Re: Ny fikenhet
Tja, totalitära regimer i olika former är ju ett beprövat grepp. Man kan också tänka sig oligarkier, plutokratier, anarkier, teokratier, you name it.
Att jag säger att samhällsskick är acceptabla betyder inte nödvändigtvis att jag tycker de är bra. Det är en ganska stor skillnad där. Vad jag vänder mig emot är följaktligen inte heller åsikten att 'demokrati är bäst', utan chauvinistiska attityder av typen 'stater som inte är demokratiska bör inte tolereras'.
Låt mig förklara: Jag är en stark anhängare av idén att kulturer bör förstås (och dömas) utifrån deras egna förutsättningar, och blir därför tex lika irriterad varje gång någon kategoriskt illegitimerar allt Folkrepubliken Kina gör enkom för att landet inte är en demokrati. (Av detta skäl har jag tidigare också tex manat till nyansering i en debatt om kvinnlig omskärelse här på forumet. Jääävlar vad folk blev sura då...) Därmed inte sagt att jag inte tycker att demokrati är att föredra i de flesta fall, men jag anser också att demokrati som samhällsskick i den form det idag tar sig i västerlandet är behäftat med enorma och mycket allvarliga problem. Att jämnt och ständigt spy galla över Kina/Kuba/Iran whatever samtidigt som man helhjärtat försvarar USA, UK och Israel är enbart naivt och inskränkt i min bok.
- Ymir, förklarar