Som relativt färsk inom hobbyn (drog igång under pandemin) så kan jag bara hålla med om att tröskeln för 5E känns hög enligt mina erfarenheter. Nu gillar jag mer att köra mer RP än combat så kan ju vara en av anledningarna till att jag personligen inte fastnar för 5E (har även svårt för systemet inom AP med då jag gärna slipper lyssna/se på en fight som tar upp åt två timmar att genomföra). Men i jämförelse med de spel jag själv kört (mest ligans grejer och CoC-sverige) så känns 5E som mer som en livsstil, snarare än att rollspel är en hobby, och tror även det är en faktor till att många hellre anpassar 5E kring olika genres, snarare än att testa ett annat kanske mer lämpligt system för en viss genre på grund av att man redan plöjt ner så mkt pengar på Players handbook, DMG och Monster manual det och lagt avsevärt mer tid på att lära sig ett ibland köttigt system. Sen är det väl lite med att det är marknadsledaren och att det för många är synonymt med att spela rollspel är att spela DnD. Tröskeln blir för hög och då ska någon ta på sig att projektleda en lång och episk kampanj och då föds bristen. Jag gillar att spelleda men lägger hellre tid på att göra schysta handouts i Nordiska väsen framför att försöka räkna ut hur en encounter ska bli tillräckligt svår utan att någon ska dö.