Nekromanti Är friform rollspel?

Ram

Skev
Hehe, ja. Man kan kuppa igenom att trad betyder bajs och indie kiss. Friform får bli någon annan kroppsvätska. :gremsmile:

Det som jag menar är att man inte skall lyssna till den högljudda minoriteten. Om majoriteten tycker att friform inte är rollspel så är det inte det. Det betydde i så fall inte att man inte får diskutera friform på rollspel.nu, bara att den inte skulle ingå i undergruppen rollspel.

Med andra ord så tycker jag inte att man skall lyssna på ett antal högljudda enter som basunerar ut sin åsikt. Jag tycker att massan skall få råda.

Och nej, jag propagerar inte för att friform inte är rollspel, det är bara ett exempel.

Genesis

Ni dés ni maître
Vad ska vi med synkade definitioner till? Det är väl extremt sällan vi hamnar i problem med att folk menar olika saker med ordet "rollspel"?

Möller

Hubert Hortlax
Ram said:
Det som jag menar är att man inte skall lyssna till den högljudda minoriteten.
Fast vi gör ju det, alltid. Det är ju stört när omöjligt att lyssna på någon som inte säger något.

So what om det sitter tio tusen lurkers här som anser att friform inte är rollspel. Det är vi som faktiskt kommunicerar som väljer att inkludera friform i rollspel.

Recca

Femme Fatale
Genesis said:
Vad ska vi med synkade definitioner till? Det är väl extremt sällan vi hamnar i problem med att folk menar olika saker med ordet "rollspel"?
Synkade definitioner kan väl i det här fallet bara tjäna till att stigmatisera en liten grupp som gillar friform, antar jag?

Ram

Skev
De är bra att ha, de gör att man får tydligare diskussioner. Vi har pratat mycket om indie, ett begrepp som nu tack och lov håller på att luckras upp och självdö (begreppet, inte genren), GNS och deras nya vinklar har förklarats både med och utan framgång och det har varit delar av frustration på båda sidor.

Ram

Skev
Recca said:
Genesis said:
Synkade definitioner kan väl i det här fallet bara tjäna till att stigmatisera en liten grupp som gillar friform, antar jag?
Det är väl precis tvärtom? Majoriteten tycker väl att friform är rollspel?

Ram

Skev
Möller said:
Ram said:
Det som jag menar är att man inte skall lyssna till den högljudda minoriteten.
Fast vi gör ju det, alltid. Det är ju stört när omöjligt att lyssna på någon som inte säger något.

So what om det sitter tio tusen lurkers här som anser att friform inte är rollspel. Det är vi som faktiskt kommunicerar som väljer att inkludera friform i rollspel.
Man kan såklart inte lyssna till någon som inte säger någonting. Däremot så bör man lyssna på alla de som gör det, inte bara de som skriver längst och bjälar mest.

chrull

Stockholm Kartell
Frankenstein said:
Om någon anser att friform är rollspel så är det rollspel.
"Ett rollspel är ett spel där deltagarna antar roller, det vill säga de låtsas vara någon annan än de egentligen är"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rollspel

Samt så har vi http://sv.wikipedia.org/wiki/Friform
Länkade du nyss till en wikipedia-artikel du själv skapat första versionen av?

I så fall är det här världens bästa exempel på hur man ska hålla sig borta från wikipedia som enda källa.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
chrull said:
Frankenstein said:
Om någon anser att friform är rollspel så är det rollspel.
"Ett rollspel är ett spel där deltagarna antar roller, det vill säga de låtsas vara någon annan än de egentligen är"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rollspel

Samt så har vi http://sv.wikipedia.org/wiki/Friform
Länkade du nyss till en wikipedia-artikel du själv skapat första versionen av?

I så fall är det här världens bästa exempel på hur man ska hålla sig borta från wikipedia som enda källa.
Nej chrull jag har inte skrivit något av det.
Men jag håller med vad som står där.

Ram

Skev
Vitulv said:
Är friform rollspel?
Ja, det är min åsikt.

Däremot så tycker inte jag att det är ett roleplaying game. Ett spel för mig har regler, struktur och ordning som jag upplever att friform saknar.

Organ

Out of time, out of mind
Recca said:
Jag fattar inte varför det görs så stor sak av att jag kritiserar D&D.
Det år ingen som gör någon sak alls av att du kritiserar D&D. Det är helt ok att inte gilla D&D. Du är ej heller knappast ensam. Det i alla fall jag reagerade över var att din kritik mest verkade baseras på ett par jäkligt keffa speltillfällen med en minst lika keff SL, vilket verkade ge ganska knasig bild av hur spelet är tänkt att spelas. Men D&D är, även med det sagt, inte för alla. Det har en jämförelsevis ganska spelig stil vilket oavsett inte verkar vara din kopp te.

/Anders

Möller

Hubert Hortlax
Ram said:
Däremot så tycker inte jag att det är ett roleplaying game. Ett spel för mig har regler, struktur och ordning som jag upplever att friform saknar.
Så, det som A game of thrones handlar om, eller ett så kallat maktspel, är inte heller spel?

Ram

Skev
Möller said:
Ram said:
Så, det som A game of thrones handlar om, eller ett så kallat maktspel, är inte heller spel?
Är det styrt av regler? Finns det andra regler i spelet?

Möller

Hubert Hortlax
Ram said:
Är det styrt av regler? Finns det andra regler i spelet?
Klart maktkampen om Westeros, eller för den delen en säg det »spel« Sovjet och USA utkämpade, har regler. Liksom friform. Men liksom i friform kan reglerna ändras.

Ram

Skev
Möller said:
Klart maktkampen om Westeros, eller för den delen en säg det »spel« Sovjet och USA utkämpade, har regler. Liksom friform. Men liksom i friform kan reglerna ändras.
Hur ser de reglerna ut? Hur beslutas resultaten baserat på vilka indata?

Recca

Femme Fatale
Ram said:
Recca said:
Genesis said:
Men hörru... Det är ju några som vill definiera friform som att inte va rollspel.

Ram

Skev
Recca said:
Ram said:
Recca said:
Genesis said:
Men hörru... Det är ju några som vill definiera friform som att inte va rollspel.
Ja, några ja. Men var inte de flesta positiva till att det var rollspel?

Recca

Femme Fatale
This:
Organ said:
Det år ingen som gör någon sak alls av att du kritiserar D&D. Det är helt ok att inte gilla D&D.
With this?
Organ said:
Det i alla fall jag reagerade över var att din kritik mest verkade baseras på ett par jäkligt keffa speltillfällen med en minst lika keff SL, vilket verkade ge ganska knasig bild av hur spelet är tänkt att spelas.
:S

Eksem

Champion
Jag tror att D&D (4E, men också andra versioner) anklagas för det för att nördar är fientliga och revirpinkande.

Recca skriver alltså följande om spelet som uppfann hobbyn:

"T.ex. är Settlers of Catan mer rollspel än vad DnD first edition är det. Jag tänker så att man rollspelar när man socialt interagerar utifrån världen och reglernas möjligheter. Reglerna i Catan uppmuntrar social interaktion mer än vad DnD någonsin gjort. Bytes-spel överlag är rollspel mer än hack-n-slash är det."

Jösses.

Recca

Femme Fatale
Ram said:
Recca said:
Ram said:
Recca said:
Ja, några ja. Men var inte de flesta positiva till att det var rollspel?
Jag har ingen aning om hur många som tycker vad. Men om vi enas om att friformare inte är rollspelare så skulle de eventuellt hamna utanför en gemenskap bestående av rollspelare. Medan om vi enas om att de ÄR rollspelare så skulle inte de som först föreslog att de inte var det automatiskt hamna utanför gemenskapen. Vi skulle förstås i nästa led kunna rikta våra blickar mot dessa personer och anklaga dem för att spela spel som inte kan räknas till rollspel.... .... ..... Crap...