DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,116
Location
Off grid
Minns att när Expert (och M2) kom med en hel drös med kuriosa-färdigheter så blev det wow, men sen när man spelade så var det ingen spelare som vill spendera poäng på Geologi, eller någon annan kuriosa-färdighet. De hade FV i princip samma lilla urval färdigheter som de alltid hade.
Vi köpte Geologi, Provsmaka, Spå i kort och Köra motorcykel till höger och vänster. Men det var väldigt sällan man fick chansen att använda dem i spel. Tyvärr. Hade man fått det hade det ju varit awesome.

////EvilSpook
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
784
Location
Uppsala
Efter att ha läst Betan måste jag säga att jag blev riktigt pepp och inspirerad! Det både ser och känns rätt!

Det enda jag har invändningar mot är att jag tycker det är för få färdigheter. Har inget emot de 7 vapenfärdigheterna, men hade fortfarande gärna sett de övriga 9 färdigheterna utökats till kanske 16 stycken. Jag gillar när det finns en variation bland färdigheterna och att man kan bygga sin karaktärs färdigheter på sikt, särskilt när man spelar kampanjer eller längre äventyr.

För få färdigheter kan göra att olika karaktärer kännas väldigt lika mekaniskt och man vill ju gärna särskilja sig från sina medspelare (och framtida karaktärer man spelar) med hur duktig man är på diverse olika saker. Men det kan ju vara så att Hjälteförmågorna kommer lösa detta och få karaktärerna att känna sig unika därigenom.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
552
Ser bra ut så här långt.

Ska jag ge någon kritik så blir det detsamma som många andra att det vore roligt med lite fler färdigheter. Gillar när det går att göra en karaktär som skiljer sig från mängden färdighetsmässigt och inte alltid följer standardmallen. Går ju till viss del att få till med förmågor men de behöver ju poäng för att användas så den möjligheten kan ju bli lite låst ibland.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Jag är inte representativ över huvudtaget eftersom jag typ aldrig är pepp på nya rollspel (särskilt regelsystem), så mina två (euro)cent är vatten värda. Men min åsikt är iaf att vi redan sett tillräckligt många permutationer av BRP á la DoD. De bästa varianterna har ändå varit OpenQuest Basic, Kopparhavets Hjältar, och Lucas Falks Rollspel (men @ceruleanfive! Det måste ju stå "Av Lukas Falk, för Rollspelsverket" så att alla vet vad loggan står för! :D ). Vad har en till DoD att erbjuda? En ny värld? Är det DoD då? Trudvang har ju forkats av till Trudvang Chronicles, så vi är tillbaka till Ereb Altor med Chronopia i ett hörn. Behöver vi en till tolkning av det?

Är du pepp? Vad har du för relation till DoD och varför känner du som du gör inför en ny version?
Jag är sanslöst pepp - dels för att det verkar finnas så mycket hjärta i projektet och dels för att jag har en stark nostalgisk ådra kopplad till just DoD. Är inte särskilt aktiv inom rollspelande och inköp av desamma nu för tiden, så för mig innebär det att jag inte är "mätt" på den typen av spel. Sen älskar jag ju också illustrationerna av Johan Egerkrans. Enbart hans inblandning skulle nästan motivera ett köp för mig =)
 
Last edited:

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
238
Location
Mariestad
Och tyvärr i och med den senaste uppdateringen så blev jag väldigt opepp. Synd.

Visst jag har inte sett vad FL tänker här, men om vilket yrke man har bara blir en kuriosatext på baksidan på lappen så tappar man ganska mycket utav vad man spelar. Det blir en spelar magiker (kul for honom) och resten är äventyrare i stort.

Men som sagt, jag har inte sett ett utkast än, så vi får väl se.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
Och tyvärr i och med den senaste uppdateringen så blev jag väldigt opepp. Synd.

Visst jag har inte sett vad FL tänker här, men om vilket yrke man har bara blir en kuriosatext på baksidan på lappen så tappar man ganska mycket utav vad man spelar. Det blir en spelar magiker (kul for honom) och resten är äventyrare i stort.

Men som sagt, jag har inte sett ett utkast än, så vi får väl se.
Man spelar väl rimligen sin rollperson, inte sitt yrke.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,634
Location
Fallen Umber
om vilket yrke man har bara blir en kuriosatext på baksidan på lappen så tappar man ganska mycket utav vad man spelar
Tja, så var alla yrken före DoD91. För mig är en stor del av USP:n i BRP att alla kan lära sig allt, att allting i världen liksom lyder under samma lagar, så jag gillar det bättre utan yrkesförmågor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,122
Location
The Culture
Jag vill ta bort det som i nya DoD kallas för frislag och i D&D för "attack of opportunity". Så svårt är det inte att retirera undan från en fiende i närstrid, och det är inte heller så lätt att tjuvhugga en passerande fiende om du själv är inblandad i närstrid.

Jag skulle hellre se följande:

Reträtt: Om du är inblandad i närstrid med en motståndare och vill dra dig ur kan du välja att skippa din attack, och sedan backa undan i slutet av rundan. Nästa runda kan du röra dig fritt.

Tjuvhugg: Om en fiende passerar inom 2 meter från dig kan du välja att attackera denna direkt, under förutsättning att du inte är i närstrid med en annan fiende, och under förutsättning att du ännu inte utfört en handling den här rundan. Det räknas som din handling.

(Finns utrymme för förbättring, men det är min första hypotes.)
 

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
32
Tjena alla!

långlurkare på forumet!!!😀

För egen del blev jag väldigt pepp i och med fler färdigheter!

Jag är inte helt förtjust i yrkesförmåger utöver färdigheter då jag tycker att det ibland skapar lite märkliga situationer i spelet.

Jag ser yrkena mest som en kombination av färdighetspaket och bakgrund. Äventyrare är karaktärernas ”yrke” under spel.
Heroiska förmågor blir de egenskaper som skiljer karaktärer från kreti och pleti i spelvärlden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,122
Location
The Culture
Angående yrkesförmågor både gillar och ogillar jag dem. Jag skulle gilla dem mer om det fanns möjlighet att byta. Till exempel skulle man kunna göra det istället för att välja en ny hjälteförmåga. Man skulle naturligtvis bara kunna ha en yrkesförmåga fortfarande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
Man spelar väl rimligen sin rollperson, inte sitt yrke.
Av vilken yrket kan vara en betydande del.

Jag har inte ork att sitta och hitta på unika rollpersoner längre. Det gjorde jag när jag var ung och en eftermiddag var evighetslång.

Nu vill jag montera ihop min karaktär snabbt av ett par olika byggklossar. När jag spelar "Fighter" i DND är "Fighter" en betydande del av hela den karaktärens identitet.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
238
Location
Mariestad
Tja, så var alla yrken före DoD91. För mig är en stor del av USP:n i BRP att alla kan lära sig allt, att allting i världen liksom lyder under samma lagar, så jag gillar det bättre utan yrkesförmågor.
I EDD så fanns det väldans många färdigheter. Även om man tog bort kuriosa-färdigheterna så fanns det ett 40-tal kvar. Tillräckligt för att kunna skriva yrken som blir unika. Självklart, efter en viss tid i en kampanj, så blir många karaktärer ganska lika. Utan yrkesförmågor kommer denna punkt i kampanjen komma mycket fortare, med för få färdigheter så kommer den också komma fortare. 16 är för få i det här fallet tror jag, 25 är kanske ett bra antal som gör att man kanske kan göra yrkena till ett intressant val.
 

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
32
I mitt huvud är rollpersoner ganska liminala företeelser i ett samhälle, de utför tjänster som de flesta andra personer inte skulle göra frivilligt.

En normal magiker skulle inte lämna sin plats i samhället och ge sig ut och riskera liv och lem. Äventyrarna är risktagarna och de som inte följer strömmen av olika anledningar…
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
Av vilken yrket kan vara en betydande del.

Jag har inte ork att sitta och hitta på unika rollpersoner längre. Det gjorde jag när jag var ung och en eftermiddag var evighetslång.

Nu vill jag montera ihop min karaktär snabbt av ett par olika byggklossar. När jag spelar "Fighter" i DND är "Fighter" en betydande del av hela den karaktärens identitet.
Ja, yrken spelar definitivt en roll. Men det ändras ju inte av att yrkesförmågorna blir valfria.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
Ja, yrken spelar definitivt en roll. Men det ändras ju inte av att yrkesförmågorna blir valfria.
Det ändras om det skulle bli så som Fenhorn utrycker i sin fundering:

"om vilket yrke man har bara blir en kuriosatext på baksidan på lappen så tappar man ganska mycket utav vad man spelar"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Så svårt är det inte att retirera undan från en fiende i närstrid, och det är inte heller så lätt att tjuvhugga en passerande fiende om du själv är inblandad i närstrid.
Ffa tycker jag att det innebär att reträtt inte blir ett möjligt taktiskt val. Om du ligger illa till och behöver fly finns det ingen chans att du gör det. Då får stanna och slåss och hoppas på tur med tärningarna. Jag har fört ett personligt korståg mot den här regeln sedan WFRP1! ;)

Jag har iofs fört det korståget i tysthet och inte riktat mot någon särskild, men att komma från svensk BRP till engelska mer speliga spel var en krock för mig som jag fortfarande inte riktigt har hämtat mig ifrån :)
 
Top