Högsta nivå av realism

Kul fakta: William Gibson hade aldrig använt en dator när han skrev den, vilket kanske var bra!
Han skall ju enligt anekdoten också blivit bedrövad när han såg Blade Runner för han trodde att alla skulle anklaga honom för att ha försökt imitera det estetiska uttrycket, när han redan hade jobbat massor på Neuromancer innan han såg filmen.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Till det kan det ju tillkomma massa egna kunskaper som man använder som resurs att hämta ur när man föreställer sig, och även här fungerar ju folk annorlunda.
Det här är en viktig detalj. Jag kan köpa en mindre detaljerad beskrivning om jag har förkunskaper och förtrogenhet med det som beskrivs, för då fyller min egen erfarenhet i luckorna. Desto mindre kunskap och erfarenhet jag har, desto mer stöd behöver jag av andra att fylla i luckorna så att bilden blir mer komplett. Som exemplet med ångloket, där har jag extremt svaga förkunskaper och behöver att någon fyller i med mer detaljer. Skulle någon däremot säga gotisk katedral så skulle jag inte behöva särskilt många fler detaljer, för där är min förförståelse djupare och jag har en starkare inre bild.

För mig handlar kreativitet mycket om förkunskap och förtrogenhet. I områden där min kunskap är djupare kan jag även vara mer kreativ och ta ut svängarna. I områden där min förkunskap är mer begränsad behöver jag stöd av andra för att kunna ta till mig och skapa en bättre bild av scenariot i huvudet.

Rangertheman

Myrmidon
För min del behöver jag bara detaljerad information om det är viktigt för min rollperson med detaljerad information. Luddig, stämningsbyggande information tar jag däremot gärna ett överflöd av.

Bifur

Veteran
Någon kanske har detaljkunskaper om Västergötland på vikingatiden och inte kan föreställa sig den miljön utan dessa, då hela illusionen brister om vikingarna dricker skummande öl (tidig öl var oftast avslagen då den jäste i öppna kärl, och i norden var mjöd som är en sorts vin vanligare) och äter kokt potatis på festen (potatisen kom till Europa först på 1600-talet). Andra kanske har detaljkunskaper om samma sak men inte behöver tydliga beskrivningar alls, för denne bara föreställer sig det som sägs på ett annat sätt och rättar till eventuella "fel" i sin egen fantasi. En annan kanske inte har detaljkunskaper men tycker det är oerhört viktigt att informationen som ges är "korrekt", för att om den får reda på att saker inte stämmer kanske den har oerhört svårt med föreställningen, någon annan kanske inte har detaljkunskaper med det räcker med "känslan" om vagt Västergötland och vagt vikingatid för att den egna fantasin skall fylla i alla luckor och bli investerad i spel.
Bra sammanfattat. Hela diskussionen om denna typ av frågor kokar ofta ner till detta, och ens preferenser varierar. Jag kan lätt sortera in mig själv i alla fyra grupperna, beroende på spel och setting.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Någon kanske har detaljkunskaper om Västergötland på vikingatiden och inte kan föreställa sig den miljön utan dessa, då hela illusionen brister om vikingarna dricker skummande öl (tidig öl var oftast avslagen då den jäste i öppna kärl, och i norden var mjöd som är en sorts vin vanligare) och äter kokt potatis på festen (potatisen kom till Europa först på 1600-talet). Andra kanske har detaljkunskaper om samma sak men inte behöver tydliga beskrivningar alls, för denne bara föreställer sig det som sägs på ett annat sätt och rättar till eventuella "fel" i sin egen fantasi. En annan kanske inte har detaljkunskaper men tycker det är oerhört viktigt att informationen som ges är "korrekt", för att om den får reda på att saker inte stämmer kanske den har oerhört svårt med föreställningen, någon annan kanske inte har detaljkunskaper med det räcker med "känslan" om vagt Västergötland och vagt vikingatid för att den egna fantasin skall fylla i alla luckor och bli investerad i spel.

Inget av det är rätt eller fel, dåligt eller bra, men det kan ju absolut skapa vissa kompabilitetsproblem som behöver lösas.
Otroligt bra summerat! Jag brukar som spelledare därför försöka att summera att istället precisera känslor och sinnesintryck, just för att det är trots allt vad som är viktigare för hur sakerna upplevs. Till exempel kan jag då hellre säga "läskande öl som speglar skimret från de levande ljusen" eller "det är enkel men ordentligt mättande mat, som värmer i era magar", just för att egentligen är det ju det som spelar roll.

Men om de specifika detaljerna är väldigt viktiga för en specifik spelare brukar jag ha följande inställning:
  1. Om spelaren vet, låt de berätta!: Ibland spelar man med personer som har kompetens och kan ge ett exakt svar. Då är det ju ännu roligare om de kan dela med sig av det!
  2. Fråga om hur viktig detaljen är: Om spelaren vill ha ett mer ingående svar frågar jag hur viktig detaljen är. Är det inte viktigt att det är korrekt så hittar jag på något. Är det viktigt att det är korrekt finns två tillvägagångssätt:
    1. Går det, googla!: Är jag också nyfiken och tid finns så kan jag googla. Väldigt praktiskt om det är hyfsat lättgooglade saker och där jag kan få en bild: mer visuella verktyg är ofta trevligt (jag visar också gärna bilden).
    2. Kan inte jag, delegera: Om situationen inte tillåter mig att kolla (t ex kanske jag ska fokusera på en dialog) så brukar jag då istället delegera det till spelaren. De får gärna kolla upp det i sådant fall, så får de berätta när de hittat svaret.
  3. Kommer rollpersonen bry sig?: Kanske viktigast av allt är frågan om det är något som skulle påverka rollpersonen – skulle de t ex ha den detaljkunskapen som efterfrågas eller veta något om det som kommer upp? Om svaret är nej, att det inte hade påverkat dem så brukar jag fråga om vi kan släppa det, eftersom det inte är så viktigt.

Otroligt bra summerat! Jag brukar som spelledare därför försöka att summera att istället precisera känslor och sinnesintryck, just för att det är trots allt vad som är viktigare för hur sakerna upplevs. Till exempel kan jag då hellre säga "läskande öl som speglar skimret från de levande ljusen" eller "det är enkel men ordentligt mättande mat, som värmer i era magar", just för att egentligen är det ju det som spelar roll.

Men om de specifika detaljerna är väldigt viktiga för en specifik spelare brukar jag ha följande inställning:
  1. Om spelaren vet, låt de berätta!: Ibland spelar man med personer som har kompetens och kan ge ett exakt svar. Då är det ju ännu roligare om de kan dela med sig av det!
  2. Fråga om hur viktig detaljen är: Om spelaren vill ha ett mer ingående svar frågar jag hur viktig detaljen är. Är det inte viktigt att det är korrekt så hittar jag på något. Är det viktigt att det är korrekt finns två tillvägagångssätt:
    1. Går det, googla!: Är jag också nyfiken och tid finns så kan jag googla. Väldigt praktiskt om det är hyfsat lättgooglade saker och där jag kan få en bild: mer visuella verktyg är ofta trevligt (jag visar också gärna bilden).
    2. Kan inte jag, delegera: Om situationen inte tillåter mig att kolla (t ex kanske jag ska fokusera på en dialog) så brukar jag då istället delegera det till spelaren. De får gärna kolla upp det i sådant fall, så får de berätta när de hittat svaret.
  3. Kommer rollpersonen bry sig?: Kanske viktigast av allt är frågan om det är något som skulle påverka rollpersonen – skulle de t ex ha den detaljkunskapen som efterfrågas eller veta något om det som kommer upp? Om svaret är nej, att det inte hade påverkat dem så brukar jag fråga om vi kan släppa det, eftersom det inte är så viktigt.
Vi kollar upp saker hela tiden vid spelbordet, särskilt när vi spelar CoC-Sverige. Det är kul när saker är hyfsat så som de var på riktigt, men eftersom ingen i min spelgrupp är någon direkt historie-buff (även fast alla har sitt egna lilla nördämne de gärna föreläser om) så händer det verkligen jätteofta att vi kollar upp saker under tiden vi spelar. Oftast sköter spelarna den biten, och det är verkligen inte alls ovanligt att vi retconnar grejer i efterhand typ "jaha, såg det ut sådär/var sättet det funkade på såhär? ja, men då var det ju såklart så hela tiden!" och sedan fortsätter vi. Jag tycker det är kul, det verkar som att mina spelare tycker det är kul med eftersom de gärna gör det och brukar se glada ut medans de håller på.
Är verkligheten tråkigare och mindre spännande än det som dök upp i vårt spel så brukar vi lösa det med att säga "aja men vi kör på det här vi kom på istället, det är roligare om det finns i vår spelvärld" och så tar vi det därifrån.

Jag skulle få tokspel av vikingatida potatis, personligen.
Och då skall det inte vara potatis i den vikingatid du spelar helt enkelt!

SpringandeKulle

Warrior
Denna diskussion påminner mig om den som var nyss om siffror i rollspel...

Visst gillar jag ibland att gräva i detaljer vilket också innebär att ingenting blir producerat. För om loket ska vara korrekt så ska allt annat också vara det. Så låt se vilken typ av gatsten hade de i Uppsala då och drack man kaffe? (OBS inte intresserad av svar på dessa två frågor)
Utan 'good enough' tänk så kan man gå långt ner i detaljträsket.

Genesis

Ni dés ni maître
Men såhär: Jag kommer såklart inte att tycka att det är dåligt eller stämningsdödande om någon säger att ”Han har en dyr kostym, en lyxig klocka och en snabb sportbil”, men jag tycker att det ger känsla och stämning om man istället säger ”Han har en Brioni-kostym, en Patek Phillipe-klocka och kör en Bugatti”. Och vissa av dessa märken hade jag kanske inte kunnat improvisera fram, men känner vagt igen när de nämns. Samma sak med tågexemplet. Om någon spelar en pensionerad lokförare som ska köra ett modernt lok så är det definitivt mer stämning att säga ”Fan, det här är ju ett Transmontana, der är rumänska grejer. Det här blir lurigt, jag har inte kört sedan Rc4-tiden!” än att bara säga ”Det här tåget är alldeles för nytt, det blir lurigt!”. Och det är svårt att improvisera den sortens grejer utan kunskap (men riktigt snyggt och bra när man får det att låta övertygande så att ingen runt bordet kan ana att man bara ordbajsar!). Jag tycker generellt att det märks när den som improviserar har koll själv.

EDIT: Detta skrev jag och postade aldrig, men det kom med nu. Låter det stå kvar. Har inget med nedanstående att göra.

För om loket ska vara korrekt så ska allt annat också vara det.
Varför då?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Kontrar med varför bara en sak ska vara korrekt? Varför inte all fakta korrekt?
Som du själv sa, i somliga fall räcker det med good-enough. Frågan är var vi personligen drar den gränsen och det blir en fråga om var vi drar vår gräns för vad vi kan acceptera innan det bryter mot den egna förmågan att föreställa sig den givna världen.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Kontrar med varför bara en sak ska vara korrekt? Varför inte all fakta korrekt?
För att återgå till exemplet med loket så var min uppfattning att argumentet sprang från att lokets detaljer var viktiga för scenariot i det fallet. Det gav mervärde till spelvärlden och spelomgången. Andra detaljer, som kaffets vara eller inte vara, kanske inte skulle ge samma mervärde till spelomgången. Det är en skala, där jag kan se att det går att förhandla om vilken fakta som är relevant för att höja spelupplevelsen. Sen får man vara lyhörd och läsa av sin grupp för att se var den gränsen går.

JohanL

Champion
Leif Eriksson utforskar mytiska syd-vinland?
Ja, har vi en alternativhistoria kan det förstås gå bra. Och så kan vi få vikingar som röker cigarr och dricker choklad. Chili och tomat skulle ha gjort det medeltida köket oerhört mycket bättre.

(En relaterad dramatisk alternativhistoria som jag hittat på är om Leif Eriksson lyckats sprida de europeiska smittsamma sjukdomarna där på tusentalet. De skulle ha gått som en förödande löpeld över hela kontinenten, men till 1492 skulle demografin ha hunnit återställa sig och immuniteten vara på plats. Resultatet skulle vara dramatiskt när 90% av befolkningen inte dör där av sjukdom på 1500-1600-talet.)

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Ja, har vi en alternativhistoria kan det förstås gå bra.

(En relaterad dramatisk alternativhistoria som jag hittat på är om Leif Eriksson lyckats sprida de europeiska smittsamma sjukdomarna där på tusentalet. De skulle ha gått som en förödande löpeld över hela kontinenten, men till 1492 skulle demografin ha hunnit återställa sig och immuniteten vara på plats. Resultatet skulle vara dramatiskt när 90% av befolkningen inte dör där av sjukdom på 1500-1600-talet.)
Jag har en fråga som relaterar till detta. Men jag tänker att om vi ska spela ut kontrafaktiska historiska scenarion i rollspel så är väl kunskaper om ämnet väldigt relevanta för att få det att verka trovärdigt? Nu tänker jag specifikt i situationer där alla runt spelbordet vill spela kontrafaktisk/alternativ historia, för då måste ju scenariot någonstans ta avstamp i vad vi faktiskt vet/tror oss veta om de faktiska skeendena i vår egen historia.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Är det inte mycket enklare att bara göra rätt i stället?
Nej gud nej, det är mycket enklare att göra fel. Det går till och med oftast snabbare än att göra rätt.

Och för att göra fel behöver du ingen särskild kunskap, det är bara att köra.

Å andra sidan är det ju också så att om man kollar upp hur saker och ting förhöll sig historiskt så hittar man oftast saker som är så bisarra att man själv inte skulle kunna hitta på dem. :) Så det är en anledning att kolla upp hur saker och ting ligger till.

JohanL

Champion
Jag har en fråga som relaterar till detta. Men jag tänker att om vi ska spela ut kontrafaktiska historiska scenarion i rollspel så är väl kunskaper om ämnet väldigt relevanta för att få det att verka trovärdigt?
Ja.

Ett annat exempel med potatisen är om rollpersonerna hamnar i "vikingatid" men på grund av anakronismerna inser att de hamnat i en parallell tidslinje, en dåligt researchat simulering, eller något annat i den stilen.