Jag känner nog att systemet och beskrivningarna bör ligga på ungefär samma realistiska nivå. Spelar jag pulpigt 30-tal där folk har raketmororer på ryggen så minskar mina krav på övrig historisk korrekthet till ett minimum. Spelar jag däremot ett trovärdigt och realistiskt 30-tal, med realistiska regler, så förgyller det upplevelsen att tänka sig att världen beskrivs någorlunda korrekt (jag minns en gång när
@guldfink spellede Upsala sviten och hörde av sig till Richard Tellström för att få helt korrekta matbeskrivningar, legendariskt). Men det är helt upp till mina förväntningar och känslan i spelet som helhet.
Alla vet att svärd inte låter tjing när de dras fram, men vi accepterar det ändå på film för att det är ett berättargrepp för att förstärka effekten av att "åfan nu blir det fajt". Samma sak med att man egentligen inte hör något i rymden - men att explosionenerna hörs ändå i Star Wars. Det är inskränkningar i realismen som vi accepterar när de är en tydlig del av en genre.