Ah, ok. Ni pratar setting. Så generiskt = vaniljsetting? Men även slätstrukna regler?
Personligen har jag noll intresse av det. Det kan jag hitta på själv. Eller, jag behöver ju inte ens hitta på det. Det är bara att skopa upp någon intetsägande fantasytrop så är man hemma.
Seriös fråga, varför lockar detta?
Seriös fråga - seriöst svar
Vad betyder "intetsägande fantasytrop"? Jag antar att det betyder fantasy-ttrpg...
Jag kan känna för att spela i
a) En helt tom värld: bara börja med en känsla och en by, och så är allt oskrivet
b) Middle Earth, Ereb Altor, Melniboné (Elrics värld), GoT-världen, utan att för den skull föredra (MERP, ToR, Expert, Stormbringer)
c) Jag kanske har en egen idé om en värld, och det kanske är vad jag tycker är roligast med hobbyn
Jag gillar "känslan" i T100-DoD - alltså nivån på fantasy. Jag tycker D&D är ett bättre spel (men jag är inte överdrivet förtjust i någon av D&D-spelvärldarna). Så en bra setting-fri BRP-fantasy, eller ett bra D&D-klon, är vad som får mig att gå igång. Bra D&D-kloner finns det, och de har vi spelat med. Men en bra BRP-version vore ett interssanta alternativ (och med all respekt så kanske den BRP-versionen ÄR Hjältarnas Tid - men vi har inte provat det).
Jag tror att jag är också en "system-person". Om systemet inte är bra, så är världen underordnad. Ett bra system däremot, då kan jag "släppa" det och börja känna mig kreativ och spelsugen istället.