men slå tre tärningar, en T10 och 2 olika T6. T10 är ditt resultat, sen drar du av med ena tärningen eller lägg till med andra. Du väljer den med högst resultat, kommer du över 10 eller under 1 så får du 1/10
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,900
Kan tänka mig något med positiv och negativ tärning där den med högst värde räknas. Finns det andra?
Den låter väl bra och enkel.

En modell på det @Anchorman skriver kan ju vara en låg tärning, t6, och en högre, t10, t12 eller t.om. t20, och sen addera eller subtrahera den högre tärningens resultat utifrån udda/jämnt utfall. Och så får du justera utfallsrummet så det drar åt det extrema. Tex med t6+t20 kanske skalan är -12 till +12, då kommer man ju hamna där en stor andel av fallen. (Det ger ju inte 100% jämn skala men det kan kanske kvitta.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,913
Location
Göteborg
Det vore fint med en metod där man slipper subtrahera, och jag behöver få positiva resultat i slutet. Å andra sidan är titeln på mitt spelfnul ”Byråkrathjärtan”, så komplexa matematiska operationer är inte nödvändigtvis dåligt.

Men jag blev också intresserad av det i allmänhet. En vanlig klockkurva är så enkel att få genom att addera tärningar, men vill man ha det omvända verkar det vara klurigt.
 

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,785
Jag läste om något exempel där man slog två t20 och tog värdet som var längst från 10, men det är ju i princip samma som ditt exempel med positiv/negativ tärning fast långsammare att avläsa.

Om du har en tärningspöl där du räknar ettor och sexor och tar det största antalet (3 ettor/2 sexor=dåligt resultat nivå tre, 1 etta/2 sexor=bra resultat nivå två)? Det borde bli en omvänd kurva med dippar mot extremerna, men man får räkna lite på hur stor pölen ska vara.

Edit: forumet hade inte läst in inläggen om hur tärningarna skulle användas när jag skrev det här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,913
Location
Göteborg
En krångligare metod men som inte behöver subtraktion: Slå två likafärgade och en olikfärgad tärning. Om den olikfärgade är jämn, addera den till den högsta av de likfärgade. Är den ojämn, addera den till den lägsta.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,900
Ett annat sätt kan vara slå tex 6 eller 8t10 i två olika färger, för en färg räknas den högsta och för en annan den lägsta, och sen slumpa fram vilken som gäller med färgade kort eller något. (Eller en t6, udda, den lägre färgen, jämnt den högre).
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,913
Location
Göteborg
Jag läste om något exempel där man slog två t20 och tog värdet som var längst från 10, men det är ju i princip samma som ditt exempel med positiv/negativ tärning fast långsammare att avläsa.

Om du har en tärningspöl där du räknar ettor och sexor och tar det största antalet (3 ettor/2 sexor=dåligt resultat nivå tre, 1 etta/2 sexor=bra resultat nivå två)? Det borde bli en omvänd kurva med dippar mot extremerna, men man får räkna lite på hur stor pölen ska vara.

Edit: forumet hade inte läst in inläggen om hur tärningarna skulle användas när jag skrev det här.
Jag tänker mig att tråden är bredare än mitt specifika fall, så detta är absolut en intressant idé!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,913
Location
Göteborg
2d6 multiplied could be fun to work with:

123456
24681012
369121518
4812162024
51015202530
61218243036

You get about 1/3 of the rolls less than 6 and 1/6 higher than 20.
(Du får gärna skriva på danska till mig om du har svårt med svenskan. Föredrar det framför engelska.)

Multiplikation är helt klart intressant! Det ger en spännande fördelning. När det gäller Anydice kanske jag gör ett försök. Multiplikation borde inte vara så svårt, medan varianten med att använda den ena eller andra tärningen beroende på resultat av en tredje känns svårare.Men är det få tärningar kan man ju också bara räkna på alla möjliga utfall.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
332
Location
Stockholm
Han har faktisk en artikel med et eksempel en "inverteret normalfordeling":


"For example, by rolling 3d20 and picking either the highest or the lowest value with a 1:1 ratio, you get a distribution where the extremes are more likely to be rolled than the average."
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,681
Location
Helsingborg
"For example, by rolling 3d20 and picking either the highest or the lowest value with a 1:1 ratio, you get a distribution where the extremes are more likely to be rolled than the average."
Så ... slå 3T20: om mittentärningen är över 10 avläser man högsta tärningen, annars lägsta.

[edit] Eller rent avläsningsmässigt. Om två är över 10 avläser man den högsta, annars lägsta.

 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,849
En enkel variant är: slå 1T6. Om det inte blir 1/6, slå om.
Men 2-5 är lika sannolika (2 är inte vanligare än 3, och 5 är inte vanligare än 4).
Det vore snyggare att slå bara en gång.

Slå 1d12, och räkna 11=1 och 12=2.
(här kan man ju göra hur många varianter som helst, men just denna blir ju väldigt enkel subtraktion eftersom man bara tar bort första siffran vid 11-12). Men det är inte så stor skillnad mot att bara slå 1t10.

Jag kommer inte på något just nu som är både enklare och bättre än andra förslag som redan presenterats.

(Anledningen till att detta är svårt är att önskemålet strider mot De stora talens lag, istället för att utnyttja den).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,849
Slå 2d6 med olika färg (svart / vit).
Om den svarta är 1-3: välj den lägsta.
Om den svarta är 4-6: välj den högsta.
 
Top