Nekromanti Är åsikten OK?

Status
Not open for further replies.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
RasmusL;n71747 said:
Nej, tvärt om. Jag sa först "DU är en våldtäktsman," och gick sedan tillbaka för att förklara mitt uttalande. Förklaringen -> avstängning.
Jaha! Jag läste nog bara posten innan förtydligandet i så fall. Det satte ju saken i ett annat ljus.

Nu undrar jag också varför du blev avstängd, om det inte var för den begynnande ordalydelsen i din post.

RasmusL

Champion
Zoth-Ya;n71757 said:
RasmusL hur många svar vill du ha då på frågan, du har ju fått w176s svar och henne brukar man ju kunna lita på så ... räcker inte det?

Zoth-Ya. Jag har svårt att se att det sätt jag uttrycker mig på i andra sammanhang ska göra att jag bannas i detta sammanhang när mitt inläggs syfte var att tydliggöra att jag INTE menade det jag skrev som ett personangrepp.

Anarchclown

Swashbuckler
Det är inte "jag själv" när du säger "du är våldtäktsman" är min åsikt. Oavsett om du inkluderar dig själv i alla män.

Min faktiska input i frågan torde vara att det finns massvis med åsikter som man inte får uttrycka på den här sidan. När man uttrycker tillräckligt extrema åsikter blir man lätt avstängd om man inte är noggrann med formuleringarna. Jag har sett folk bli avstängda för att säga saker som att de tycker att "kvinnor som ska vara med och bestämma är skit". Det är en fullkomligt befängd åsikt och personen blev, eftersom den uttryckte sig som en idiot, avstängd. Det är också "bara en åsikt". Det finns ingen anledning att din åsikt ska vara fredad bara för att det är en åsikt, precis som inte jag kan börja säga antisemitiska eller islamofoba saker utan konsekvenser.

Faktum är att vissa saker uttryckta i skriftlig form till och med kan ingå i hets mot folkgrupp och att Rollspel.nus moderatorer och ägare är ansvariga utgivare för saker som skrivits på deras site (Det här har tagits upp förut när Aftronbladet stängde sina kommentarsfält, bland annant på grund av den anledningen). Nu hävdar jag att det var sättet du uttryckte din åsikt som var den huvudsakliga frågan här, inte åsikten i sig. Men jag vill också påstå att du inte ska förvänta dig att du automatiskt är fredad bara för att du "uttrycker din åsikt."

JohanKarlsson

Not the one
"Alla män är våldtäktsmän" är inte en åsikt, det är ett påstående. Dessutom ett fullkomligt falskt påstående. En åsikt är tex "jag anser att alla vi män som grupp har del i ansvaret för att så många kvinnor våldtas".

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n71752 said:
...och att dra saker till sin extrema tolkning som argumentationsteknik kallas? Du når mig på PM.

Det är inte en så extrem tolkning egentligen. Snarare är det exakt vad idén om rätten att behandla de man anser privilegierade hur som helst innebär.

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n71763 said:
Zoth-Ya. Jag har svårt att se att det sätt jag uttrycker mig på i andra sammanhang ska göra att jag bannas i detta sammanhang när mitt inläggs syfte var att tydliggöra att jag INTE menade det jag skrev som ett personangrepp.

Jag gissar att det var på hoppet där du kallade nån för våldtäktsman som orsakade avstängningen och inte förklaringen till påhoppet.

w176

Förlorad dotter
RasmusL;n71743 said:
Agreed. Just det här fallet fick mig dock att fundera vad problemet var, jag eller mina åsikter?
Prolemet är varken du eller dina åsikter. Utan hur du väljer att uttrycka dina åsikter i vissa inlägg. Ibland uttrycker du dig på sätt som bryter mot wrnus regler. Enskilda inlägg är ibland över gränsen och därmed fel.

Men de är lungt. Jag vet att du kan uttrycka dig mer nyanserat, sympatiskt och eftertänksam när du vill det. Du kan göra ett aktivt val hur du väljer att uttrycka dig.

Dig som människa och dina åsikter är det inget fel på.

RasmusL

Champion
Ond bråd död;n71756 said:
Logik? om "cis-män" står för 95% av våldet så betyder det inte att det är jämt fördelat. Säg att 10% av männen står för det våldet, är det inte lite konstigt att anklaga alla då? Varifrån kom våldtäktssnacket, det är ju något annat.

Men, angående bannandet: uppenbarligen delar inte Gurgeh din åsikt att den grupp som innehåller flera "privilegierade" kan behandlas hur som helst. Vilket nog de flesta tycker är tur.

Alla män är inte heller särskilt privilegierade; de flesta är vanliga snubbar och en del befinner sig på botten.

Angående uttrycka åsikter, så är inte alla åsikter ok på forumet eller i Sverige. Din åsikt om män är i klass med rasistiska åsikter, så det är väl inte så konstigt att det inte accepteras.

Om du ser dig själv som delaktig i alla världens våldtäkter så får du gärna tycka det, men att peka ut andra är över gränsen för de flesta här.

Här håller jag då inte med och det är därför jag ställer frågan i trådstarten och inväntar ett svar. "Män" är dels en mycket större grupp (jag har svårt att se det problematiska i att säga att "människan är ondskefull") än de flesta andra vi kan hitta på och dels är det världens i mina ögon starkaste grupp vilken jag dessutom själv är en del av. Det här handlar givetvis om skillnaden i världssyn och om man erkänner, det för mig självklara faktumet, att en grupps privilegium och vilket sätt det är OK att prata om gruppen korrelerar.

RasmusL

Champion
Ond bråd död;n71769 said:
Jag gissar att det var på hoppet där du kallade nån för våldtäktsman som orsakade avstängningen och inte förklaringen till påhoppet.
Jag är inte särskilt intresserad av att gräva ner mig i detaljerna kring den specifika modereringen men på mitt första inlägg skrev Gurgeh:

"MODERERING

RasmusL: Den där typen av argumentation kommer aldrig att leda till något gott. Om du planerar att skriva något mer i den här tråden, se till att det är mer konstruktivt än så.

/tobias
"

...vilket sedan följs upp med ett:

"MODERERING

Att påstå att någon är en våldtäktsman är definitivt inte okej, och blir inte mer okej för att man inkluderar sig själv och alla andra män. RasmusL får ta semester från forumet i en vecka.

/tobias
"

...och där har jag grunden till min fråga. Är åsikten i sig alltså inte OK att ge uttryck för på wrnu?

JohanKarlsson

Not the one
Jag tycker modereringen är klockren. Du uttrycker inte en åsikt. Du påstår att en annan forumit (och alla andra män) är våldtäktsman. Inte ok.

w176

Förlorad dotter
RasmusL;n71777 said:
...och dör har jag grunden till min fråga. Är åsikten i sig alltså inte OK att ge uttryck för på wrnu?
Jag är 99% säker på att jag skulle kunna ha adresserat samma ämne på ett mer nyanserat sätt och inte ens fått en varning. Jag har kunnat diskutera liknande ämnen och ståndpunkter i 10 år år wrnu och hittills aldrig blivit bannad. Ens för en dag.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tycker inte åsikten är ok. Förutsatt att vi ska ha gränser för vilka åsikter som får uttryckas alltså.

Vissa är inne på att åsikten kan uttryckas på ett snällare sätt, men jag är inte säker på att åsikten "alla män är våldtäktsmän" kan uttryckas på ett sätt som inte är skäl för avstängning. Förutsatt att det faktiskt är just det som är din åsikt och att du inte menar "män har ett särskilt ansvar till följd av att det främst är män som begår våldtäkter". Jag håller inte med om den åsikten heller, men jag kan acceptera att den uttrycks.

RasmusL

Champion
JohanKarlsson;n71781 said:
Jag tycker modereringen är klockren. Du uttrycker inte en åsikt. Du påstår att en annan forumit (och alla andra män) är våldtäktsman. Inte ok.
Nu tror jag att vi är inne lite på betraktarens tolkning. Du såg att jag började inlägget med ett "Det är min bild av verkligheten "?

JohanKarlsson

Not the one
Påminnelse om hur du skrev innan modereringen startade:
"Just DU är troligtvis en vådltäktsman. Du. Fucking face it."

Inte precis den nyanserade åsikt du nu framställer det som.

Anarchclown

Swashbuckler
Hur stor procent av något ska vara någonting för att det ska vara ok att generalisera anser du? Om jag nu ska vara djävulens advokat här så finns det en del undersökningar som visar att utspritt över större delen av framförallt arabvärlden så är det ungefär 10% av muslimerna där som sympatiserar med islamister.

Om jag läser Slagen Dam så kan jag läsa att ungefär 1 av 7 kvinnor blivit våldtagen i Sverige (kan ha fel på den exakta siffran, det var ett tag sedan jag läste i Slagen Dam. Om man tänker sig att en man kan våldta flera kvinnor så är det nog under 10% av alla män som våldtagit någon någongång under sitt liv.

Om jag nu ska dra den logiska slutsatsen av detta så är antingen uttalandet "det finns män som våldtar och det finns muslimer som sympatiserar med islamister" sanna. Eller så är det "Alla män våldtar och alla muslimer är islamister" som är sant.

Jag kan också påstå att "alla Svenskar sympatiserar med Sverigedemokraterna" eftersom vi tillåter att de fortsätter att existera och mer än 10% av de som röstar har röstat på dem.

Observera att jag ogillar alla dessa uttalanden för att de bara är någon slags obehagliga misstänkliggöranden som inte leder till någon som helst produktiv lösning på problemet.

OT: Dessutom kan nog myten att det bara är män som våldtar, i alla fall i USAs collegescen, behöva ses över en aning. Där uppgav en av sex manliga collegestudenter att de hade haft sex mot sin vilja, de flesta av dessa hade inte haft sex med andra män, utan med kvinnor om jag inte minns fel.

Således är nog uttalandet att "samhället har extrema problem med samtycke i sexuella samanhang" vara ett bättre uttalande.

P.S.: Ja, jag är medveten om att muslimer som exempel är väldigt stötande. Det var med flit för att illustrera att även andra generaliserande uttalanden är improduktiva.

RasmusL: Här är en länk till reglerna om du inte har koll på dom. http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...23077-reglerna

Vidare kan jag säga att jag tycker hur du väljer att argumentera är inte helt sjyst, du använder en väldigt anklagande stil, även i denna tråd. Dina åsikter är "Ok" inte så att jag håller med dom ok, utan att du får ha dom men du kanske inte behöver uttrycka dom här. På samma sätt som det är ok enligt svensk lag att ha rasistiska åsikter så betyder inte det att man måste skriva om dom här. Sen att anklaga någon för att vara en våldtäktsman räknas som förtal och är straffbart.

Detta är Spider Jerusalems åsikter och representerar inte Rollspel.nu's åsikter på något sätt!

w176

Förlorad dotter
Rasmus: Jag tycker du ska fundera på hur du är kan vara en bra allierad i såna här diskussioner. I debatt finns det självklart poäng med att ibland vara provokativ. Men det verkar som din favoritteknik verkar vara att alltid hitta den största bensindunk du kan hitta, göra en Molotov cocktail av den och slänga in det i mitten av diskussionen.

Jag tror att du skulle faktiskt vara en bättre allierad i den här frågorna om du tänker på:

1. Hur är jag en bra allierad i just den här diskussionen?
2. Är det verkligen bra ide att just nu slänga in en stor provokativ Molotov cocktail i diskussionen just nu? Är det speciellt konstruktivt i den här diskussionen? Eller är det faktiskt destruktivt för dom jag vill vara en god allierad till?
3. Om någon ska provocera och ta plats, är det verkligen speciellt feministisk att jag som vit snubbe är den som ser till att ta mest plats och skriker högst? Kanske vore det bättre att stötta de marginaliserade rösterna i diskussionen, hjälpa dom ta plats och lyssna på dom?

RasmusL

Champion
Anarchclown;n71806 said:
Hur stor procent av något ska vara någonting för att det ska vara ok att generalisera anser du? Om jag nu ska vara djävulens advokat här så finns det en del undersökningar som visar att utspritt över större delen av framförallt arabvärlden så är det ungefär 10% av muslimerna där som sympatiserar med islamister.

Om jag läser Slagen Dam så kan jag läsa att ungefär 1 av 7 kvinnor blivit våldtagen i Sverige (kan ha fel på den exakta siffran, det var ett tag sedan jag läste i Slagen Dam. Om man tänker sig att en man kan våldta flera kvinnor så är det nog under 10% av alla män som våldtagit någon någongång under sitt liv.

Om jag nu ska dra den logiska slutsatsen av detta så är antingen uttalandet "det finns män som våldtar och det finns muslimer som sympatiserar med islamister" sanna. Eller så är det "Alla män våldtar och alla muslimer är islamister" som är sant.

Jag kan också påstå att "alla Svenskar sympatiserar med Sverigedemokraterna" eftersom vi tillåter att de fortsätter att existera och mer än 10% av de som röstar har röstat på dem.

Observera att jag ogillar alla dessa uttalanden för att de bara är någon slags obehagliga misstänkliggöranden som inte leder till någon som helst produktiv lösning på problemet.

OT: Dessutom kan nog myten att det bara är män som våldtar, i alla fall i USAs collegescen, behöva ses över en aning. Där uppgav en av sex manliga collegestudenter att de hade haft sex mot sin vilja, de flesta av dessa hade inte haft sex med andra män, utan med kvinnor om jag inte minns fel.

Således är nog uttalandet att "samhället har extrema problem med samtycke i sexuella samanhang" vara ett bättre uttalande.

P.S.: Ja, jag är medveten om att muslimer som exempel är väldigt stötande. Det var med flit för att illustrera att även andra generaliserande uttalanden är improduktiva.

95-98 % är en helt OK nivå och det är där de flesta konfidensintervall för statistiska undersökningar brukar ligga.

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n71815 said:
95-98 % är en helt OK nivå och det är där de flesta konfidensintervall för statistiska undersökningar brukar ligga.
Men det där är ju fult. 95-98% är inte andelen av gruppen män som begår våldtäkt, det är andelen våldtäkter som begås av män.

edit: Enligt Rasmus siffror då.

Status
Not open for further replies.