Känns som att "free hacks" huvudsakliga syfte just är att förhindra att folk bara springer förbi en fiende, eller den klassiska "jag springer fram, jag slår, jag springer bort"-taktiken.
Det är kanske inte så jäkla lätt att hugga en fiende i som springer förbi i ryggen, men det är inte heller så jäkla lätt att springa förbi en fiende om de nu inte faktiskt står helt still i en 5x5 fot stor ruta och väntar på sin tur att få göra en attack mot moståndaren.
Och i en småtrång gång behöver jag ju inte ens hugga efter någon heller. Det räcker ju med att jag håller ut mitt svärd så måste de tränga sig förbi. Är svärdet vasst gör det ingen stor skillnad om det är svärdet eller motståndaren som rör sig.
Jag såg en gång en skitläskig taktik hur man kunde använda en tulwar (och i praktiken vilket krökt, eneggat svärd som helst) om man slogs i en större folkmassa där man istället för att hugga med det bara la det mot kroppen med eggen utåt, höll i med båda händer och sedan "dansade in" i folkmassan.
Så egentligen tycker jag olika former av gratisattacker är en rätt bra lösning på hela det här problemet.
Det jag skulle vilja se är en betydligt bättre förmåga att fly från striden. Oftast finns det ju någon form av "disengage action" man kan ta, där man kan avlägsna sig från striden utan att motståndaren får en gratisattack. Problemet med den förmågan är oftast att man förflyttar sig alldeles för kort sträcka. Fienden kan oftast bara springa fram OCH attackera igen när det blir deras tur. Helt värdelöst!
Gör man en disengage tycker jag att det bara borde innebära att man inte får attackera, men att man verkligen får använda sin fulla handling för att förflytta sig så långt man kan.