Hur stor procent av något ska vara någonting för att det ska vara ok att generalisera anser du? Om jag nu ska vara djävulens advokat här så finns det en del undersökningar som visar att utspritt över större delen av framförallt arabvärlden så är det ungefär 10% av muslimerna där som sympatiserar med islamister.
Om jag läser Slagen Dam så kan jag läsa att ungefär 1 av 7 kvinnor blivit våldtagen i Sverige (kan ha fel på den exakta siffran, det var ett tag sedan jag läste i Slagen Dam. Om man tänker sig att en man kan våldta flera kvinnor så är det nog under 10% av alla män som våldtagit någon någongång under sitt liv.
Om jag nu ska dra den logiska slutsatsen av detta så är antingen uttalandet "det finns män som våldtar och det finns muslimer som sympatiserar med islamister" sanna. Eller så är det "Alla män våldtar och alla muslimer är islamister" som är sant.
Jag kan också påstå att "alla Svenskar sympatiserar med Sverigedemokraterna" eftersom vi tillåter att de fortsätter att existera och mer än 10% av de som röstar har röstat på dem.
Observera att jag ogillar alla dessa uttalanden för att de bara är någon slags obehagliga misstänkliggöranden som inte leder till någon som helst produktiv lösning på problemet.
OT: Dessutom kan nog myten att det bara är män som våldtar, i alla fall i USAs collegescen, behöva ses över en aning. Där uppgav en av sex manliga collegestudenter att de hade haft sex mot sin vilja, de flesta av dessa hade inte haft sex med andra män, utan med kvinnor om jag inte minns fel.
Således är nog uttalandet att "samhället har extrema problem med samtycke i sexuella samanhang" vara ett bättre uttalande.
P.S.: Ja, jag är medveten om att muslimer som exempel är väldigt stötande. Det var med flit för att illustrera att även andra generaliserande uttalanden är improduktiva.