MODERERING
Theo och Conan: Den här diskussionen kommer att spåra ur. Avbryt den innan den gör det!
Tack så mycket!
Theo och Conan: Den här diskussionen kommer att spåra ur. Avbryt den innan den gör det!
Tack så mycket!
Fler bilder på tjejer lockar nog fler killar ocksåI flera av de äldre versionerna av Drakar och Demoner är det nästan bara män på bilderna och, vad jag kan minnas, även i de skrivna exemplen. Jag tycker att det är angeläget att ändra på det. Det handlar inte, som någon kanske tror, om att vara politiskt korrekt och ständigt stryka feminister medhårs (det tycker jag nämligen inte alls att man behöver göra). Istället handlar det om att inkludera fler i spelet. Fler tjejer i spelen tror jag också leder till fler tjejer vid spelbordet. Enkel logik. Och något som krävs för att jag ska känna mig pepp för ett rollspel, oavsett genre.
Menar du som i framsidan på Khelataar? Det var inte det jag menade. För mig handlar det snarare om agens. Vem eller vilka som gör saker i spelen. På bild och i text.Fler bilder på tjejer lockar nog fler killar också
Ja te.x. Men även mer vardagliga bilder brukar förnöja killarna. Själv minns jag väldigt många bilder på kvinnor i gamla drakar och demoner. Särskilt i moduler såsom alver och drakar. Men du har säkert rätt, jag kan nog minnas lite selektivt.Menar du som i framsidan på Khelataar? Det var inte det jag menade. För mig handlar det snarare om agens. Vem eller vilka som gör saker i spelen. På bild och i text.
Det skadar förstås inte att verkligen titta i materialet. Jag kan säkert också minnas fel. Men att göra spel för att ”förnöja killarna” tycker jag inte är en bra utgångspunkt. Snarare tycker jag att det är angeläget att istället engagera spelare av olika kön.Ja te.x. Men även mer vardagliga bilder brukar förnöja killarna. Själv minns jag väldigt många bilder på kvinnor i gamla drakar och demoner. Särskilt i moduler såsom alver och drakar. Men du har säkert rätt, jag kan nog minnas lite selektivt.
Njae. I mitt arbete som juridiskt ombud för Lucifer så skulle jag nog vilja att domstolen inte så snabbt hoppar på förhastade slutsatser.Vilket Alexanderhugg!
Du lyckades med en mening sätta ord på den diffusa motvilja jag känt mot starterset-trenden de senaste åren.
Månades bästa inlägg.
Det stämmer onekligen att om vi hade flerårig utbildning och licenser för rollspelare, så skulle vi komma undan med komplexare system. I vanlig ordning slappar Rollspelsverket här.En kirurg jag känner skulle bara fnysa om jag sa att bukkirurgi är för svårt. Och att de borde gjort det enklare från början.
Delar inte din uppfattning om att det skulle angeläget att attrahera ett visst kön eller att det vore klandervärt att förnöja ett annat. Men delar helt din uppfattning om att vi bör ha gott om illustrerade damer i nya D&D. Sålänge dem inte har skägg. Allt gott.Det skadar förstås inte att verkligen titta i materialet. Jag kan säkert också minnas fel. Men att göra spel för att ”förnöja killarna” tycker jag inte är en bra utgångspunkt. Snarare tycker jag att det är angeläget att istället engagera spelare av olika kön.
Vi känner ju inte varandra alls vad jag vet, men jag är i vanliga fall inte särskilt feministisk av mig, delvis för att jag har erfarenhet från en del riktigt matriarkala (och därmed djupt ojämställda) arbetsplatser. Men du fick mig faktiskt att rycka ut med den könspolitiska pekpinnen. Jag är själv förvånad.
Ok, då är vi till hälften överens. Men jag vill vara tydlig med vad jag menar och det är inte att det skulle vara angeläget att ”attrahera ett visst kön”. Min poäng är istället att både manliga OCH kvinnliga spelare bör inkluderas. Jag vet att jag är lite petig nu, men jag vill inte bli missförstådd.Delar inte din uppfattning om att det skulle angeläget att attrahera ett visst kön eller att det vore klandervärt att förnöja ett annat. Men delar helt din uppfattning om att vi bör ha gott om illustrerade damer i nya D&D. Sålänge dem inte har skägg. Allt gott.
När man prompt ska inkludera en viss grupp riskerar man ofta att exkludera en annan. Jag tycker man ska fokusera på att göra ett bra spel för D&D fansen och inte tänka så mycket på hur man delar in och kategoriserar olika typer av människor för att sen "inkludera" dem.Ok, då är vi till hälften överens. Men jag vill vara tydlig med vad jag menar och det är inte att det skulle vara angeläget att ”attrahera ett visst kön”. Min poäng är istället att både manliga OCH kvinnliga spelare bör inkluderas. Jag vet att jag är lite petig nu, men jag vill inte bli missförstådd.
Jag menar inte att man ska inkludera någon ”sen”. Det gör man från början med en på förhand genomtänkt strategi. I ett spel med hälften manliga och hälften kvinnliga karaktärer är det väl ingen som blir exkluderad? Det är lätt fixat att göra hälften av varje. Eller tänker du på transpersoner och icke-binära? Då kan det kanske bli lite svårare även om det förstås också går att jobba med. Fantasy kan vara queer om man vill det.När man prompt ska inkludera en viss grupp riskerar man ofta att exkludera en annan. Jag tycker man ska fokusera på att göra ett bra spel för D&D fansen och inte tänka så mycket på hur man delar in och kategoriserar olika typer av människor för att sen "inkludera" dem.
Tycker man det är fräckt med krigarkvinnor kan man ha det i drösar. Tycker man det inte passar kan man skippa det. Det viktiga är att man gör ett bra fantasyspel. Sen kommer nog både långa och korta, gula som gröna att spela det om dem gillar just bra fantasyspel.
Menar du att endera kategorin blir exkluderad för att det inte är en 50-50% könsfördelning på illustrationer (eller kanske för den delen pronomen)? Det är sånt där kategoriserande och skallmätande som dödar kreativiteten och gör att alla moderna serier och filmer suger. Låt oss för bövelen slippa det i rollspel. Illustrera med kvinnor när det känns rätt och med män när det känns rätt och låt inte nån mångfaldsbyrå sitta och räkna kategorier åt er. Och låt oss även lämna diskussion om "maktstrukturer", "icke-binära" och "trans" därhän, då jag gärna slipper bli livstidsbannad härifrån.Jag menar inte att man ska inkludera någon ”sen”. Det gör man från början med en på förhand genomtänkt strategi. I ett spel med hälften manliga och hälften kvinnliga karaktärer är det väl ingen som blir exkluderad? Det är lätt fixat och göra hälften av varje. Eller tänker du på transpersoner och icke-binära? Då kan det kanske bli lite svårare även om det förstås också går att jobba med. Fantasy kan vara queer om man vill det.
Grejen är att vår kultur rymmer många kategorier och maktskillnader. Det är något fjantigt påhitt, utan framgår av många olika sorters statistik. Att spelskapare förhåller sig till denna verklighet är väl bara helt rimligt, eller? Min huvudpoäng är som sagt enkel: inkludering av manliga och kvinnliga spelare.
MODERERINGOch låt oss även lämna diskussion om "maktstrukturer", "icke-binära" och "trans" därhän, då jag gärna slipper bli livstidsbannad härifrån.
Nu var det faktiskt inte jag som drog upp det!MODERERING
Det enklaste sättet för dig att slippa det är att inte dra upp det i diskussioner där det inte diskuteras.
Ett tips.
/M
MODERERINGNu var det faktiskt inte jag som drog upp det!
Det här är nog en av de konstigaste uppfattningar jag stöter på. "Mångfaldsbyrå"? Om jag räknar kategorier i mitt eget spel, det jag skriver på det sätt jag vill ha det, så är det väl ingen "mångfaldsbyrå" som gör det? Det är ju tvärtom en del av min kreativitet.Det är sånt där kategoriserande och skallmätande som dödar kreativiteten och gör att alla moderna serier och filmer suger. Låt oss för bövelen slippa det i rollspel. Illustrera med kvinnor när det känns rätt och med män när det känns rätt och låt inte nån mångfaldsbyrå sitta och räkna kategorier åt er.
MODERERINGJag kommer garanterat att fortsätta vara min egen "mångfaldsbyrå". Och jag är helt övertygad om att mina spel blir bättre, inte sämre, för det.