Nekromanti Är friform rollspel?

Genesis

Ni dés ni maître
Sölvebring länkade till artikeln tidigare i tråden. Och jag kommenterade hur dassig den är.

Eksem

Champion
Det jag tycker är tråkigt är att vi delar på en sådan liten, krympande hobby. Att vi har börjat nå sådana insikter om hobbyns möjligheter. Att vi sedan ett decennium tillbaka har utmärkta verktyg för att definiera hur vi vill spela och varför. Och ändå skall vi bete oss som att vi inte är en del av samma hobby, som att vi inget har att lära av varandra. Och så är jag generellt lite upprörd över historielöshet, vilket det också görs uttryck för.

Vill jag diskutera saker som hur jag levandegör en spelledarperson, hur man kan leka med scenariostruktur, hur man motiverar spelare eller kanske snacka rollpersonskoncept; varför skulle jag inte kunna göra det med vem som helst på det här forumet? Eller är D&D-spelare (eller friformare) på något vis diskvalificerade?

Möller

Hubert Hortlax
Ram said:
Däremot så tycker inte jag att det är ett roleplaying game. Ett spel för mig har regler, struktur och ordning som jag upplever att friform saknar.
Jag överger min dåliga analogi för att gå rätt på sak:

Friform har visst regler, struktur och ordning. Det är inte kaos.

DeBracy said:
Teoritjofräsarna menar att rollspel [bland annat] består av /.../ system.
/.../
System definieras som processen varigenom situationer förändras över tid.
/.../
Nå, finns det någon form av process för att ändra situationer i friform? Självklart. Oavsett om det är »spelledaren bestämmer«, »gruppens kommer överens«, eller »singla slant« som gäller så finns det ett system. Nerbrytet till totalt strukturell nivå finns alla komponenter som är med i Pathfinder, Eon, eller Dogs in the Vineyard med även i friform.

Recca

Femme Fatale
Eksem said:
Det jag tycker är tråkigt är att vi delar på en sådan liten, krympande hobby. Att vi har börjat nå sådana insikter om hobbyns möjligheter. Att vi sedan ett decennium tillbaka har utmärkta verktyg för att definiera hur vi vill spela och varför. Och ändå skall vi bete oss som att vi inte är en del av samma hobby, som att vi inget har att lära av varandra. Och så är jag generellt lite upprörd över historielöshet, vilket det också görs uttryck för.

Vill jag diskutera saker som hur jag levandegör en spelledarperson, hur man kan leka med scenariostruktur, hur man motiverar spelare eller kanske snacka rollpersonskoncept; varför skulle jag inte kunna göra det med vem som helst på det här forumet? Eller är D&D-spelare (eller friformare) på något vis diskvalificerade?
Exakt min åsikt.

Hade inte kunnat formulera din retoriska fråga bättre själv. Jag håller med.

Edit: Förutom historielöshet. Vet inte riktigt vad du menar.

Ram

Skev
Det är inte min åsikt. Min syn på friform är att om all beslutsmakt i alla situationer härrör från personerna runt bordet så är det friform, om inte så är det inte friform. Saker som regleras i det sociala kontraktet ser jag med andra ord inte som regler på det sättet.

Edit: Med andra ord, friform är hittepou, inte ett spel. Det är och förblir fortfarande ett rollspel, en rolllek, skitkul och helt fullvärdigt under paraplyet rollspel men det är inte ett spel. Tycker jag.

Möller

Hubert Hortlax
Ram said:
Saker som regleras i det sociala kontraktet ser jag med andra ord inte som regler på det sättet.
Nähä. Okej.

Själv anser jag alla regler i rollspel, även D&D4e, regleras av det sociala kontraktet. I det sociala kontraktet ingår ju nämligen en överenskommelse att följa en regelbok. Den överenskommelsen kan ha undantag.

Vissa stycken i regelboken kanske man struntar i eller bygger om. När alla är trötta så höftar man allt som ingen kommer ihåg hur det »ska« hanteras enligt regelboken. Och när regelboken förstör fiktionen så låter man överenskommen realism råda.

Ram

Skev
Möller said:
Själv anser jag alla regler i rollspel, även D&D4e, regleras av det sociala kontraktet. I det sociala kontraktet ingår ju nämligen en överenskommelse att följa en regelbok. Den överenskommelsen kan ha undantag.

Vissa stycken i regelboken kanske man struntar i eller bygger om. När alla är trötta så höftar man allt som ingen kommer ihåg hur det »ska« hanteras enligt regelboken. Och när regelboken förstör fiktionen så låter man överenskommen realism råda.
Vi börjar borra in ganska djupt i detta nu, på gott och ont. Reglerna för mig är inte bara regelboken utan de regler som man är överens om att de gäller eller eventuellt inte gäller. "Vi skiter i kritts", "vi hanterar dödsslag så här", "övertala fungerar så här i stället" ser jag fortfarande som Reglerna. Reglerna är den del som hanterar saker oberoende av spelare eller spelledares åsikter, den neutrala delen.

Det sociala kontraktet hanterar de mjukare delarna; Vem får tala om att saker finns, vilken inverkan har rollspelandet av en scen på framgång i världen osv.

Organ

Out of time, out of mind
Genesis said:
Jag har ingen aning om hur många som tycker vad.
Typ alla utom kanske Vitulv verkar tycka att friform är rollspel.
Jag vill bara påpeka att Vitulv inte sagt ett jota om huruvida friform är rollspel eller ej. Han bara ställde den initierade frågan utan att låta oss veta om han själv hade några åsikter i ämnet.

Så de flesta, i alla fall bland de som har svarat, verkar vara ganska överens om att friformare är rollspelare de med.

/Anders, håller i detta fall med majoriteten

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
Det är klart att du skulle kunna snacka om det med vem som helst här. Men om vi två snackade om det skulle vi nog båda två få ut väldigt lite av det. Dina tips går inte att applicera på mina spel, och tvärtom.

Ram

Skev
Genesis said:
Det är klart att du skulle kunna snacka om det med vem som helst här. Men om vi två snackade om det skulle vi nog båda två få ut väldigt lite av det. Dina tips går inte att applicera på mina spel, och tvärtom.
Det där tycker jag bara är ett problem om diskussionsdeltagarna är för låsta i övertygelsen att deras eget sätt att spela är det enda rätta. Öppna personer tror jag har mycket att lära från andra sidan staketet.

Eksem

Champion
Mycket tråkig attityd, och du gör en hel del antaganden om både mig och den spelstil jag karikatyrmässigt representerar på WRNU som jag tror varken stämmer eller du egentligen ens har grund för. Det är allas förlust när du tänker på det viset. Du kanske tänker att det inte spelar någon roll, men du gör dig själv till ett av de små men många läckande hålen i skeppet Rollspelshobbyn (en ganska vedervärdig metafor, jag vet), och det är synd.

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
Mycket tråkig attityd, och du gör en hel del antaganden om både mig och den spelstil jag karikatyrmässigt representerar på WRNU som jag tror varken stämmer eller du egentligen ens har grund för.
Det antagande jag gör är att du spelar D&D, vilket jag fick från ditt inlägg (men kan ha feltolkat). Spelstil vet jag inget om, bara spel. Det finns en gammal tanke om att det skulle finnas någon sorts allmän rollspelsskicklighet som kan appliceras på alla spel och den tror jag är falsk. Vad som är bra för ett spel är dåligt för ett annat. Jag överdrev kanske en smula, och jag är säker på att det finns vissa saker inom D&D som kan överföras till till exempel InSpectres, men skillnaderna på vad som är bra InSpectres-lir och vad som är bra D&D-lir är rätt stora. Jag skulle nog kunna hitta en del saker i dina tips som kunde vara av nytta, men jag skulle få gräva. Och jag skulle antagligen hitta lika mycket i ett samtal med en improteaterentusiast eller en manusförfattare eller en historieberättare.

Det är allas förlust när du tänker på det viset. Du kanske tänker att det inte spelar någon roll, men du gör dig själv till ett av de små men många läckande hålen i skeppet Rollspelshobbyn (en ganska vedervärdig metafor, jag vet), och det är synd.
Jag tycker också att det är synd, och jag tycker visst att det spelar någon roll. Jag tycker att den spridning som skett är en olycklig konsekvens av de nya fronterna inom rollspel. Men huruvida det är synd eller inte har inte så mycket att göra med huruvida det är sant eller inte.

Eksem

Champion
För det första så vet jag att du inte bara spelar InSpectres, jag är dessutom helt säker på att du definitivt har spelat en ganska bred flora av spel under ditt liv. Än mer säker är jag på hur min historia som rollspelare sett ut, och bara för att jag generellt föredrar Battlegrid framför Pool Refreshment betyder det inte att jag inte har spelat en hel del olika sorters rollspel under mitt liv (och tyckt mycket om dem!).

Säkerligen har vi olika drömmar om en bra session, jag menar, jag har idéer om vad jag vill uppleva som är i direkt konflikt med andra idéer om vad jag vill uppleva (och inte ens KAN existera i samma session). Säkerligen är du likadan.

Det som är synd är inte att det finns en härlig spridning inom hobbyn, utan att hobbyns utövare inte tror att de kan mötas.

Genesis

Ni dés ni maître
Nä, nu blev det lite galet. Självklart kan man mötas. Jag tolkade in något i ditt inlägg som nog kanske inte fanns där. Jag tolkade det som att jag skulle kunna sitta och läsa på till exempel Eonforumet och använda tipsen jag läser där i mitt spelande när jag lirar Utpost.

Xyas

Swashbuckler
Genesis said:
Nä, nu blev det lite galet. Självklart kan man mötas. Jag tolkade in något i ditt inlägg som nog kanske inte fanns där. Jag tolkade det som att jag skulle kunna sitta och läsa på till exempel Eonforumet och använda tipsen jag läser där i mitt spelande när jag lirar Utpost.
Sluta lira Utpost och ge ut det istället!

Zire

Swashbuckler
Recca said:
solvebring said:
Det låter mer som en dassig SL... :gremwink:
Äventyret såg ut så. Det hade sektioner som skulle läsas högt och beroende på vilket val man gjorde så hoppade man till nästa beskrivning sen. När man slogs hade man några fler val men det var mest så att man dog, faktiskt. Det var väldigt underhållande och på slutet klarade vi det till slut. Jag spelade en cleric som helade en karaktär en gång sen gick hon runt och glodde mest. På slutet var jag den enda som överlevde så då fick jag allas exp och allt loot.
Menar du att det bara är D&D som har dåliga äventyr? Här finns någon slags disclaimer. Stay sane.