Jag är lite nyfiken på vad det är du vill uppnå med systemet. Personligen tycker jag inte det är raketvetenskap att bara räkna ammo i rollspel och är inte alls förtjust i system där ammo i teorin kan ta slut efter varje attack eller vara oändlig beroende på hur man slår på tärningarna. Tänker lite på Svärdets Sång som jag spelade för länge sedan nu där min karaktär bara lyckades tillverka en pil åt gången för varje gång han avfyrade sin båge försvann alla pilar och det gick inte ens att titta ner i kogret och se hur många man hade.
Med det sagt kan du vara ute efter en särskild effekt för systemet du arbetar med och det kan vara lättare att komma på något om man känner till syftet.
Vill mest få till en känsla som i en action-film/tv-serie (Scarface, Miami Vice etc), där man ibland behöver ducka, ligga lågt och ladda om, eller så är du helt utan ammo och behöver hitta alternativ - utan att behöva räkna enskilda kulor alls.
Systemet i sig (Miami 86) är mer abstrakt, dvs sprayar du auto så är det inte ett exakt antal kulor som kan räknas av, inte heller om du skjuter "ett skott" med en pistol (tolkar det som att det kan vara flera skott eller ett).
Miami 86 RPG by Archmage Arispen
Tycker det är lite konstigt att det inte finns med något liknande ammocountingsystem RAW redan bara i spelet, särskilt som mag cap, kaliber, det finns mag att köpa etc finns med.
Därför vill jag ha ett så simpelt system som möjligt. Om man inte har någon "regelspärr" för automateld; vad hindrar någon från att spraya full auto från två Uzis varje runda (obs retorisk fråga, så skulle ju ingen spelare göra ever...)?
Jag landar nog i att om du (efter runda 1) rullar ett maxresultat på någon av tärningarna så är det slut på ammo. Tror det balanserar sig bra, rent slumpmässigt. Skjuter du fullauto med en Uzi som gör säg d8 i skada mot 4 goons, så slår du 4 d8, och tar den lägsta som skada på samtliga fyra goons. Slog du en 8 på ngn av d8:rna, ja då är magasinet tömt, vilket bör ske varannan gång om du skjuter på just fyra skurkar. Det är inte en simulation av verklig strid och mer en push-your-luck + att det funkar rätt bra med systemet i övrigt.