Rickard
Urverk speldesign
Min bror är en exceptionell duktig improvisatör. Han kan utan några som helst förberedelser spela ett scenario och få det rejält roligt. En teknik han använder ofta är att plantera saker medan de spelar. Han har ingen aning om vad det kommer att leda till men han har någonting att återanknyta till senare i scenariot, som då gör att scenariot känns mer konsekvent*.
Grejen är att det är inte alltid han kan skörda det han planterat, men det gör egentligen ingenting av två anledningar:
1) Spelarna har inte tagit fasta på planteringen och därmed glömt den.
2) Spelledaren har inte tagit fasta på planteringen.
Måhända har den varit ointressant för spelarna och det är därför spelledaren inte tagit fasta på den? För hade spelarna följt upp planteringen hade den kunnat bli skördad genom att spelledaren binder in den i något viktigt i scenariot.
---
Ett annat exempel. När ett scenario blir avklarat är det i princip alltid det finns olösta trådar kvar. Trådar som spelledaren sedan kan spinna vidare på för att skapa scenarion.
Frågan är alltså om Checkovs pistol därför är tillämpbar i rollspel?
/Han som har sett termen användas lite då och då på forumet
* Konsekvens i ett rollspelsscenario kan bland annat bli uppnått genom att inte hela tiden introducera nya element utan istället återanvända gamla.
Grejen är att det är inte alltid han kan skörda det han planterat, men det gör egentligen ingenting av två anledningar:
1) Spelarna har inte tagit fasta på planteringen och därmed glömt den.
2) Spelledaren har inte tagit fasta på planteringen.
Måhända har den varit ointressant för spelarna och det är därför spelledaren inte tagit fasta på den? För hade spelarna följt upp planteringen hade den kunnat bli skördad genom att spelledaren binder in den i något viktigt i scenariot.
---
Ett annat exempel. När ett scenario blir avklarat är det i princip alltid det finns olösta trådar kvar. Trådar som spelledaren sedan kan spinna vidare på för att skapa scenarion.
Frågan är alltså om Checkovs pistol därför är tillämpbar i rollspel?
/Han som har sett termen användas lite då och då på forumet
* Konsekvens i ett rollspelsscenario kan bland annat bli uppnått genom att inte hela tiden introducera nya element utan istället återanvända gamla.