Jag tror väldigt mycket i den här frågan handlar mycket om
hur vi föreställer oss saker, och eftersom väldigt mycket pekar på att olika människor väldigt konkret föreställer sig och fantiserar om saker på
olika sätt så är det också fullt rimligt att samma metod och tillvägagångssätt inte funkar för alla.
Tvärt om pekar mycket forskning på att vi kanske till och med är
drastiskt annorlunda i hur vi tänker, och jag tror därför att det är viktigt att man inte försöker hitta någon "best practice" som bara för att det är det som funkar för oss själva också
nödvändigtvis måste funka för alla andra.
Helt enkelt, vissa behöver en rik mängd av specifika detaljer för att tillfredsställande kunna föreställa sig någonting, annars blir det bara väldigt sterilt, konceptuellt eller symboliskt, men kan aldrig
levandegöras utan tydliga, utförliga och detaljerade beskrivningar.
För andra räcker det med enstaka prompter för att den egna fantasin skall fylla i och levandegöra resten, det som beskrivs blir väldigt enkelt "verkligt" i den inre bilden även med högst begränsad information.
Exemplet från den tråden som ledde till denna diskussion är väldigt bra, låt oss prata om
ångloket.
Denna postades av
@JohanL, det är en fantastiskt vacker bild innifrån ett ånglok.
Hur beskriver man som SL den på ett realistiskt sätt?
Eftersom jag som SL bara kan utgå ifrån mig själv så vet ju jag hur jag skulle behöva få den beskriven för att få en stark inre bild av hur det ser ut.
Något i stil med:
"Det är förarhytten på ett ånglok, inrett i stål, läder, trä, och mässing, mängder med intrikat utformade intrument och reglage täcker väggarna och vid förarstolen i hörnet finns flera pedaler och spakar. Ett ingenjörsmässigt mästerverk, det krävs en mycket duktig yrkesman för att framföra detta magnifika fordon. Utrymmet är ganska trång, varmt och under färd väldigt bullrigt."
Med den beskrivningen får jag kanske inte
exakt den ovanstående bilden inför mitt inre öga, men i vart fall något väldigt likt. Jag har tillräckligt mycket tidigare visuell information att hämta ifrån (filmer, bilder, platser jag besökt) att jag kan göra ånglokets förarhytt såpass levande och realistiskt den behöver vara för att vara uppleva det i spelet. Ändå har jag inte fått någon konkret information om ångloket och dess funktion.
Det skulle också kunna räcka med "förarhytten i ångloket är väldigt sliten och smutsig" eller "förarhytten i ångloket är helt ny och ser väldigt påkostad ut" för att jag ska få en uppfattning om den som jag kan köpa och leva mig in i
fullt ut.
För någon annan kanske en sådan beskrivning inte funkar alls, utan man
behöver en mer representativ beskrivning.
"Ånglokets förarhytt är ca 4 kvadratmeter stor, så det är ganska trångt. Golvet och taket har träpanel, väggen mot själva drivsektionen av loket (ugn, värmeväxlare, vattentank och allt det där) är täckt med mässingsrör och olika reglage. Högst upp finns två rader med ca 10 olika reglage och instrument som tryckmätare och termometer mm. Det finns ett fönster i färdriktningen på varje sida om väggen, vid det högra står förarstolen, byggd i trä och klädd med läder, och runt den finns nödvändiga instrument för driften av tåget så som reglage för acceleration och bromsar mm, samt hastighetsmätare och lite annat. Alla instrument är byggda i polerad mässing, det ser nytt ut och är hantverksmässigt väldigt välgjort."
Vilken av dessa som är
bäst beror ju helt och hållet på vilken funktion de fyller för olika spelare. Det är ju som att ha en diskussion om vilken mat som är god eller vilken musik som är bra.