Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
Har tänkt på det, men jag blir inte orolig. Rollspel gör en inte våldsam, likaså som att rollspel inte gör en sexistisk. Men klart intressant att det är så.Tony.M.Meijer said:Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
För min del är det nog så att jag helt enkelt tycker att vårt samhälle har mer sexism än våld. Ganska mycket mer. Alltså upplever jag, även om sexism i sig är mindre illa än våld i sig, att jag gärna lägger mer vikt vid sexismen.Tony.M.Meijer said:Att det har diskuterats och diskuterats och diskuterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
Måste vara bekvämt att kunna reducera malla argument till "politiskt korrekt", och gå på personer istället för åsikter på det där viset. En bekväm utväg. "Ni tycker bara det där för att det är politiskt korrekt".ond bråd död said:Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden.
Så det handlar alltså inte om genuina åsikter eller verkliga problem utan bara om poser? En vilja att få högre status på andras bekostnad? Att fejka att man är en god och jämställd människa?ond bråd död said:Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden. Rollspel.nu är överlag ytterst känslig för vad som är rätt och fel att tycka. Resultatet blir fåniga diskussioner som just diskussionen om omslaget.
Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.krank said:Måste vara bekvämt att kunna reducera malla argument till "politiskt korrekt", och gå på personer istället för åsikter på det där viset. En bekväm utväg. "Ni tycker bara det där för att det är politiskt korrekt".ond bråd död said:Det handlar bara om vad som är politiskt korrekt att tycka för stunden.
Ja, den är värre. Men det handlar om fantasier, så länge man klarar av att förstå det så är det ok. Annars kan man sluta med att läsa böcker och se film och Tv-serier också.... ja menar True Blood, liksom. Eller Dollhouse. Eller Sopranos. Eller.. osv osv osvTony.M.Meijer said:Att det har diskutterats och diskutterats och diskutterats om den sexualiserade kvinnosynen i rollspel men ingen har, mig veterligen, nämnt den våldskultur som uppmuntras av densamma?
Jag har inte en "PK-mall".Vitulv said:Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.
PK-mallen är kollektiv, inte individuell, det ligger i sakens natur.krank said:Jag har inte en "PK-mall".Vitulv said:Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.
Dara o' Briain har en bra del grejer att säga om "PC" =)walium said:Du kan inte sätta ihop en lista över alla åsikter som är politiskt korrekta och sedan förklara varför de är dåliga? Om du gör ett tillräckligt bra jobb så kanske du kan eliminera alla framtida konflikter om värderingsfrågor på hela forumet. Strävan efter att vara politiskt korrekta är ju tydligen den främsta drivkraften bakom alla besvärliga människors inlägg.
Jag har aldrig påstått att de politiskt korrekta åsikterna är dåliga, vad får du det ifrån? Jag tycker tvärtom att flera av dem är kanon!walium said:Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.
Du kan inte sätta ihop en lista över alla åsikter som är politiskt korrekta och sedan förklara varför de är dåliga? Om du gör ett tillräckligt bra jobb så kanske du kan eliminera alla framtida konflikter om värderingsfrågor på hela forumet. Strävan efter att vara politiskt korrekta är ju tydligen den främsta drivkraften bakom alla besvärliga människors inlägg.
"PK-mallen" är nonsens. Det ligger i dess natur.Vitulv said:PK-mallen är kollektiv, inte individuell, det ligger i sakens natur.
Hehe, den är absolut en ursäkt för att slippa tänka själv. Det är det jag ogillar med den, inte nödvändigtvis de åsikter den förberett åt användarna.krank said:Vitulv said:PK-mallen är kollektiv, inte individuell, det ligger i sakens natur.
"PK-mallen" är en ursäkt för att slippa argumentera.
Du menar att du ger en komplimang när du säger att någon är politisk korrekt?Vitulv said:Jag har aldrig påstått att de politiskt korrekta åsikterna är dåliga, vad får du det ifrån? Jag tycker tvärtom att flera av dem är kanon!walium said:Heh, lika bekvämt som att ha sin PK-mall att utgå efter när man ska komma fram till vad man tycker. Då riskerar man ju aldrig att tycka fel.
Du kan inte sätta ihop en lista över alla åsikter som är politiskt korrekta och sedan förklara varför de är dåliga? Om du gör ett tillräckligt bra jobb så kanske du kan eliminera alla framtida konflikter om värderingsfrågor på hela forumet. Strävan efter att vara politiskt korrekta är ju tydligen den främsta drivkraften bakom alla besvärliga människors inlägg.
Du förstår precis vad jag menar. Och tack för att du bevisar min poäng så fint; det du säger är alltså att eftersom jag har vissa åsikter, så bevisar det att jag inte tänker själv. Vilket såklart är en ren förolämpning. En sån där grej som får mig att tänka: "Jahaja, och varför i helvete ska jag någonsin ens försöka ha en diskussion med dig? Du skiter ju i allt jag skriver."Vitulv said:Hehe, den är absolut en ursäkt för att slippa tänka själv. Det är det jag ogillar med den, inte nödvändigtvis de åsikter den förberett åt användarna.
Jag använder ogärna "PK-kortet" som ett argument. PK är snarare en förklaringsmodell när man analyserar det offentliga samtalet, medier eller andra sociala fenomen. Liksom; "varför tycker, eller tror folk att de tycker, som de gör?"krank said:Du förstår precis vad jag menar. Och tack för att du bevisar min poäng så fint; det du säger är alltså att eftersom jag har vissa åsikter, så bevisar det att jag inte tänker själv. Vilket såklart är en ren förolämpning. En sån där grej som får mig att tänka: "Jahaja, och varför i helvete ska jag någonsin ens försöka ha en diskussion med dig? Du skiter ju i allt jag skriver."Vitulv said:Hehe, den är absolut en ursäkt för att slippa tänka själv. Det är det jag ogillar med den, inte nödvändigtvis de åsikter den förberett åt användarna.
När PK-kortet kommer upp i - säg - en diskussion om feminism, så signalerar det att den som drar kortet i själva verket skiter i diskussionen. Vederbörande vill helst bara kasta bajs på de som tycker annorlunda. Och kommer inte på några motargument, så då går man på personnivå istället.
Nej, det säger jag inte.det du säger är alltså att eftersom jag har vissa åsikter, så bevisar det att jag inte tänker själv.
Vitulv said:Det handlar egentligen om kanon. Visst, en gemensam moral är bra och praktisk, men det vore bra om folk reflekterade mer över varför de tycker som de gör. Ibland kan det vara intressant att streta emot det allmänt upfattade, bara för att utforska sin egen moral.
Tycker jag, alltså.
Jag vill inte minnas att jag pratat om dig alls. Jag har pratat om politisk korrekthet, kollektiv moral, kanon och andra fenomen som jag uppfattar som intressanta.krank said:Vitulv said:Det handlar egentligen om kanon. Visst, en gemensam moral är bra och praktisk, men det vore bra om folk reflekterade mer över varför de tycker som de gör. Ibland kan det vara intressant att streta emot det allmänt upfattade, bara för att utforska sin egen moral.
Tycker jag, alltså.
Det intressanta här är alltså att i mina ögon är det precis vad jag gör. Stretar emot det allmänt uppfattande. Att du påstår att jag inte gör det utan bara följer en "pk-mall" är alltså i praktiken ett underkännande av min förmåga till kritiskt tänkande.