Är det bara D&D som har spelledarbrist?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,765
"Varför skulle just jag anmäla mig frivillig. Det kan väl nån av de andra göra?"
Ptja, kanske det, men då känns det som att vi är tillbaka vid att tröskeln för att spelleda 5E är för hög. Om det uppfattades lätt och roligt att spelleda borde folk vilja spelleda, inte hoppas på att någon annan ska offra sig.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,233
Location
Örebro
Ptja, kanske det, men då känns det som att vi är tillbaka vid att tröskeln för att spelleda 5E är för hög. Om det uppfattades lätt och roligt att spelleda borde folk vilja spelleda, inte hoppas på att någon annan ska offra sig.
Instämmer. Tänker på mig själv som redan är spelledare och gärna gör det. Betyder det att jag ställer upp på att leda vilka spel som helst? Absolut inte, spelet måste tilltala mig och vara begripligt annars får det vara. Då går jag hellre utan spel än att lida. Allt rollspel är inte bättre än inget rollspel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,396
Location
Ludvika
Ptja, kanske det, men då känns det som att vi är tillbaka vid att tröskeln för att spelleda 5E är för hög. Om det uppfattades lätt och roligt att spelleda borde folk vilja spelleda, inte hoppas på att någon annan ska offra sig.
Sure. Se tidigare kommentar om att allt fokus läggs på rollspel från spelares sida. Jag har aldrig någonsin sett en reklamfilm, eller ens en actual play som är gjord från SL:s perspektiv.

Det närmaste är typ Matt Colville som med Chains of Acheron är han brukade lägga upp sin prepp på patreon, och körde en del prepp-livestreams. Och de var rätt jäkla bra, men det var länge sen nu och gick inte så stort genomslag kändes det som.

Dock skulle jag nog inte säga att tröskeln för att spelleda 5e är för hög, utan tröskeln för att spelleda (punkt).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,522
Dock skulle jag nog inte säga att tröskeln för att spelleda 5e är för hög, utan tröskeln för att spelleda (punkt).
Håller med. Jag har aldrig upplevt att 5e skulle vara värre att preppa än något annat stridsfokuserat spel.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,097
Location
Sthlm
D&D sätter ju också spelledaren i en väldigt mystisk position - som någon slags allvetande överstepräst. En Dungeon Master. Får du ens föreslå att du ska spelleda om du inte är en Mästare på att spela? Osv.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Precis, det handlar väl inte så mycket om spelledarbrist som om spelaröverskott?
Jag utgår från att man med ”spelledarbrist” menar relativ brist i förhållande till efterfrågan?
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
38
Location
Gävle
Som relativt färsk inom hobbyn (drog igång under pandemin) så kan jag bara hålla med om att tröskeln för 5E känns hög enligt mina erfarenheter. Nu gillar jag mer att köra mer RP än combat så kan ju vara en av anledningarna till att jag personligen inte fastnar för 5E (har även svårt för systemet inom AP med då jag gärna slipper lyssna/se på en fight som tar upp åt två timmar att genomföra). Men i jämförelse med de spel jag själv kört (mest ligans grejer och CoC-sverige) så känns 5E som mer som en livsstil, snarare än att rollspel är en hobby, och tror även det är en faktor till att många hellre anpassar 5E kring olika genres, snarare än att testa ett annat kanske mer lämpligt system för en viss genre på grund av att man redan plöjt ner så mkt pengar på Players handbook, DMG och Monster manual det och lagt avsevärt mer tid på att lära sig ett ibland köttigt system. Sen är det väl lite med att det är marknadsledaren och att det för många är synonymt med att spela rollspel är att spela DnD. Tröskeln blir för hög och då ska någon ta på sig att projektleda en lång och episk kampanj och då föds bristen. Jag gillar att spelleda men lägger hellre tid på att göra schysta handouts i Nordiska väsen framför att försöka räkna ut hur en encounter ska bli tillräckligt svår utan att någon ska dö.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
135
Min erfarenhet kommer från mina vuxna barn och deras utveckling in i hobbyn. Både gick estetisk linje på gymnasiet och där i slutet av 10-talet/början av 20-talet var det många som sett Critical Role och liknande på youtube/twitch och ville ha samma upplevelse. Men det var ett rätt så stort steg för många av dem att sätta sig ner läsa böcker, kännas sig bekväma med att kunna reglerna och kunna göra de tolkningar som behövs för att ett spel skall kunna flyta på.
Min erfarenhet av 5E är att spelet är byggt för att vara relativt enkelt och streamlinjat men skapar på grund av otydlighet mycket tolkningar som alla inte är bekväma att göra framförallt när man är ny. Och idag så finns det så mycket information där ute att det är lätt att drunkna i allting. Så folk är mer intresserade av att spela hjältarna än att vara den som måste hålla ihop alla trådar.
 
Top