Spel där du giller en äldre edition bättre?

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,263
Location
Lund
Chronopia är bäst (settingmässigt) än någon annan utgåva (som för övrigt funkar som alternativ till Edition, liksom Version som annan postar skrev). Systemmässigt är väl ingen utgåva utom möjligen DoD23 (som jag bara läst om och inte läst själv) fantastisk och behöver lappas och lagas för att jag skall kunna gilla den.

Första utgåvan av Dark Sun är vida bättre än expansionen (som kom typ 1995). Versionen som kom till D&D4 var också ganska bra och kondenserade mycket information från gamla settingen på ett bra sätt och skruvade tillbaka klockan till Kalaks frånfälle. Som ung gillade jag Prism Pentad men jag tyckte de tog bort en del från settingen som gjorde den cool och unik (stadsstaterna med gudakungar, den enda draken osv.). Tyvärr kommer inte settingen få någon fortsättning i det rådande "politiska" läget i USA där slaveri är ett så stort rött skynke att det inte ens får förekomma i en hittepå-värld med risk för att cancelleras :(

WHFRP2 är bättre än både sin föregångare och sina efterföljare.

Mutant 2089 är bättre än både sina föregångare och sina efterföljare (även om jag gillar MYZ-systemet bättre än den brp-implementation som finns i de gamla ä-spelprodukterna). Ganska ensam om att tycka att MUA är den sämsta versionen av Mutant tror jag. Blev alldeles för mycket Åsa-Nisse, pilsnerfilm och Stefan och Krister över det för min smak.

FFG's Edge of the Empire (specifikt, är inte lika förtjust i rebell och jedi-varianterna) är överlägsen d6 och d20 varianterna.

Blev lite allmänt över saker jag gillar. Överlag tycker jag att äldre versioner ofta har sämre och mindre genomtänkta regler än vad man har med modernt tankesätt. Oftast är det settingen som jag tycker är bättre i äldre versioner snarare än att systemen de använder är bättre. Detta är kanske särskilt tydligt med Dark Sun där ADD var ganska brutet i Dark Sun där RP ofta hade 19+ i GE vilket ganska snabbt blev konstigt då den nivån främst var avsedd för SLP att ha (min tolkning).

Cog.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,727
Location
Ludvika
Jag tycker Neverwhere 2nd edition är bättre än 3rd edition.

Jag gillar förvisso Coriois: Tredje Horizonten bättre än Great dark, men frågan är om det är en tidigare edition eller helt enkelt bara ett annat spel.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
200
Location
Stockholm
Jag tycker Neverwhere 2nd edition är bättre än 3rd edition.

Jag gillar förvisso Coriois: Tredje Horizonten bättre än Great dark, men frågan är om det är en tidigare edition eller helt enkelt bara ett annat spel.
Tänker att om alla DoD är samma spel, trots sina olika system, så borde väl Coriolisarna vara det. Plockade igår fram min slitna första Coriolisbok och myste över hur mycket mer flexibilitet som fanns i det systemet.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,033
Tror att jag föredrar Apocalypse World 1E, mest tack vare att det inte har femtioelva sidor specialregler för fordonsstrid.
Eller en mekanik med upkeep där om din spelledare eller en spelare är långsam så fuckar det över alla. Inget är så bra för rollspel som när hela gruppen är vansinniga över att folk spelar så JÄVLA LÅNGSAMT! NEJ DU FÅR INTE TÄNKA DIN DUMMA JÄVLEN DÅ MÅSTE JAG SÄLJA MITT GEVÄR! SKIT ELLER AV POTTAN. DEN HÄR BESKRIVNINGEN KUNDE VARIT KORTARE! FUCK!!!
 

Hundenilunden82

Warrior
Joined
14 Nov 2024
Messages
283
Mutant 2089 är bättre än både sina föregångare och sina efterföljare (även om jag gillar MYZ-systemet bättre än den brp-implementation som finns i de gamla ä-spelprodukterna). Ganska ensam om att tycka att MUA är den sämsta versionen av Mutant tror jag. Blev alldeles för mycket Åsa-Nisse, pilsnerfilm och Stefan och Krister över det för min smak.
Jag vet inte om jag håller med om att MUA är sämst utan det är nog Chronicles eller Mutant rymd (enligt mig).

Jag är dock beredd att hålla med dig om att MUA är väldigt mycket Åsa-Nisse och Klabarppan och Stefan&Krister hujedamig pilsnerfilm och buskis. Jag har spelat spelet med ett antal individer genom åren som fått den känslan av MUA så ensam är du då inte.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,900
Att jämföra olika versioner av Mutant tycker jag är lite orättvist.
  • Mutant 1 och 2 har sin charm men Pyrisamfundet som världsbygge är helt klart bäst i MUA.
  • Mutant år noll gör ju sin egen take på settingen som inte ligger jättenära någon av de andra (men närmast Mutant 1). Jag gillar den också men ser den som hyfsat fristående.
  • Mutant 2089 bryter återigen ut världsbygget till något annat och ger det bra. Den har också sin tydliga stil och charm - jag har spelat Hårda bud med behållning några gånger de senaste åren. Samtidigt lider den av den släpar med sig en del arv från Mutant 1 och 2 och den implementerar inte världen så väl i sina äventyr som (tyvärr, trots coola idéer) de flesta är ganska hafsiga och svårspelade.
  • Och Rymd och Chronicles är ju återigen sin egen grej, skild från de andra.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
899
Location
Uppsala
Så mycket som Fria Ligan förmodligen gjort den bästa version av Drakar & Demoner jag sett än så länge utan husregler så är År Noll av Mutant inte lika bra som Undergångens Arvtagare.
Instämmer helt med detta. Jag vill tycka mer om år noll, men Undergångens arvtagare tar vinsten varje dag. (Även om jag idag tycker reglerna är lite för tungrodda)
 

Flanell

Veteran
Joined
26 Nov 2015
Messages
58
WFRP (1:a).
Kult (1:a).
Mutant 2089 eller orginalet.
D&D (B/X).
CoC 4:e eller 5:e (mest pga presentationen, har svårt för det nya blaffiga).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,584
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vill absolut inte vara negativ eller få kreatörerna av nyare version av Eon att bli ledsna eller arga. Men jag föredrar absolut Eon 1, Eon 2 och Eon 3 framför Eon 4. Det har inget med att Eon 4 är dåligt, det är bara inte riktigt det jag villa ha i ett rollspel men jag köper fortfarande allt som släpps till spelet för att det är snyggt och inspirerande.

Men ja, Eon 3 är för mig överlägset Eon 4.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,263
Location
Lund
Att jämföra olika versioner av Mutant tycker jag är lite orättvist.
  • Mutant 1 och 2 har sin charm men Pyrisamfundet som världsbygge är helt klart bäst i MUA.
  • Mutant år noll gör ju sin egen take på settingen som inte ligger jättenära någon av de andra (men närmast Mutant 1). Jag gillar den också men ser den som hyfsat fristående.
  • Mutant 2089 bryter återigen ut världsbygget till något annat och ger det bra. Den har också sin tydliga stil och charm - jag har spelat Hårda bud med behållning några gånger de senaste åren. Samtidigt lider den av den släpar med sig en del arv från Mutant 1 och 2 och den implementerar inte världen så väl i sina äventyr som (tyvärr, trots coola idéer) de flesta är ganska hafsiga och svårspelade.
  • Och Rymd och Chronicles är ju återigen sin egen grej, skild från de andra.
Mmmm, egentligen är det lite märkligt att de alla samlas under 'Mutant'.

Jag tycker det finns ett starkt släktskap mellan 1, 2, MUA och MYZ.
Mutant 2089 står lite vid sidan av medan RYMD och Chronicles har tydligt släktskap.

Cog.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,398
Location
Stockholm
WFRPv1 framför alla andra, mest för att jag numera vill "gå tillbaks till ursprunget".
1. Settingen är mer spelbar när inte allt är supermörkt och edgelordigt som det blev senare på grund av att man följde events i figurspelet och försökte göra det lika hemskt som 40k.
2. Systemet är på vissa sätt bättre än 2nd edition på andra sätt inte, men mellan dem så är de betydligt bättre än 3rd och 4th edition som båda gör mig arg. Så jag håller med dig.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,538
Location
Köping
Att jämföra olika versioner av Mutant tycker jag är lite orättvist.
Mutant har ju bytt både genre, system och utgivare under sin livstid. Enda anledningen till att det hänger ihop är väl att det finns ett känt varumärke som vandrar runt.
Tror att jag föredrar Apocalypse World 1E, mest tack vare att det inte har femtioelva sidor specialregler för fordonsstrid.
Likaså Dream Askew var charmigare när det var en sida regler och ett gäng playbooks, istället för en hel bok.
 
Top